Ahad, 3 Februari 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


24 maut pos tentera Pakistan diserang

Posted:

24 maut pos tentera Pakistan diserang

24 maut pos tentera Pakistan diserang

ASKAR-ASKAR Pakistan berkawal dekat pos tentera yang diserang di Sari Norang, dalam daerah Lakki Marwat, kira-kira 240 kilometer ke selatan bandar Peshawar semalam.


PESHAWAR - Beberapa pengebom berani mati menyerang sebuah pos kawalan tentera di barat daya Pakistan semalam menyebabkan 24 orang maut, kata beberapa pegawai dengan kumpulan Taliban mengaku melakukan serangan nekad itu.

"Seramai 13 anggota keselamatan dan 11 orang awam maut dalam serangan tersebut," kata seorang pegawai keselamatan.

Menurutnya, serangan berlaku sekitar 240 kilometer ke selatan bandar ini yang merupakan ibu negeri wilayah Khyber-Pakhtunkhwa.

Seorang lagi pegawai berkata, semua penduduk itu mati apabila seorang pengebom melarikan diri ke dalam sebuah rumah ketika askar-askar melancarkan serangan balas dari pos kawalan mereka.

"Dia memasuki sebuah rumah di kawasan penempatan jabatan pengairan dan meletupkan dirinya. Empat kanak-kanak, tiga wanita dan empat lelaki maut di rumah tersebut," kata pegawai kanan pemerintah, Nisar Ahmed.

Katanya, empat buah rumah rosak manakala lapan askar turut cedera dalam serangan itu.

Serangan berlaku di pos kawalan yang dikendalikan bersama oleh tentera Pakistan dan pasukan separa tentera di Sarai Norang, dalam daerah Lakki Marwat, berdekatan kawasan puak-puak yang dipenuhi militan Taliban dan kumpulan Al-Qaeda.

Seorang pegawai keselamatan lain di sini memberitahu, pasukan keselamatan telah membunuh 12 militan dalam serangan tersebut.

Kumpulan Taliban mengaku melancarkan serangan nekad itu tetapi menyatakan, mereka hanya menghantar empat pengebom berani mati.

"Serangan ini dilakukan bagi membalas dendam dua sahabat kami yang mati dalam serangan pesawat dron baru-baru ini," kata seorang jurucakap kumpulan Tehrik-e-Taliban Pakistan, Ehsanullah Ehsan kepada agensi berita AFP melalui panggilan telefon. - AFP

Iran bina jet pejuang futuristik

Posted:

Iran bina jet pejuang futuristik

Iran bina jet pejuang futuristik


GAMBAR yang disiarkan di laman web Presiden Iran menunjukkan Presiden Mahmoud
Ahmadinejad (tengah) berbual dengan juruterbang pesawat buatan Iran, F-313 di Teheran semalam.


TEHERAN - Iran memperkenalkan jet pejuang buatan sendiri semalam dengan Presiden Mahmoud Ahmadinejad menyifatkannya 'antara pesawat tercanggih' di dunia.

Stesen televisyen Iran menyiarkan pesawat futuristik berwarna kelabu, Qaher (Penakluk) F-313 itu yang dipamerkan di sebuah hangar di sini.

Pendedahan tersebut dibuat ketika Iran menyambut ulang tahun ke-34 revolusi Islam pada 1979 yang menumbangkan kerajaan Shah Iran.

Media tempatan memetik Menteri Pertahanan Ahmad Vahidi sebagai berkata, jet itu sukar dikesan oleh radar dan boleh mendarat di landasan pendek serta memenuhi keperluan Tentera Udara Iran. - AFP

Lebih 40 maut menjelang Tahun Baru Cina di China

Posted:

Lebih 40 maut menjelang Tahun Baru Cina di China

Lebih 40 maut menjelang Tahun Baru Cina di China


GAMBAR yang disiarkan agensi berita Xinhua menunjukkan petugas-petugas penyelamat berada di lokasi sebahagian jejambat runtuh di Daerah Mianchi, dalam wilayah Henan di tengah China kelmarin.


BEIJING - Lebih 40 orang terbunuh di jalan-jalan raya dalam empat kemalangan dahsyat di China sejak kelmarin apabila ratusan juta penduduk pulang ke kampung halaman masing-masing untuk menyambut Tahun Baru Cina pada 10 Februari ini.

Menurut pihak pentadbiran daerah Gulin, dalam wilayah Sichuan di barat daya China, seramai 11 orang maut apabila sebuah bas terbalik kelmarin.

Agensi berita Xinhua melaporkan semalam bahawa 13 orang terbunuh apabila sebuah bas yang sarat dengan penumpang terjunam ke dalam gaung sedalam 100 meter wilayah Guizhou yang berjiran dengan Sichuan.

Menurutnya, kemalangan maut di daerah Congjiang itu turut menyebabkan 21 orang cedera termasuk 11 parah.

Nahas itu berlaku semasa bas berkapasiti 19 tempat duduk itu membawa seramai 34 penumpang.

Satu lagi kemalangan maut berlaku malam kelmarin di wilayah Gansu apabila sebuah bas sewa khas terbabas di satu selekoh lalu terjunam ke dalam gaung sebelum terbakar.

Menurut Xinhua dan pentadbiran wilayah Henan, kemalangan ngeri itu meragut 14 nyawa dan mencederakan 32 yang lain.

Di wilayah Henan, tengah China pula sekurang-kurangnya 10 orang terbunuh apabila sebuah trak membawa bunga api untuk sambutan Tahun Baru Cina meletup dengan menyebabkan jejambat di sebuah lebuh raya runtuh. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan