Isnin, 16 April 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Serangan Taliban dipatahkan

Posted:

Serangan Taliban dipatahkan


Beberapa orang anggota polis Afghanistan berkawal dekat sebuah kenderaan yang ranap selepas digunakan dalam serangan berani mati di hadapan sederet bangunan yang menjadi sasaran serangan militan Taliban di Kabul, semalam. - AFP


KABUL 16 April - Serangan nekad yang dilancarkan oleh militan Taliban di beberapa bandar di Afghanistan semalam, berakhir awal hari ini dengan 36 militan, lapan anggota keselamatan Afghan dan tiga orang awam terbunuh.

Serangan ke atas bangunan-bangunan kerajaan serta kedudukan tentera dan kedutaan asing di ibu negara ini dan tiga wilayah berdekatan, berakhir selepas pertempuran selama 17 jam apabila pasukan keselamatan Afghan menggempur kubu terakhir penyerang di Kabul.

Kira-kira 40 anggota pasukan keselamatan Afghan dan 25 penduduk awam turut cedera dalam keganasan itu, manakala seorang militan ditawan di Jalalabad, kata Menteri Dalam Negeri, Bismillah Mohammadi.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Syria terus bedil kubu pemberontak

Posted:

Syria terus bedil kubu pemberontak


Pelarian Syria dan penduduk tempatan mengusung jenazah pelarian Syria, Fayyad, 25, dan Mohammad, 22, untuk dikebumikan di bandar Al Ramtha, Jordan dekat sempadan Syria, kelmarin. Kedua-dua lelaki itu dibawa ke bandar itu dari bandar Homs dan Deraa di Syria bagi mendapatkan rawatan di Jordan minggu lalu selepas mengalami kecederaan akibat ditembak oleh tentera Syria. - REUTERS


DAMSYIK 16 April - Tentera Syria terus bertempur dengan pemberontak dan membedil kubu kuat mereka hari ini, hanya beberapa jam selepas pasukan pertama tentera pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tiba di sini untuk memantau gencatan senjata bagi menghentikan pertumpahan darah sejak setahun lalu.

Askar Presiden Bashar al-Assad membunuh dua penduduk awam di bandar Huma, tengah Syria, dan bertempur dengan pemberontak di Idlib di barat laut, sambil membedil bandar Homs, menurut pertubuhan Pemantau Syria bagi Hak Asasi Manusia.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan