Khamis, 29 Mac 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Bantahan rakyat berlarutan

Posted:

Bantahan rakyat berlarutan


PARA pelajar cuba merobohkan pagar di bangunan Parlimen ketika mengadakan demonstrasi membantah cadangan kerajaan untuk menaikkan harga minyak di Jakarta, semalam. Kerajaan Indonesia merancang menaikkan harga minyak sebanyak 33 peratus bulan depan untuk mengelakkan bajet defisit. - AGENSI


JAKARTA 29 Mac - Ribuan penunjuk perasaan terus berkumpul di kawasan-kawasan utama di ibu negara ini hari ini bagi membantah rancangan kerajaan untuk menaikkan harga minyak.

Selepas demonstrasi sebelum ini bertukar ganas, sebanyak 14,000 anggota polis dan 8,000 tentera dikerahkan untuk mengawal kawasan tumpuan di Jakarta termasuk Bangunan Parlimen, Istana Presiden dan lapangan terbang.

Demonstrasi dilaporkan berlaku hampir setiap hari sepanjang minggu ini menjelang undian Parlimen pada Jumaat ini yang dijangka bersetuju menaikkan harga minyak daripada Rupiah 4,500 seliter (RM1.60 seliter) kepada Rupiah 6,000 (RM2.15).

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Pakistan pecat doktor direkrut CIA

Posted:

Pakistan pecat doktor direkrut CIA

ESHAWAR 29 Mac – Pakistan, hari ini memecat seorang doktor kerajaan yang direkrut oleh Agensi Perisikan Pusat (CIA) untuk membantu menjejaki ketua rangkaian al-Qaeda, Osama bin Laden.

Pakar bedah, Shakeel Afridi dipecat kerana melanggar disiplin oleh kerajaan wilayah Khyber Pakhtunkhwa, barat laut negara ini, di mana Osama ditembak mati pada Mei lalu dalam satu operasi sulit komando Amerika Syarikat (AS) yang memalukan Pakistan.

"Kerajaan Khyber Pakhtunkhwa mengeluarkan notis pemecatan kepada Dr. Shakeel Afridi," kata setiausaha kesihatan wilayah, Ashfaq Khan.

Kerajaan sudah pun memecat 17 lagi petugas perubatan terdiri daripada seorang doktor wanita, seorang penolong penyelaras dan 15 pekerja kesihatan wanita yang terlibat dalam program vaksinasi palsu yang diatur oleh CIA dalam usaha untuk mengesahkan kehadiran Osama di bandar Abbottabad, katanya.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan