Sabtu, 23 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Myanmar umum perintah darurat

Posted:

Myanmar umum perintah darurat

Myanmar umum perintah darurat

SEKUMPULAN lelaki cuba merosakkan sebuah bangunan di Meikhtila, Myanmar ketika keganasan agama tercetus di bandar tersebut sejak beberapa hari lalu.


MEIKHTILA, Myanmar - President Myanmar, Thein Sein semalam mengumumkan perintah darurat di bandar ini selepas sekurang-kurangnya 20 terbunuh dalam keganasan yang tercetus di antara penganut Islam dan Buddha.

Perintah darurat itu dibuat bagi membolehkan pasukan tentera membantu mengembalikan keamanan. Situasi dikatakan semakin tegang semalam apabila beberapa kumpulan termasuklah sami Buddha yang bersenjatakan pisau dan kayu merayau di jalan-jalan.

Ini merupakan keganasan terburuk sejak pertempuran antara dua kumpulan penganut agama berbeza itu tercetus di negeri Rakhine tahun lalu. Insiden tersebut mengorbankan kira-kira 180 nyawa dan lebih 110,000 orang hilang tempat tinggal.

"Keadaan tidak terkawal, walaupun kerajaan menyatakan sebaliknya," kata ahli parlimen dari parti pembangkang, Parti Liga Nasional untuk Demokrasi, Win Htein.

Beratus-ratus penganut Islam cuba mendapatkan perlindungan di sebuah padang bola sepak dan balai polis. Sementara penganut Buddha pula berkumpul di tokong-tokong. - AFP

Pokok ceri di Jepun mekar lebih awal

Posted:

Pokok ceri di Jepun mekar lebih awal

Pokok ceri di Jepun mekar lebih awal


ORANG ramai merakam gambar pokok ceri yang sedang kembang dan mekar di Tokyo semalam.


TOKYO - Pokok-pokok ceri di Tokyo mula kembang dan mekar semalam, sekali gus mencatat rekod mekar lebih awal untuk kali kedua, kata agensi cuaca Jepun semalam.

Musim bunga pokok ceri biasanya tiba setahun sekali pada bulan April setiap tahun selama dua minggu sahaja.

Perkhidmatan cuaca kebangsaan Jepun menggunakan tokong Yasukuni di bandar Tokyo sebagai satu barometer untuk menilai kemuncak musim bunga pokok ceri di negara berkenaan.

Ketika musim itu tiba, suasana bunga mekar dengan warna merah jambu yang indah mula menyelubungi kawasan taman, tokong, sekolah dan jalan raya.

Senario tersebut menandakan kedatangan musim bunga pokok ceri. Ia turut menarik minat orang ramai berkumpul bersama rakan, keluarga dan sahabat baik untuk berkelah di bawah pohon tersebut.

"Suhu yang tinggi pada awal bulan Mac menjadi faktor utama di sebalik fenomena pengembangan bunga pokok ceri lebih awal daripada sepatutnya di Tokyo pada tahun ini," kata seorang pegawai agensi berkenaan.

Pada Sabtu lalu, agensi cuaca Jepun yang telah memantau pengembangan bunga pokok ceri sejak tahun 1953 mengumumkan bahawa waktu permulaan musim tersebut akan bermula lebih awal. - AFP

Tiga menteri Australia letak jawatan

Posted:

Tiga menteri Australia letak jawatan

Tiga menteri Australia letak jawatan

CANBERRA - Tiga orang menteri Australia meletak jawatan semalam, sekali gus menunjukkan bahawa krisis pentadbiran Perdana Menteri Australia, Julia Gillard kian meruncing, enam bulan sebelum negara itu bakal mengadakan pilihan raya umumnya.

Menteri-menteri tersebut iaitu Chris Bowen, Martin Ferguson dan Kim Carr melepaskan portfolio masing-masing untuk menyokong pesaing Gillard yang juga bekas Perdana Menteri Australia, Kevin Rudd.

Setakat ini, sudah lima orang menteri telah meletak jawatan atau dipecat oleh Gillard berikutan timbul usaha untuk kembali melantik Rudd sebagai perdana menteri.

Peletakan jawatan menteri-menteri berpengalaman itu nyata memburukkan lagi reputasi kerajaan pimpinan Parti Buruh yang dilihat semakin tidak stabil.

Rudd bagaimanapun mengejutkan ramai pihak apabila mengumumkan bahawa beliau tidak akan mencabar Gillard.

"Tidak wujud tanda-tanda bahawa Rudd akan kembali menjadi pemimpin Parti buruh pada masa depan," jelas satu kenyataan daripada pejabat Rudd.

Rudd memberitahu, beliau enggan bertanding kerana tidak mempunyai sokongan majoriti yang jelas. "Tidak ada gunanya mewarisi parti yang berpecah-belah," kata Rudd.

Bowen dan Carr bersetuju dengan keputusan Rudd untuk tidak mencabar Gillard demi perpaduan Parti Buruh. Namun, Ferguson yang merupakan bekas Menteri Sumber dan Tenaga menegaskan Rudd perlu bertanding.

Gillard dijangka mengumumkan kabinet baharunya minggu depan. Beliau juga menyatakan rasa terkejut apabila Rudd enggan bertanding. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan