Sabtu, 26 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Tentera Gaddafi makin lemah

Posted:

Tentera Gaddafi makin lemah

Tentera Gaddafi makin lemah


Pemberontak lari meninggalkan kedudukan mereka selepas tentera Muammar Gaddafi melancarkan serangan berhampiran Ajdabiyah, kelmarin. - Reuters


TRIPOLI 26 Mac - Beberapa siri letupan besar menggegar sebuah pangkalan tentera di timur ibu negara Libya awal hari ini, ketika tentera Barat meningkatkan tekanan terhadap pemimpinnya, Muammar Gaddafi dengan bedilan serangan udara.

Serangan yang masuk hari kelapan dalam kempen tentera Barat ini dilancarkan bagi menyekat serangan tentera Gaddafi ke atas penduduk awam dan memusnahkan kemudahan radar di Tajura, yang menempatkan beberapa pangkalan tentera Libya.

"Kawasan itu dibom sebanyak tiga kali berturut-turut. Serangan disasarkan ke atas sebuah lokasi radar tentera," kata seorang penduduk yang tinggal berdekatan.

Menurut pegawai Amerika Syarikat (AS), tekanan berterusan ke atas Gaddafi oleh tentera bersekutu kini membuah hasil sehingga pemimpin Libya itu terpaksa menggunakan khidmat tentera sukarela.

"Hari ini kami menerima laporan bahawa beliau mengambil tentera sukarela untuk menentang pembangkang," kata Laksamana Madya AS, William Gortney.

Sehingga kini Gaddafi dipercayai bergantung kepada kumpulan militia yang dikendalikan anak lelakinya serta senjata dari Afrika untuk menentang kumpulan yang kekurangan senjata tetapi dianggap sebagai tentera pemberontak.

"Beliau kini hampir-hampir tiada pertahanan udara dan kekurangan keupayaan untuk menempatkan atau mengekalkan tenteranya di darat.

"Tentera udara Libya kini tidak boleh beroperasi, kapal perang terpaksa berlabuh di pelabuhan, gudang senjatanya musnah, menara komunikasi tumbang dan kubu pertahanannya tidak lagi berguna," kata Gortney.

Sementara itu, AS dan sekutunya mempertimbangkan untuk membekalkan senjata kepada kumpulan pembangkang Libya, lapor Washington Post hari ini.

Menurut akhbar itu, pentadbiran Presiden Barack Obama percaya, resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang meluluskan campur tangan antarabangsa di Libya adalah 'fleksibel' untuk membenarkan bantuan seperti itu. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jepun kesan paras radioaktif iodin tertinggi

Posted:

Jepun kesan paras radioaktif iodin tertinggi

Jepun kesan paras radioaktif iodin tertinggi

OSAKA 26 Mac - Operator loji nuklear Fukushima hari ini mengesan paras radioaktif iodin 1,250 kali lebih tinggi daripada had yang dibenarkan di perairan Lautan Pasifik berhampiran dengan loji tersebut.

Menurut Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri Jepun (NISA), ujian yang dijalankan oleh Tokyo Electric Co. (TEPCO) itu menunjukkan paras radiasi iodin berhampiran reaktor No. 1 berada pada tahap 131 iaitu 1,250.8 lebih tinggi daripada paras yang dibenarkan.

Seorang jurucakap agensi, Hidehiko Nishiyama pada sidang akhbar yang disiarkan di televisyen menyatakan, paras itu secara relatifnya tinggi tetapi kesannya kepada kehidupan marin dan hidupan laut adalah kecil.

"Ia bermakna jika anda meminum 500 mililiter air yang mengandungi tahap radiasi iodin seperti ini, ia akan sampai ke tahap di mana seseorang boleh mengambilnya dalam tempoh satu tahun iaitu bersamaan satu millisievert.

"Jumlah itu secara relatifnya agak tinggi. Jadi kita perlukan lebih banyak rumpai laut dan hidupan marin untuk menyerap radioaktif ini," katanya.

Bercakap mengenai kesannya kepada hidupan laut Nishiyama berkata, secara umumnya bahan radioaktif yang dilepaskan ke laut akan tersebar akibat pasang surut air.

"Sejak berita mengenai peningkatan tahap radiasi dilaporkan lapan hari lalu, jumlah pengguna yang makan makanan laut turut berkurangan," katanya.

Paras itu merupakan yang tertinggi berbanding beberapa ujian yang diambil minggu lalu di kawasan sama iaitu kira-kira 300 meter ke luar pesisir pantai.

TEPCO pada Selasa lalu melaporkan paras radiasi iodin di laut berada pada paras 126 kali lebih tinggi daripada yang ditetapkandan pada Khamis lalu menyatakan paras iodin berada 145 kali lebih tinggi. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan