Jumaat, 2 September 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Noda tampilkan Kabinet muda

Posted:

Noda tampilkan Kabinet muda

Noda tampilkan Kabinet muda


Renho


TOKYO 2 Sept. – Perdana Menteri baru Jepun, Yoshihiko Noda mengumumkan barisan Kabinet pertamanya hari ini, sebelum memulakan usaha untuk menyatukan partinya yang berpecah-belah dan memantapkan program pemulihan berikutan gempa bumi dan tsunami pada awal tahun ini.

Noda, Perdana Menteri keenam Jepun dalam tempoh lima tahun, memberikan jawatan-jawatan Menteri Luar dan Kewangan kepada ahli Parlimen berusia lewat 40-an, dianggap muda dalam politik negara ini bagi portfolio sedemikian.

Paling muda ialah Goshi Hosono, 40, berperanan sebagai Menteri Alam Sekitar yang bertanggungjawab menyelesaikan krisis loji nuklear Fukushima.

Kabinet Noda menampilkan dua wanita iaitu Renho, 43, yang menggunakan hanya satu nama sebagai Menteri Pemerkasaan Kerajaan dan bekas tonggak stesen NHK, Yoko Komiyama, 62, sebagai Menteri Kesihatan.

Jun Azumi, 49, dilantik ke jawatan Menteri Kewangan sementara Koichiro Gemba, 47, menjadi Menteri Luar.

Azumi yang berasal dari Miyagi, wilayah timur laut yang musnah dilanda gempa bumi dan tsunami 11 Mac lalu, pernah bekerja sebagai wartawan stesen NHK sebelum melancarkan kerjaya politiknya.

Beliau menjadi ketua hal-ehwal Parlimen Parti Demokrat di bawah Perdana Menteri sebelum ini, Naoto Kan.

Sebagai Menteri Kewangan, jawatan pertamanya dalam Kabinet, Azumi menghadapi tugas sukar untuk melindungi ekonomi Jepun daripada kesan mata wang yen yang kukuh dan menangani hutang awam yang makin meningkat apabila penduduk yang semakin tua menyebabkan kos keselamatan sosial bertambah.

Menteri Luar baru, Gemba ialah Menteri yang bertanggungjawab terhadap dasar negara dalam Kabinet sebelum ini.

Yoshio Hachiro, 63, dilantik sebagai Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri.

Noda dipilih sebagai Perdana Menteri pada Selasa lalu, untuk mewarisi cabaran getir bagi melaksanakan program pemulihan selepas bencana, menamatkan krisis nuklear, mengatasi kesan lonjakan nilai yen dan menyelesaikan masalah hutang awam yang menimbun.

Kan meletakkan jawatan selepas 14 bulan menjadi Perdana Menteri, ekoran kritikan hebat kerana kerajaan beliau gagal mengendalikan proses pemulihan selepas bencana dan mengatasi krisis nuklear yang berlarutan. – AFP

Aset Libya bernilai RM44.5 bilion dicairkan

Posted:

Aset Libya bernilai RM44.5 bilion dicairkan

Aset Libya bernilai RM44.5 bilion dicairkan

PARIS 2 Sept. - Pemimpin-pemimpin dunia semalam mencairkan aset Libya bernilai AS$15 bilion (RM44.5 bilion) untuk membantu pemberontak membina semula negara itu ketika pemimpin Libya Muammar Gaddafi menyeru pengikutnya melancarkan serangan gerila.

Wakil-wakil kanan dari lebih 60 negara menemui pemimpin-pemimpin pemberontak semalam bagi memberi sokongan dan menawarkan bantuan praktikal.

Bagaimanapun dalam pertemuan yang diadakan di Paris itu, mereka turut mengingatkan pemimpin Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) supaya berusaha mencari perdamaian, walaupun Gaddafi mengeluarkan mesej mahu melancarkan perang gerila.

Persidangan itu adalah satu kejayaan besar kepada NTC, meskipun Rusia, China dan Algeria sebelum ini pernah ragu-ragu untuk bersetuju menyokong pentadbiran baru itu.

Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy mengumumkan bahawa berbilion-bilion dolar aset Libya di luar negara yang dibekukan sebelum ini akan dicairkan.

"Kira-kira AS$15 bilion (RM44.5 bilion) telah dicairkan dengan segera kerana kami mahu memberikan kembali wang itu kepada rakyat Libya," kata Sarkozy.

Beliau dalam pada itu turut menggesa NTC memulakan 'proses damai dan pengampunan'.

Presiden NTC, Mustafa Abdel Jalil berkata, rakyat Libya telah 'membuktikan keberanian dan keazaman' mereka dengan menumbangkan rejim Gaddafi, tetapi beliau turut menyeru kestabilan.

Sementara itu, Setiausaha Agung Pakatan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), Anders Fogh Rasmussen dalam sidang itu memberitahu, tentera bersekutu akan meneruskan misi enam bulan mereka di Libya selagi rakyat awam di negara itu dalam bahaya.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon pula berjanji akan bekerjasama dengan Majlis Keselamatan untuk meluluskan misi segera PBB bagi menangani kemungkinan krisis kemanusiaan dan membantu membina semula Libya. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan