Rabu, 29 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Flotila tidak bawa senjata

Posted:

Flotila tidak bawa senjata

Flotila tidak bawa senjata


Seorang aktivis memegang poster 'Biarkan Kami Belayar ke Gaza' semasa sidang akhbar pengumuman persediaan 'Flotila Pembebasan II' oleh aktivis antarabangsa ke Gaza dari Greece, di Athens pada 27 Jun lalu. - REUTERS


ATHENS 29 Jun - Penganjur flotila ke Genting Gaza semalam menyelar dakwaan Israel yang menyatakan mereka membawa bahan berbahaya yang akan digunakan untuk menyerang tentera rejim Zionis sekiranya ia cuba menghentikan pelayaran mencabar sekatan Israel di perairan antarabangsa.

Aktivis Huwaida Arraf dari pergerakan Bebaskan Gaza berkata, dakwaan itu 'sama sekali mengarut' dan flotila tersebut 'bukanlah bermaksud menimbulkan keganasan'.

Beliau memberitahu agensi berita dpa, semua penumpang dan aktivis yang menyertai konvoi itu juga telah menandatangani satu perjanjian sebagai jaminan tidak melakukan keganasan.

Jurucakap tentera Israel, Leftenan Kolonel Avital Leibovich semalam mendakwa, pihaknya menerima maklumat menyatakan flotila itu membawa baja sulfur.

Dakwanya, baja sulfur itu akan dilemparkan ke arah tentera rejim Yahudi ketika mereka cuba menghalang konvoi tersebut daripada sampai ke Genting Gaza.

Israel kelmarin berkata, pihaknya tidak akan teragak-agak menghalang flotila 10 kapal tersebut daripada mencabar sekatan ke atas Genting Gaza, dengan janji kononnya tidak akan melibatkan sebarang pertumpahan darah seperti tahun lalu.

Beratus-ratus aktivis pro Palestin dari Greece, Kanada, Amerika Syarikat (AS) dan negara lain bakal menyertai konvoi 10 kapal termasuk dua kapal kargo dengan muatan hampir 3,000 tan bekalan bantuan bagi pelayaran merentasi Laut Mediterranean ke Genting Gaza.

Masih belum jelas bilakah kapal-kapal itu akan memulakan pelayaran dari pelabuhan Piraeus di Greece.

Aktivis Skandinavia yang mahu menyertai flotila antarabangsa ke Genting Gaza itu kelmarin berkata, kipas kapal mereka telah disabotaj oleh orang yang tidak bertanggungjawab semasa berlabuh di sebuah pelabuhan di Greece.

Kata aktivis Sweden, tali kipas kapal 'Juliano' dikerat di pelabuhan Piraeus dan kerja membaiki kerosakan itu akan mengambil masa beberapa hari. - dpa

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Taliban lakukan serangan berani mati di hotel Kabul

Posted:

Taliban lakukan serangan berani mati di hotel Kabul

Taliban lakukan serangan berani mati di hotel Kabul


BANGUNAN Hotel Intercontinental terbakar setelah pertempuran tercetus antara tentera NATO dengan penyerang berani mati Taliban di Kabul, semalam. - REUTERS


KABUL 29 Jun - Sekurang-kurangnya 19 orang maut dalam serangan berani mati dan serangan lelaki bersenjata di sebuah hotel terkemuka di sini hari ini.

Hotel milik kerajaan itu menjadi tempat tinggal delegasi pegawai kerajaan Afghanistan yang menghadiri satu persidangan keselamatan selain tempat penganjuran kenduri kahwin ketika kejadian itu berlaku.

Ketua Polis Kabul, Ayub Salangi berkata, kebanyakan pekerja Hotel InterContinental merupakan mangsa terbunuh dalam kejadian itu.

Beliau berkata, tiga anggota polis turut cedera.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Siddiq Siddiqi berkata, komando Afghanistan yang disokong sebuah helikopter NATO dikerahkan ke hotel berkenaan berjaya mengawal keadaan selepas lima jam.

Beliau memberitahu, enam orang dipercayai terlibat dalam serangan berani mati itu.

''Mereka masih memeriksa keadaan dan kami bimbang angka kematian akan meningkat,'' katanya kepada AFP.

Antara mereka yang tinggal di hotel itu adalah pegawai kerajaan dari seluruh negara yang menghadiri persidangan penyerahan kuasa kepada pasukan keselamatan Afghanistan selepas tentera asing mula berundur pada bulan depan.

Seorang pekerja hotel dikenali sebagai Ezatullah berkata, dia bersembunyi dalam sebuah bilik di tingkat lima apabila serangan itu bermula semalam.

''Saya dengar bunyi tembakan dan kemudian dua letupan. Bilik tempat saya bersembunyi dipenuhi dengan asap, Ketika saya keluar, saya nampak darah dan kemudian polis membawa saya keluar dari bangunan hotel,'' katanya.

Jurucakap Taliban, Zabihullah Mujahid mengaku bahawa kumpulan militan itu mendalangi serangan berkenaan. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan