Jumaat, 7 Disember 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Gempa bumi berhampiran Fukushima

Posted: 07 Dec 2012 02:48 PM PST

Gegaran magnitud 7.3 berpusat 10 kilometer di bawah dasar laut

Tokyo: Gempa bumi magnitud 7.3 melanda timur laut Jepun semalam menyebabkan bangunan di Tokyo bergoyang selain menyebabkan tsunami satu meter dan 40 sentimeter.

Amaran tsunami ditarik balik dua jam kemudian. Pusat gempa yang berdekatan dengan Fukushima menimbulkan kebimbangan.

Tetapi, pengusaha loji nuklear Fukushima, Tokyo Electric Power Co (TEPCO) menyatakan mereka tidak mengesan sebarang perubahan di situ.

Tsunami satu meter itu melanda Ishinomaki, daerah Miyagi, kawasan bencana utama gempa pada Mac tahun lalu.

Ia menyebabkan semua kereta api Miyagi dihentikan buat sementara termasuk lapangan terbang Sendai yang menutup landasannya manakala lima orang cedera ringan.

Beri amaran tsunami

Berikutan gempa terbaru, ramai penduduk memberi amaran tsunami dalam Facebook , mengesahkan mereka selamat dan di mana mereka berada.
"Bangunan bergoyang agak lama di Tokyo, kamu semua selamatkah?" kata Eriko Hamada kepada kawan-kawannya.

Selain itu, ramai yang membuat panggilan telefon menyebabkan talian sesak hingga sukar menghubungi penduduk Miyagi.

"Oleh kerana gempa itu, talian telefon sesak jadi buat panggilan kemudian," kata operator telefon.

Jepun adalah antara negara paling kerap dilanda gempa. Gegaran berlaku sekurang-kurangnya lima minit sekali.

Terletak di 'Lingkaran Api Pasifik' meliputi kawasan gunung berapi, 20 peratus daripada gempa yang berlaku adalah magnitud 6 atau lebih.

Tokyo yang mempunyai penduduk seramai 12 juta berada di persimpangan empat pelantan tektonik iaitu Eurasia, Amerika Utara, Filipina dan Pasifik.

Gempa boleh berlaku jika mana-mana pelantar itu membengkok atau pecah.

Gempa magnitud 9 pada Mac tahun lalu menyusuli tsunami menyebabkan hampir 20,000 orang dan mencetuskan krisis terburuk nuklear dalam tempoh 25 tahun apabila loji Fukushima-Daiichi dimusnahkan membocorkan radiasi ke dalam laut dan udara.

"Saya berada di tengah bandar ketika gempa melanda. Saya segera masuk ke dalam kereta dan menuju kawasan pergunungan. Saya masih ada dalam kereta," kata penduduk Ishinomaki, Chikako Iwai. - REUTERS

Penentang Morsi enggan berunding

Posted: 07 Dec 2012 02:45 PM PST

Kaherah: Blok penentang semalam menolak cadangan Presiden Mesir, Mohamed Morsi supaya mengadakan dialog mengenai tindakan pemimpin itu membolot kuasa yang bakal diluluskan Perlembagaan baru.

Barisan Penyelamat Kebangsaan (NSF) menegaskan, ia enggan menyertai dialog dicadangkan bermula hari ini oleh Morsi.'

Ucapan bercanggah

NSF berkata, ucapan Morsi lewat kelmarin bercanggah dengan pelbagai rayuan kepada beliau supaya memberi penyelesaian daripada keadaan buruk kepada Mesir ketika ini.

Dalam ucapannya disiarkan secara langsung, Morsi tetap mempertahankan tindakannya tidak boleh dipertikaikan badan kehakiman.

Pungutan suara

Beliau juga akan meneruskan pungutan suara pada 15 Disember depan bagi menggantikan Perlembagaan Mesir mengikut panel golongan agama.
Morsi juga menawarkan untuk berunding dengan penentang hari ini tetapi tidak memberi sebarang tanda bertolak ansur.

Berikutan itu, NSF menggesa supaya bantahan disambung hari ini terhadap Morsi.
Draf Perlembagaan baru mencetuskan bantahan besar-besaran di Kaherah minggu ini. Protes itu menyebabkan pertumpahan darah apabila tujuh maut dan lebih 700 lagi cedera selepas penyokong dan penentang Morsi bertempur.

Presiden tak kisah

NSF menekankan, presiden sama sekali tidak kisah penyokongnya memulakan serangan terhadap penunjuk perasaan di depan Istana Presiden.

Ia menuduh Morsi memecah belahkan penduduk Mesir dengan menggelar penentang sebagai samseng.

Blok penentang mengeluarkan kenyataan menyifatkan Morsi mengesahkan beliau tidak bertindak sebagai presiden semua penduduk Mesir tetapi pemimpin untuk parti politik tunggal, merujuk kepada Ikhwanul Muslimin. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan