Ahad, 26 Disember 2010

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Dua pejuang Jihad Islam maut

Posted:

Dua pejuang Jihad Islam maut

Dua pejuang Jihad Islam maut


JENAZAH Mahmoud dan Mosab diarak semasa upacara pengebumian mereka di Khan Yunis, selatan Genting Gaza, semalam. - AP


GAZA CITY 26 Dis. - Kereta kebal Israel melepaskan tembakan meriam bertalu-talu ke Genting Gaza hari ini selepas askarnya menembak mati dua pejuang Jihad Islam dalam pertempuran di kawasan sempadan wilayah Palestin ini.

Pemerintah Gaza, Hamas berkata, pejuangnya 'bersedia' untuk kembali berperang jika rejim Zionis meneruskan serangan.

Keganasan itu meningkat menjelang hari ulang tahun kedua kempen serangan tiga minggu Israel ke atas Genting Gaza pada 27 Disember 2008, dan menyusuli bedilan roket pejuang Palestin dari wilayah ini sejak beberapa minggu lalu, dibalas dengan serangan udara Israel.

Mahmoud Al Najar dan Mosab Abu Rock terbunuh dalam pertempuran dengan askar Israel di satu kawasan ke timur Khan Yunis, selatan Genting Gaza, kata saksi dan sebuah pertubuhan pejuang Palestin, Briged Al-Quds.

Seorang jurucakap tentera Israel mengesahkan pertempuran itu.

"Askar melepaskan tembakan ke arah anggota sebuah pertubuhan Palestin yang cuba memasang bahan letupan di kawasan dekat benteng keselamatan," katanya.

Helikopter penggempur Israel turut membantu askar yang melepaskan tembakan ke arah pejuang Palestin dalam insiden tersebut.

Ketegangan meningkat di sepanjang Genting Gaza sejak kumpulan pejuang Palestin meningkatkan aktiviti mereka dengan melepaskan tembakan mortar dan roket ke selatan Israel.

Israel membalas dengan melancarkan beberapa serangan udara, termasuk serangan awal semalam yang menyebabkan dua orang cedera dan bekalan elektrik terputus di bandar ini.

Hamas yang memerintah Genting Gaza terus mematuhi gencatan senjatanya dengan Israel tetapi memberi amaran ia bersedia untuk kembali berperang jika Israel menyerang wilayah itu.

Sayap bersenjata Hamas semalam memberi amaran, ia bersedia untuk menangkis sebarang serangan Israel dan mendakwa memiliki senjata rahsia.

"Gencatan senjata pada dasarnya wujud jika Israel menghentikan serangan dan menamatkan sekatan.

"Bagaimanapun jika berlaku serangan Israel ke atas Genting Gaza, kami akan membalas dengan sekeras-kerasnya," kata seorang jurucakap Briged Al-Qassam. - AFP

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Britain mahu denda lapangan terbang

Posted:

Britain mahu denda lapangan terbang

Britain mahu denda lapangan terbang

LONDON 26 Dis. - Britain akan memperkenalkan undang-undang baru yang membolehkan lapangan terbang didenda kerana menyebabkan perjalanan penumpang tergendala seperti yang berlaku menjelang perayaan Krismas apabila operasi Lapangan Terbang Heathrow terganggu ekoran salji tebal.

Menteri Pengangkutan Britain, Philip Hammond dipetik akhbar Sunday Times sebagai berkata, operator lapangan terbang diberi kuasa untuk mengeluarkan denda sebanyak berpuluh-puluh ribu pounds kepada lapangan terbang yang menutup operasinya ekoran cuaca teruk.

Katanya, sukar untuk menerima kenyataan bahawa syarikat pengurusan lapangan terbang Heathrow, Syarikat Penerbangan British (BAA) tidak dikenakan sebarang hukuman menurut undang-undang sedia ada.

"Kita sepatutnya mengenakan penalti ekonomi kepada lapangan terbang yang gagal memberi perkhidmatan yang baik.

"Perhatian yang lebih perlu diberikan kepada prestasi lapangan terbang untuk memuaskan hati pelanggan," katanya.

Laporan akhbar itu menyatakan, Operator Lembaga Penerbangan Awam (CAA) mengesahkan denda tidak akan dikeluarkan berikutan kekacauan yang berlaku di lapangan terbang Heathrow. - AFP

Menjelang cuti perayaan Krismas, beratus-ratus penumpang terpaksa bermalam di lapangan terbang selama berhari-hari hari apabila ia ditutup.

Kebanyakan penerbangan kini kembali beroperasi seperti biasa, tetapi penutupan lapangan terbang tersebut mencetuskan kemarahan dengan Perdana Menteri David Cameron dilapor terpaksa campur tangan membantu BAA, namun dinafikan syarikat tersebut. - AFP

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan