Jumaat, 2 November 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Israel bunuh Abu Jihad

Posted: 02 Nov 2012 12:48 PM PDT

Ehud Barak, Moshe Yaalon jadi dalang

BAITULMAQDIS: Israel semalam mengaku membunuh timbalan pemimpin Palestin, Yasser Arafat, yang juga pengasas Fatah Khalil al-Wazir atau Abu Jihad (gambar), dalam serbuan pada 1988 di Tunisia.

Pengakuan itu akhirnya membongkar rahsia hampir 25 tahun dan membenarkan tanggapan mengenai operasi rahsia Zionis sebagai sebab kematian beliau. Abu Jihad yang berpengaruh dalam Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) bersama Arafat, dipersalahkan di atas siri serangan maut terhadap penduduk Israel.

'Saya tembak'

Dua dalang yang terbabit dalam operasi membunuh al-Wazir, kini menyandang jawatan politik tinggi di Israel iaitu Menteri Pertahanan, Ehud Barak dan Timbalan Perdana Menteri, Moshe Yaalon.

Ketika Barak adalah timbalan ketua tentera dan Yaalon mengetuai unit elit komando, Sayeret Matkal. Peranan mereka di dalam operasi itu tidak dihebahkan dan pejabat kedua-duanya juga enggan memberi komen.
Israel memang sudah lama disyaki membunuh al-Wazir. Namun baru sekarang badan tapisan tentera wilayah itu membenarkan akhbar Yediot Ahronot menyiarkan maklumat berkenaan, selama 12 tahun termasuk temubual dengan komando yang membunuhnya.

"Saya menembaknya dan berhati-hati supaya tidak mencederakan isterinya yang ada di situ. Beliau meninggal dunia. Abu Jihad terbabit dalam tindakan ganas ke atas penduduk awam. Saya menembaknya tanpa sebarang keraguan," kata komando Nahum Lev kepada akhbar itu sebelum kematiannya dalam kemalangan motosikal pada 2000.

Berpuluh-puluh operasi sama dikaitkan dengan Israel sejak berdekad lalu. Namun Israel jarang mengambil tanggungjawab dan tidak memberi komen mengenai operasi itu.

Pegawai Israel tidak mengesahkan operasi itu secara terbuka. Bagaimanapun, keputusan badan tapisan membenarkan penyiaran itu bermakna Israel semakin hampir membuat pengakuan.

Identiti rahsia

Tugas utama badan itu ialah menghalang penerbitan bahan yang dianggap ancaman kepada keselamatan negara. Israel mempunyai dasar melarang penerbitan maklumat yang mendedahkan ejennya, taktik dan kaedah pengumpulan perisikan atau meletakkan nyawa orang masih hidup yang terbabit dalam sebarang operasi dalam bahaya.

Walaupun dalam kes al-Wazir ia muncul lama sebelum khabar angin dan laporan asing mendakwa berjaya mendedahkan operasi itu, bersama-sama kematian penembak, pejabat badan penapisan memutuskan untuk menggugurkan larangan penyiaran. Banyak maklumat dan identiti mereka yang terbabit masih kekal rahsia. - AP

Cegah malaria dipertingkat

Posted: 02 Nov 2012 12:45 PM PDT

Sydney: Asia mencatat 88 peratus hampir keseluruhan kes malaria dan kebanyakan daripada 46,000 kematian tahunan berlaku di luar Afrika, satu laporan baru menunjukkan semalam ketika pakar menggesa lebih banyak tindakan dilakukan dalam memerangi penyakit maut itu.

Saintis utama dan pakar kesihatan mengadakan pertemuan di sini minggu ini dalam persidangan "Malaria 2012: Saving Lives in the Asia-Pacific" (Malaria 2012: Menyelamatkan Nyawa di Asia Pasifik) turut menggesa kepimpinan politik lebih tegas dan kerjasama serantau. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan