Khamis, 15 Mac 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Konflik Syria genap setahun

Posted:

Konflik Syria genap setahun

DAMSYIK 15 Mac - Pemberontakan berdarah di Syria memasuki tahun kedua hari ini, dengan rejim Presiden Bashar al-Assad terus membedil kubu-kubu pemberontak, manakala utusan damai, Kofi Annan masih menantikan jawapan daripada Damsyik sebelum Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyambung semula usaha untuk mencari penyelesaian.

Penyokong dan penentang Assad masing-masing mengatur demonstrasi besar-besaran bagi memperingati hari ini, selepas tentera rejim semalam membunuh 20 orang di Daraa, tempat bermulanya konflik paling lama dalam kebangkitan dunia Arab, kata pemantau.

Sementara itu, Annan yang merupakan utusan damai PBB-Liga Arab menggesa Assad mempercepatkan usaha untuk menamatkan pertumpahan darah di Syria.

Bekas Setiausaha Agung PBB itu sudah menerima jawapan daripada Assad terhadap 'cadangan-cadangan konkrit' yang dikemukakannya kepada Presiden Syria itu di Damsyik pada hujung minggu lepas tetapi kini 'mencari jawapan kepada beberapa soalan tambahan'.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Israel lancar dua serangan di Gaza

Posted:

Israel lancar dua serangan di Gaza

GAZA CITY 15 Mac - Israel melancarkan dua serangan udara ke atas Genting Gaza selepas pejuang Palestin dilaporkan melepaskan peluru berpandu ke bandar di selatan Israel, lapor kedua-dua pihak, hari ini.

Serangan udara Israel itu dilancarkan ke atas kawasan ladang di tenggara Gaza City dan di timur Khan Younis, sejurus sebelum tengah malam tadi.

Kedua-dua lokasi serangan itu adalah kawasan yang berhampiran dengan sempada Gaza-Israel.

Sebuah kedai dilaporkan musnah akibat serangan udara itu, tetapi tiada kematian atau kecederaan dilaporkan.

Menurut satu kenyataan tentera Israel, sasaran mereka adalah tapak pelancaran peluru berpandu pejuang Palestin di bahagian utara serta terowong bawah tanah di bahagian selatan.

Sistem pertahanan antipeluru berpandu Israel sebelum itu menembak jatuh satu peluru berpandu pejuang Palestin di ruang udara Beersheba, bandar di Negev, selatan Israel.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan