Jumaat, 30 Mac 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Golkar tentang pada saat akhir

Posted:

Golkar tentang pada saat akhir


Sebuah kereta polis rentung dibakar mahasiswa semasa protes membantah kenaikan harga minyak di Jakarta, kelmarin. - REUTERS


JAKARTA 30 Mac - Rancangan menaikan harga minyak di Indonesia yang penuh kontroversi berada dalam kedudukan bahaya hari ini selepas parti gabungan kerajaan kedua terbesar, Parti Golkar menentangnya pada saat-saat akhir.

Kira-kira 3,000 penunjuk perasaan berhimpun di luar Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) ketika anggota dewan bersidang berhubung cadangan untuk menaikkan satu pertiga harga minyak subsidi di negara ini.

Dengan parti gabungan kerajaan memegang majoriti kerusi, DPR sebelum ini dijangka bersetuju dengan pemotongan subsidi ke atas bahan bakar itu, sesuatu yang disifatkan kerajaan sebagai tidak dapat dielakkan.

Namun selepas bantahan berminggu-minggu termasuk yang bertukar ganas, Parti Golkar menarik balik sokongannya lewat semalam sambil menyatakan subsidi perlu dikekalkan walaupun harga minyak global mencecah AS$100 (RM307) setong.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Pembelian panik minyak cetus huru-hara

Posted:

Pembelian panik minyak cetus huru-hara


Barisan panjang kenderaan boleh dilihat di stesen-stesen minyak selepas kerajaan menasihatkan orang ramai mengisi minyak berikutan kebimbangan kekurangan bekalan minyak akibat mogok di London, kelmarin. - AGENSI


LONDON 30 Mac - Pembelian panik, penutupan stesen minyak atas arahan polis dan pengusaha mengambil kesempatan untuk mengaut untung mencetuskan keadaan huru-hara di stesen minyak di seluruh Britain, kelmarin.

Kekecohan itu berpunca daripada nasihat yang dikeluarkan oleh kerajaan supaya pemandu mengisi minyak bagi menghadapi kekurangan bekalan yang boleh berlaku disebabkan mogok, walaupun mogok itu belum pun dilancarkan.

Pemandu bertindak membanjiri stesen minyak dan barisan panjang kelihatan di seluruh negara ini.

Harga minyak melonjak dan lebih 100 stesen minyak kehabisan petrol dan diesel, manakala yang lainnya ditutup atas arahan polis yang bimbang mengenai kesesakan luar biasa di jalan-jalan berhampiran stesen minyak.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan