Khamis, 9 Februari 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Syria bedil Homs lagi

Posted:

Syria bedil Homs lagi

Syria bedil Homs lagi

IMEJ yang dihantar oleh Jawatankuasa Kerjasama Tempatan di Syria semalam menunjukkan ramai penduduk Syria menghadiri pengebumian mangsa-mangsa yang mati dibunuh tentera Syria di Maart al-Noman, Idlib, Syria.


BEIRUT - Tentera Syria semalam mengebom kawasan kejiranan kediaman di pusat bandar Homs di negara itu buat hari kelima berturut-turut yang telah mengorbankan berpuluh-puluh orang.

Para aktivis yang menentang pemerintahan Presiden Syria, Bashar Al-Assad berkata, ia merupakan tindakan terakhir rejim itu untuk menawan kembali kawasan yang dikawal oleh para penentang.

Keganasan tersebut berlaku apabila rejim Bashar semakin dipinggirkan Barat ekoran keganasan pihak tentera ke atas para penentangnya.

Lima negara Eropah dan enam negara Teluk Arab telah menarik keluar duta masing-masing dari Damsyik, Syria manakala Amerika Syarikat (AS) telah menutup kedutaannya di Syria.

Namun, Bashar telah mendapat sokongan daripada Rusia kelmarin.

Sokongan itu ditunjukkan dengan lawatan Menteri Luar Rusia, Sergey Sergey Lavrov dan ketua perisikan negara, Fradkov Mikhail melawat negara tersebut.

Dalam perbincangan di Damsyik, Rusia mendesak satu penyelesaian terhadap krisis Syria yang melibatkan pembaharuan rejim Bashar dan dialog dengan pihak pembangkang tetapi bukan meminta Bashar meletakkan jawatan.

Bashar menyatakan Syria bertekad untuk mengadakan dialog kebangsaan dengan pembangkang dan tokoh-tokoh bebas.

Menurut Bashar, beliau bersedia untuk bekerjasama dalam usaha-usaha bagi meningkatkan kestabilan di Syria, lapor agensi berita SANA. - Agensi

Kos bangunan gergasi AS naik RM12 bilion

Posted:

Kos bangunan gergasi AS naik RM12 bilion

Kos bangunan gergasi AS naik RM12 bilion


GAMBAR fail menunjukkan bangunan One World Trade Centre yang dalam pembinaan di New York pada 30 Januari lalu. - AFP


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Agensi yang membina bangunan One World Trade Centre bagi menggantikan bangunan berkembar World Trade Centre (WTC) yang runtuh pada 11 September 2001 akibat serangan pengganas telah membiarkan kos pembinaannya di luar kawalan.

Menurut juraudit pembinaan bangunan berkenaan kelmarin, kos pembinaan One World Trade Centre itu kini melambung dengan anggaran hampir AS$4 bilion (RM12 bilion) bagi tempoh empat tahun lepas.

Syarikat audit Navigant Consulting berkata, projek itu kini dianggarkan menelan kos sebanyak AS$14.8 bilion (RM44.4 bilion) iaitu 35 peratus lebih tinggi berbanding anggaran asal pada tahun 2008 hanya AS$11 bilion (RM33 bilion).

Pembinaan One World Trade Centre di sini dilaksanakan oleh Pihak Berkuasa Pelabuhan New York dan New Jersey bagi menggantikan WTC yang runtuh akibat dirempuh dua pesawat yang dirampas pengganas.

Sementara itu, pengarah baharu Pihak Berkuasa Pelabuhan, Patrick Foye berkata, agensi berkenaan sedang mengambil berat cadangan daripada firma audit tersebut dengan serius. - Agensi

Pakar sains tak setuju Rusia gali tasik unik

Posted:

Pakar sains tak setuju Rusia gali tasik unik

Pakar sains tak setuju Rusia gali tasik unik


GAMBAR fail menunjukkan peralatan yang digunakan untuk mengerudi Tasik Vostok di bawah lapisan ais di Antartika pada 1 September 2007.


PARIS, Perancis - Beberapa pakar sains mempersoalkan manfaat sains dan impak alam sekitar tentang tindakan Rusia yang menggerudi lapisan ais di benua Antartika bagi mendapatkan sampel di dalam Tasik Vostok.

Pada Isnin lalu, pakar-pakar berkata, kajian tersebut berisiko mencetuskan pencemaran minyak tanah.

Minyak tanah itu digunakan sebagai bahan antibeku bagi mengelakkan lubang yang digali kembali dilitupi ais.

Mengulas mengenai kejayaan saintifik berkenaan, Ketua Sekolah Geosains Universiti Edinburgh, Professor Martin Siegert memberitahu, risiko tersebut menyebabkan pencapaian Rusia itu tidak berbaloi.

Namun, tambahnya, dalam satu wawancara telefon: "Sukar bagi mereka (Rusia) meyakinkan pihak lain bahawa eksperimen tersebut bersih apabila mereka perlu melepasi lapisan minyak tanah setebal 3.5 kilometer sebelum dapat sampai ke permukaan tasik tersebut,".

Tasik Vostok yang terletak pada kedalaman 3,768 meter di bawah tanah masih belum terusik dipercayai sejak sejuta tahun dahulu.

Pada Isnin lalu, para penyelidik Rusia menyatakan mereka berjaya menggerudi hampir empat kilometer ke dalam ais ke permukaan tasik berkenaan bagi mencari penemuan saintifik.

- AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan