Jumaat, 7 Disember 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Istana Presiden Mesir dikawal

Posted:

Istana Presiden Mesir dikawal

Istana Presiden Mesir dikawal

KAWAT berduri diletakkan dekat istana presiden di Kaherah, Mesir semalam.


KAHERAH - Pasukan Pengawal Republikan Mesir mengarahkan penunjuk perasaan yang menyokong dan menentang Presiden Mohammed Morsi meninggalkan kawasan di sekitar istana presiden disini yang menjadi medan beberapa pertempuran ganas.

Pasukan tersebut yang merupakan unit elit tentera Mesir memberi masa sehingga pukul 3 petang waktu tempatan kepada penunjuk perasaan kedua-dua belah pihak untuk beredar dari kawasan itu.

Kata dua semalam itu diumumkan dalam satu kenyataan rasmi yang turut mengharamkan sebarang bantahan di luar mana-mana istana presiden di negara itu.

Beberapa buah kereta kebal dan kawat berduri juga diletakkan di sekitar kawasan istana presiden di sini.

Setakat ini, seramai tujuh orang terbunuh dalam pertempuran antara kumpulan penyokong dan penentang Morsi.

Beberapa pegawai berkata, seramai 350 lagi cedera dalam pertempuran antara para penyokong dan penentang Morsi setakat ini.

Penentang presiden itu meminta beliau mengugurkan dekri yang memberikannya kuasa hampir mutlak dan membatalkan satu draf perlembagaan kontroversi yang akan diundi menerusi pungutan suara pada 15 Disember ini.

Draf perlembagaan tersebut menyatakan semua undang-undang dan dekri yang dikeluarkan oleh Morsi adalah muktamad dan tidak boleh dicabar di mahkamah.

Morsi dipilih pengundi sebagai presiden pada pilihan raya yang diadakan pada Jun lalu. - Agensi

477 maut akibat taufan Bopha

Posted:

477 maut akibat taufan Bopha

477 maut akibat taufan Bopha


SEORANG penduduk menggunakan tali untuk menyeberangi sebatang sungai di pekan Ne Bataan semalam selepas taufan Bopha melanda selatan Filipina pada Selasa lalu.


BATAAN BAHARU - Sejumlah 250,000 orang hilang tempat tinggal manakala 477 mangsa disahkan terkorban dalam bencana taufan terburuk di selatan Filipina pada tahun ini, kata beberapa pegawai semalam ketika pemerintah merayu bantuan daripada masyarakat antarabangsa.

Taufan Bopha melanda Pulau Mindanao pada Selasa lalu dengan meranapkan beberapa buah bandar dalam laluannya dan membawa angin kencang selain hujan lebat yang mencetuskan banjir serta tanah runtuh.

Seorang mangsa bencana tersebut, Erinea Cantilla dan keluarganya berjalan kaki selama dua hari untuk mencari makanan dan tempat perlindungan dalam keadaan berselut di bandar ini selepas bencana itu memusnahkan rumah dan kebun pisang serta koko milik mereka.

"Semua milik kami telah tiada. Apa yang tinggal kini ialah mangsa yang sudah mati," kata Cantilla kepada agensi berita AFP selepas dia dan suaminya bersama tiga anak dan seorang cucu mereka tiba di pinggir bandar ini yang turut terjejas akibat taufan itu.

Pasukan penyelamat menyatakan, mereka masih mencari 380 mangsa yang masih hilang ketika lebih 250,000 orang lagi berlindung di sejumlah sekolah, gimnasium dan bangunan lain selepas mereka tinggal sehelai sepinggang. - AFP

Kate keluar hospital

Posted:

Kate keluar hospital

Kate keluar hospital


WILLIAM dan Kate meninggalkan Hospital King Edward VII di London semalam.


LONDON - Isteri Putera William yang kini mengandung, Catherine meninggalkan Hospital King Edward VII di sini semalam, empat hari selepas beliau dirawat kerana mengalami loya yang teruk.

Catherine yang lebih mesra dengan panggilan Kate tersenyum ke arah kumpulan wartawan dan jurugambar yang menanti di lokasi tersebut ketika dia keluar dari hospital itu bersama suaminya.

Mereka meninggalkan hospital berkenaan dengan menaiki sebuah kereta.

Ditanya sama ada beliau kini berasa sihat, Kate, 30, menganggukkan kepalanya.

Pihak Istana St. James dalam satu kenyataan memberitahu, Kate dibenarkan keluar dari Hospital King Edward VII dan kini menuju ke Istana Kensington untuk berehat.

"Pasangan diraja ini mengucapkan terima kasih kepada para kakitangan hospital berkenaan kerana rawatan dan penjagaan yang diberikan (kepada Kate)," tambahnya.

William dan Kate yang dianugerahkan gelaran Duke dan Duchess of Cambridge selepas mereka berkahwin pada April 2011, memiliki sebuah apartmen di Istana Palace yang pernah menjadi kediaman bonda William, Puteri Diana.

Kate dimasukkan ke hospital tersebut pada tengah hari Isnin lalu selepas beliau mengalami rasa loya yang teruk.

Sindrom itu menyerang purata seorang dalam setiap 200 ibu yang mengandung dan kadangkala dikaitkan dengan kehamilan bayi kembar.

Kandungan Kate dipercayai belum mencapai usia 12 minggu.

William merupakan pewaris kedua takhta Britain selepas ayandanya, Putera Charles.

Nenda William ialah Ratu Elizabeth II yang kini memerintah Britain. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan