Jumaat, 17 Februari 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Remaja Britain didapati bersalah

Posted:

Remaja Britain didapati bersalah

Remaja Britain didapati bersalah


Isagba dikawal seorang anggota polis ketika memasuki kamar mahkamah di Wood Green , London, semalam. Gambar kecil ialah pelajar Malaysia, Muhammad Asyraf - Agensi


LONDON 17 Feb. - Seorang remaja, semalam didapati bersalah kerana menyerang pelajar Malaysia semasa tercetus rusuhan pada musim panas lalu di London, dalam satu kes yang menimbulkan kemarahan masyarakat antarabangsa.

Beau Isagba, 17, kini berdepan hukuman penjara selepas didapati bersalah menyerang Muhammad Asyraf Haziq Rossli yang cedera di bahagian rahang selepas ditumbuk di muka di Barking, timur London pada 8 Ogos tahun lalu.

Serangan ke atas pelajar Malaysia itu merupakan satu daripada berita paling mengejutkan semasa rusuhan di London itu, kerana kejadian tersebut sempat dirakam oleh orang ramai yang kebetulan berada di tempat kejadian yang kemudian dimuat naik di YouTube.

Video berkenaan tidak menunjukkan Muhammad Asyraf ditumbuk, tetapi mulutnya berdarah selepas basikalnya dicuri. Beberapa lelaki kemudian datang kononnya untuk membantu Muhammad Asyraf, namun mereka sebaliknya menggeledah beg sandang yang dibawanya.

Semasa perbicaraan di sebuah mahkamah di utara London, semalam Isagba mengaku mencuri basikal pelajar Malaysia itu, tetapi menafikan dia ada menumbuk Muhammad Asyraf.

Bagaimanapun, juri mendapati remaja itu bersalah kerana menyebabkan kecederaan kepada mangsa dan mencuri.

Ketika kejadian, Muhammad Asyraf sedang menaiki basikal untuk bertemu seorang rakan perempuannya yang takut dengan rusuhan yang berlaku selama empat malam di Britain.

Mahkamah diberitahu bahawa pelajar Malaysia itu diganggu dua kumpulan perusuh, yang pertama mencuri basikal serta menggeledah beg sandangnya sementara kumpulan yang kedua menumbuknya di muka.

"Tumbukannya kuat, saya tidak tahu bagaimana ia berlaku. Saya terjatuh dan mulut saya berdarah," kata pelajar itu.

Identiti Isagba, sebelum ini dirahsiakan kerana dia masih di bawah umur, namun hakim memutuskan ia perlu didedahkan kerana kes yang luar biasa. - AFP

Polis Thai jejaki 2 lagi suspek Iran

Posted:

Polis Thai jejaki 2 lagi suspek Iran

Polis Thai jejaki 2 lagi suspek Iran


Skuad bom Thailand memeriksa tempat kejadian letupan di tengah Bangkok pada 14 Februari lalu. Tiga kejadian letupan dipercayai dilakukan oleh suspek warga Iran. - AFP


BANGKOK 17 Feb. - Tiga suspek rakyat Iran yang terbabit dalam komplot serangan bom yang menjadikan diplomat Israel di Bangkok sebagai sasaran, pergi bercuti di Pattaya beberapa hari sebelum kejadian itu.

Menurut seorang pegawai Imigresen Pattaya yang enggan dikenali, ketiga-tiga suspek itu tinggal di hotel berasingan ketika berada di pulau pelancongan itu.

''Polis berjaya menjejaki seorang wanita Thailand dikenali sebagai Nancy yang mengiringi seorang daripada lelaki Iran berkenaan, Mohamad Khazaei ketika dia tinggal di sini.

''Bukti paling penting kami temui adalah gambar dalam telefon bimbit Nancy yang diambil pada malam 11 Februari lalu, membuktikan ketiga-tiga suspek saling mengenali,'' katanya.

Akhbar Bangkok Post melaporkan, wanita Thai itu juga berada dalam bilik hotel berkenaan tetapi dia tidak melihat sebarang kesangsian kecuali ketika dihalang mendekati almari dalam bilik tersebut.

Akhbar bahasa Inggeris itu juga menyiarkan sekeping gambar yang dikatakan menunjukkan ketiga-tiga suspek berada di bar sebuah hotel dengan dua wanita Thai dengan tajuk 'Suspek berparti di Pattaya''.

Dalam pada itu, polis Thai hari ini berkata, pihaknya sedang menjejaki dua lagi suspek komplot tersebut.

Pesuruhjaya Polis Bangkok, Leftenan Jeneral Winai Thongson berkata, seorang daripada suspek baru itu mungkin memberi latihan tentang penggunaan bahan letupan kepada ketiga-tiga lelaki Iran yang ditahan tersebut selepas komplot itu diketahui.

Winai berkata, lelaki tersebut dilihat meninggalkan rumah yang didiami oleh rakyat Iran dalam satu rakaman kamera litar tertutup (CCTV). Rumah tersebut musnah selepas bahan letupan meletup dengan tidak sengaja pada hari sama.

''Kamera tersebut turut mengambil gambar tiga lelaki Iran yang ditahan itu. Seorang suspek baru merupakan seorang lelaki berusia 52 tahun dan berketurunan Asia Barat tetapi tidak diketahui kewarganegaraannya,'' ujarnya.

Beliau berkata, polis juga menjejaki suspek yang pernah menyewa rumah tersebut dengan seorang wanita Iran yang kini dipercayai sudah pulang ke Teheran. - AGENSI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan