Isnin, 10 Jun 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Penduduk Jerman hadapi banjir terburuk

Posted:

Penduduk Jerman hadapi banjir terburuk

Penduduk Jerman hadapi banjir terburuk

PEMANDANGAN dari udara menunjukkan penempatan penduduk yang ditenggelami air dari Sungai Danube di Budapest semalam.- REUTERS


MAGDEBURG - Beribu-ribu petugas kecemasan, anggota tentera dan sukarelawan di Jerman semalam bertungkus lumus menghadapi banjir yang dianggap terburuk pernah melanda tengah Eropah sejak sedekad lalu.

Bencana alam itu memaksa perpindahan besar-besaran dilakukan dengan seorang ahli politik menyifatkannya sebagai malapetaka nasional.

Tumpuan kini diberikan pada bandar ini di timur Jerman yang ditenggelami air sungai Elbe.

Paras air sungai yang mengalir dari Republik Czech itu meningkat dengan mendadak susulan hujan lebat sejak beberapa hari lalu.

Setakat pagi semalam, paras air sungai Magdeburg mencecah 7.45 meter sekali gus melepasi paras biasa dua meter.

Pihak berkuasa tempatan memberitahu, keadaan tersebut jauh lebih teruk berbanding banjir besar yang pernah melanda rantau berkenaan pada 2002.

Hampir 3,000 penduduk daerah Rothensee di sini telah dipindahkan ekoran kediaman mereka ditenggelami air bah.

Beratus-ratus anggota tentera pula bertungkus lumus mengukuhkan benteng sebuah terusan di sini bagi menghalang air sungai daripada membanjiri janakuasa elektrik sekali gus menyebabkan bekalan elektrik terputus.

Sekitar 8,000 penduduk bandar Aken dekat sini dipindahkan ke lokasi selamat menggunakan sejumlah kereta perisai dan ambulans.

Dalam perkembangan berkaitan, Presiden Jerman, Joachim Gauck dijadualkan melawat dua negeri yang dilanda banjir iaitu Saxony dan Saxony-Anhalt lewat semalam.

Sementara itu di Hungary, pekerja-pekerja bertungkus lumus mengukuhkan tebing beberapa terusan di ibu kota negara berkenaan, Budapest, dalam persediaan menghadapi banjir.

Pihak berkuasa meramalkan Sungai Danube yang mengalir merentasi Budapest akan mencatat paras tertingginya semalam.

Setakat ini, berpuluh-puluh ribu orang terpaksa meninggalkan kediaman mereka dengan sekurang-kurangnya 18 orang terkorban akibat banjir yang melanda Jerman, Austria, Slovakia, Poland dan Republik Czech sejak seminggu lalu. - Agensi

Bekas pelajar mengamuk di kolej sendiri

Posted:

Bekas pelajar mengamuk di kolej sendiri

Bekas pelajar mengamuk di kolej sendiri


GAMBAR yang disiarkan Jabatan Polis Santa Monica menunjukkan seorang lelaki bersenjata memasuki perpustakaan kolej pada Jumaat lalu.- AP


SANTA MONICA - Seorang lelaki bersenjata yang membunuh empat orang dalam satu kejadian tembakan dan rampasan kereta merupakan bekas pelajar sebuah kolej tempat dia ditembak mati oleh polis di sini, kata beberapa pegawai kelmarin.

Ketua Polis Santa Monica, Jacqueline Seabrooks berkata, penyerang yang tidak didedahkan identitinya itu memiliki sekitar 1,300 butir peluru dan dua jenis senjata api dalam insiden berdarah pada Jumaat lalu.

Menurut Seabrooks, suspek membawa sepucuk pistol dan raifal separa automatik ketika mengamuk di beberapa lokasi bandar tersebut.

Selain mangsa yang mati, beberapa orang turut cedera apabila penyerang bertindak melepaskan tembakan secara semberono.

Lelaki itu kemudian memasuki kampus Kolej Santa Monica.

"Dia berjalan sambil melepaskan tembakan rambang," kata Seabrooks.

"Penyerang kemudian masuk ke dalam perpustakaan dan cuba membunuh beberapa orang yang bersembunyi di dalam sebuah bilik selamat. Mereka bernasib baik kerana tidak cedera," tambahnya.

Keganasan itu bermula di sebuah rumah berdekatan yang turut dibakar.

Pihak berkuasa berkata, dua mayat yang ditemui di dalam kediaman rentung itu dikenal pasti bapa dan saudara lelaki kepada penyerang.

Beberapa pegawai memberitahu, pemuda itu melancarkan serangan tersebut sehari sebelum hari jadinya yang ke-24.

Kejadian berlaku hanya beberapa kilometer dari lokasi majlis yang dihadiri Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama pada Jumaat lalu.

Kejadian tersebut merupakan keganasan terbaharu yang menggemparkan AS sekali gus menimbulkan perdebatan hangat tentang peraturan kawalan senjata di negara itu.

Pada tahun lalu, seorang pemuda bersenjata membunuh 20 murid sekolah di Connecticut manakala seorang lagi penyerang menembak mati 12 orang di sebuah panggung wayang di Colorado. - AFP

Ribuan biri-biri diarak di tengah bandar

Posted:

Ribuan biri-biri diarak di tengah bandar

Ribuan biri-biri diarak di tengah bandar


SEORANG wanita berdiri di atas seekor kuda semasa mengetuai perarakan tersebut.- AFP


MARSEILLE - Orang ramai membanjiri bandar ini, selatan Perancis untuk menyaksikan acara memindahkan haiwan ternakan melibatkan beribu-ribu ekor biri-biri.

Dinamakan TransHumance, acara tersebut dikendalikan oleh pasukan berkuda tempatan, Teater Centaur.

Pasukan berkuda itu diketuai oleh seorang wanita yang dikenali sebagai Camille.

Lebih 4,000 ekor haiwan ternakan termasuk kuda, lembu dan 3,000 ekor biri-biri dari sebuah ladang dipindahkan oleh 200 penunggang kuda tersebut ke kawasan pelabuhan lama di sini.

Acara tersebut diadakan bagi menarik kehadiran pelancong di bandar ini.

Pada zaman dahulu, penternak-penternak di Perancis membawa ternakan mereka di laluan sejauh 600 kilometer bagi mencari padang ragut menurut perubahan musim di negara itu. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan