Isnin, 9 April 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Korea Utara sedia ujian nuklear

Posted:

Korea Utara sedia ujian nuklear


Kumpulan wartawan lalu di hadapan roket UNHA-3 (Milky Way 3) yang sudah bersiap sedia untuk dilancarkan di Tapak Pelancaran Satelit Laut Barat semasa lawatan wartawan yang dikawal ketat oleh pihak berkuasa Korea Utara di barat laut Pyongyang, kelmarin. – REUTERS


SEOUL 9 April – Korea Utara dipercayai sedang menggali sebuah terowong baru bawah tanah sebagai persiapan untuk menjalankan ujian nuklear ketiga.

Imej satelit, baru-baru ini menunjukkan kerja menggali di tapak Punggye-ri, timur laut Korea Selatan, di mana ujian nuklear dijalankan pada 2006 dan 2009, sudah berada pada peringkat akhir, menurut laporan perisikan Korea Selatan yang disiarkan kepada Associated Press (AP), hari ini.

Penyiaran itu dibuat ketika Korea Utara sedang bersiap sedia untuk melancarkan sebuah roket jarak jauh yang disyaki oleh Washington dan negara lain sebagai helah untuk menguji teknologi peluru berpandu yang boleh digunakan untuk menyerang Amerika Syarikat (AS).

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Rusuhan agama di Gujarat, 23 dibebas

Posted:

Rusuhan agama di Gujarat, 23 dibebas


Gambar fail, sekumpulan perusuh Hindu membakar rumah penduduk Islam di Ahmedabad semasa rusuhan agama pada 28 Februari 2002. - agensi


ANAND, India 9 April - Seramai 23 orang didapati bersalah oleh sebuah mahkamah di India hari ini kerana membunuh 23 orang penduduk Islam dalam satu rusuhan agama di Gujarat pada 2002.

Seramai 23 orang lagi dibebaskan kerana tidak mempunyai bukti yang cukup dalam kes sekumpulan perusuh di perkampungan Ode mengunci pintu sebuah rumah di mana beberapa keluarga penduduk Islam berlindung sebelum membakarnya.

Kejadian itu dikenali sebagai 'pembunuhan besar-besaran Ode'.

Keganasan di Gujarat itu berpunca daripada pembunuhan hampir 60 orang penduduk beragama Hindu dalam sebuah kereta api yang dibakar oleh sekumpulan orang.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan