Sabtu, 4 Jun 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


E. coli bakteria paling bahaya

Posted:

E. coli bakteria paling bahaya

E. coli bakteria paling bahaya


GAMBAR menunjukkan bakteria E.coli baharu yang dilihat menerusi mikroskop di Institut Penyelidikan Jangkitan di Brunswick, Jerman.


BERLIN/LONDON - Dilaporkan lebih 1,600 orang mangsa telah dijangkiti oleh bakteria E. coli yang telah membunuh sekurang-kurangnya 17 orang dan mungkin menjadi wabak paling bahaya setakat ini dalam sejarah manusia.

Jerman dikatakan menjadi pusat kepada wabak tersebut. Dengan punca sebenar masih kekal misteri, para pengguna di seluruh dunia kini berada dalam kebimbangan.

Dianggarkan seramai 1,624 orang di negara Eropah seperti Austria, Denmark, Perancis, Belanda, Norway, Sepanyol, Sweden, Switzerland, Britain dan Amerika Syarikat (AS) dikatakan sudah jatuh sakit, kemungkinan selepas memakan salad dan sayur-sayuran yang tercemar dari Jerman.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyifatkan ia merupakan bakteria E. coli yang baharu.

Angka kematian juga dijangka meningkat apabila Jerman mengemaskini jumlah pesakit.

Bakteria E. coli normal yang menjadi punca kepada masalah keracunan makanan sebenarnya tidak terlalu berbahaya.

Namun, bakteria jenis E. coli yang menyerang di Eropah mempunyai kemampuan untuk kekal pada dinding usus manusia dan mengeluarkan toksin yang dikenali sebagai Shiga (STEC).

Ia kemudian akan mengakibatkan cirit-birit berdarah yang teruk, komplikasi lain seperti kerosakan ginjal dan boleh membawa maut.

Seorang pakar, Robert Tauxe dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS yang telah bekerjasama dengan pegawai kesihatan Jerman sejak minggu lalu mengakui E. coli itu sebagai jenis yang paling berbahaya jika dinilai daripada jumlah kematian.

Di Berlin, Canselor Jerman, Angela Markel telah mengarahkan satu satu pasukan khas untuk mengesan punca E. coli ditubuhkan.

Para saintis juga bertungkus-lumus mengenal pasti punca pencemaran, sama ada tahap kebersihan yang teruk di ladang, transit atau di kedai di Jerman sebagai punca kewujudan bakteria baharu itu.

Mengulangi amaran supaya rakyatnya tidak memakan sayur-sayuran mentah, para pegawai kesihatan Jerman menyatakan mereka telah merekodkan 199 kes terbaharu wabak tersebut dalam tempoh dua hari.

Angka itu menjadikan jumlah keseluruhan mangsa yang dijangkiti kepada 1,733 orang.

Wabak itu juga membuatkan hubungan perdagangan antara negara Eropah menjadi tegang.

Rusia mengundang kritikan daripada Kesatuan Eropah (EU) selepas mengharamkan import sayur-sayuran mentah dari Eropah dengan mendakwa Belgium gagal menangani krisis tersebut.

Sebelum ini terdapat dakwaan bahawa bakteria itu berpunca daripada timun yang tercemar dari Sepanyol sebelum puncanya yang sebenar dari Jerman diketahui. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Guna papan iklan minta pekerjaan

Posted:

Guna papan iklan minta pekerjaan

Guna papan iklan minta pekerjaan


FEILIM MAC AN IOMAIRE berdiri di depan papan iklan yang mempromosikan dirinya yang meminta pekerjaan di sebatang jalan raya di Dublin, Ireland kelmarin.


DUBLIN - Seorang penganggur, Feilim Mac An Iomaire kini memperoleh puluhan tawaran temu duga selepas dia membelanjakan £1,700 (RM8,379) untuk memasang papan iklan besar di sini yang mengandungi mesej meminta diberikan pekerjaan bagi mengelak dirinya berhijrah lagi.

Lulusan Universiti National Ireland di Galway itu menjadi perbualan ramai di laman Twiter dan Facebook selepas papan iklan tersebut dipasang di sini.

Dia kembali ke Ireland pada Ogos 2010 selepas setahun bekerja di Australia sebagai ejen pelancongan dan penyelaras majlis di sebuah hostel di Sydney.

Namun, dia kecewa kerana gagal mendapat pekerjaan disebabkan kadar pengangguran yang tinggi di Ireland iaitu hampir 15 peratus.

Dia tinggal bersama ibu bapanya dan mendapat bantuan kebajikan £160 (RM788) seminggu.

Perasaan kecewanya itu kemudian bertukar menjadi sumber inspirasi untuknya menghasilkan papan iklan tersebut.

Pada April lalu, dia membeli beberapa gambar dari sebuah agensi Indonesia, mencari pelukis pereka grafik dan jurugambar tanpa dikenakan sebarang bayaran dan berbincang dengan sebuah agensi pengiklan terbesar untuk medapatkan ruang memasang papan iklannya.

Papan iklan itu di sebatang jalan raya di sini telah menarik perhatian ramai kerana dianggap sebagai idea pemasaran diri yang terbaik.

Dia kini berharap akan memperoleh pekerjaan menjelang akhir bulan ini selepas menerima puluhan tawaran temu duga. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Presiden Yemen cedera dalam serangan meriam

Posted:

Presiden Yemen cedera dalam serangan meriam

Presiden Yemen cedera dalam serangan meriam


KEBAKARAN dilihat berlaku pada sebuah bangunan semasa pertempuran berlaku antara kabilah Sheik Sadiq al-Ahmar dengan pasukan keselamatan Yemen di Sanaa lewat malam kelmarin.


SANAA - Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh semalam cedera selepas satu siri serangan meriam mengenai sebuah masjid yang terletak di dalam kawasan istana presiden.

Turut cedera ialah Perdana Menteri Yemen, Ali Mohammed Mujawar dan beberapa pegawai pemerintah yang lain. Serangan ke atas masjid itu berlaku ketika kebangkitan rakyat terus mengorbankan orang awam dan membawa negara itu ke kancah perang saudara.

Dalam kejadian sama, empat orang pegawai elit Penjaga Republikan terbunuh apabila dua bedilan meriam mengenai masjid.

Satu sumber rapat Ali memberitahu, Timbalan Perdana Menteri, Jeneral Rashad al-Alimi kini dimasukkan ke hospital kerana mengalami kecederaan yang serius.

Serangan tersebut didakwa dilakukan oleh kabilah yang setia kepada Sheikh Sadiq al-Ahmar, pemimpin yang pengikutnya sering bertempur dengan tentera pemerintah di utara Sanaa sejak Selasa lalu.

"Kabilah Ahmar telah melampaui batas," tegas jurucakap Kongres Rakyat Awam Yemen, Tareq al-Shami.

Semalam, tentera Yemen telah menyerang kabilah tersebut dan melepaskan tembakan meriam ke arah rumah Sheikh Hamid al-Ahmar, pemimpin sebuah parti pembangkang terbesar di Yemen yang juga adik Sheikh Sadiq.

Sejak bulan Februari lalu, Ali berdepan protes di seluruh negara bagi menuntut beliau meletakkan jawatan selepas 32 tahun pemerintahannya.

Kebangkitan rakyat Yemen itu berlaku disebabkan kejayaan penduduk Mesir dan Tunisia yang menunjuk perasaan sehingga menyebabkan kedua-dua presiden di negara berkenaan, Hosni Mubarak serta Zine El Abiden Ben Ali yang sudah lama memerintah meletakkan jawatan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan