Rabu, 17 Julai 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Tujuh terbunuh dalam protes terbaharu

Posted:

Tujuh terbunuh dalam protes terbaharu

Tujuh terbunuh dalam protes terbaharu

SEORANG penyokong presiden yang digulingkan, Mohammed Morsi membawa posternya dalam pertempuran di Kaherah kelmarin.- AP


KAHERAH - Pertempuran di antara ratusan penyokong Presiden yang digulingkan, Mohammed Morsi dan pasukan keselamatan di ibu kota Mesir di sini menyebabkan tujuh orang terbunuh, menurut sumber perkhidmatan kecemasan semalam.

Ketua perkhidmatan kecemasan, Mohammed Sultan berkata, sekurang-kurangnya 261 orang cedera dalam kekacauan sepanjang malam itu.

"Dua orang mati di sebuah jambatan di pusat bandar ini manakala lima lagi terbunuh di daerah Giza di sini," kata Sultan.

Menurutnya, sebanyak 19 orang cedera dalam pertempuran dekat Dataran Tahrir dan di atas beberapa buah jambatan utama yang menyeberangi Sungai Nil.

Penyokong Morsi mengadakan protes setiap hari sejak beliau digulingkan oleh tentera pada 3 Julai lalu.

Dalam pada itu, Israel memberi 'lampu hijau' kepada Mesir untuk menghantar dua batalion tenteranya ke Semenanjung Sinai bagi menangani kumpulan militan di kawasan berkenaan semalam.

Rantau tersebut sebelum ini tertakluk kepada perjanjian damai antara Israel dan Mesir pada 1979.

Menteri Pertahanan Israel, Moshe Yaalon meluluskan permintaan Mesir untuk menghantar satu batalion tentera ke El-Arish, utara Sinai dan batalion kedua ke Sharm al-Sheikh di selatan seme- nanjung tersebut.

Sejak dua minggu lalu, militan-militan telah melancarkan serangan hampir setiap hari ke atas pasukan tentera dan polis di Sinai.

Beberapa anggota pasukan keselamatan dan dua penduduk Kristian terbunuh dalam serangan itu. - Agensi

Pekerja binaan temui fosil

Posted:

Pekerja binaan temui fosil

Pekerja binaan temui fosil


FOSIL berusia 50 juta tahun ditemui di tapak projek pembinaan lintasan kereta api di Brisbane kelmarin.- Agensi


BRISBANE - Pekerja-pekerja pembinaan projek menaik taraf sebuah landasan kereta api di sini telah menemui sejumlah fosil tumbuhan dan haiwan purba yang dipercayai berusia 50 juta tahun.

Penemuan fosil itu berlaku ketika pekerja binaan tersebut sedang menggali tanah berhampiran stesen kereta api Geebung pada bulan lalu.

Fosil yang ditemui di dalam tanah sedalam 15 meter dekat kawasan memacak cerucuk itu kemudian telah dibawa ke permukaan untuk dianalisis.

Fosil-fosil yang ditemui itu antaranya ialah fosil buaya, ikan, haiwan moluska air tawar dan tumbuh-tumbuhan.

Kesemua fosil tersebut berada di lapisan minyak syal yang dijangka berusia puluhan juta tahun.

Datuk Bandar Brisbane, Graham Quirk berkata, ia merupakan satu penemuan yang sangat menakjubkan.

Menteri Pengangkutan Australia, Scott Emerson yang menyelia kerja-kerja pembinaan landasan kereta api tersebut berkata, kemungkinan lebih banyak fosil berada di kawasan berkenaan.

Katanya, beberapa jurutera projek tersebut sedang bekerjasama dengan Universiti Queensland dan Muzium Queensland berikutan penemuan fosil berkenaan. - Agensi

Ketua kartel dadah Zetas Mexico ditangkap

Posted:

Ketua kartel dadah Zetas Mexico ditangkap

Ketua kartel dadah Zetas Mexico ditangkap


JURUCAKAP pemerintah, Eduardo Sanchez (tengah) mengadakan sidang media mengenai operasi ketenteraan yang berjaya menangkap ketua kartel dadah Zetas, Miguel Angel Trevino Morales di Mexico City, Mexico kelmarin.- AFP


BANDAR RAYA MEXICO - Ketua kartel dadah Zetas, Miguel Angel Trevino Morales (gambar kecil) yang terkenal kerana kekejamannya ditangkap pihak berkuasa sebelum subuh kelmarin, kata beberapa pegawai.

Morales yang menaiki sebuah trak pikap dipintas dan diberkas oleh pasukan tentera marin Mexico di sebatang jalan di kawasan luar bandar berhampiran sempadan bandar Nuevo Laredo.

Pihak berkuasa turut menemui wang tunai AS$2 juta (RM6.36 juta) dan lapan pucuk senjata api di dalam trak tersebut.

Jurucakap pemerintah, Eduardo Sanchez berkata, kenderaan itu dihentikan oleh sebuah helikopter tentera marin dan Morales ditahan bersama seorang pengawal peribadi serta seorang akauntan.

Dia dan rakan subahatnya kemudian diterbangkan ke Bandar Raya Mexico dan dijangka dibicarakan dalam sistem tertutup yang biasanya mengambil masa lama.

Morales yang dikenali sebagai Z-40 merupakan salah seorang daripada dua ketua kartel paling berkuasa di negara Amerika Tengah itu.

Suspek berusia 40 tahun itu ialah bekas pemimpin pasukan tentera elit yang pernah berkerja untuk sindiket dadah.

Namun, pada tahun 2010 dia dan beberapa individu lain menubuhkan kartel dadah sendiri, selain menjalankan aktiviti peras ugut, penculikan dan pemerdagangan manusia.

Sanchez berkata, Morales didakwa atas kesalahan mengarahkan penculikan dan pembunuhan 265 pendatang asing.

Dia dipilih sebagai ketua kartel Zetas pada 2012 selepas penyandang terdahulu, Heriberto Lazcano Lazcano ditembak mati oleh pihak berkuasa pada tahun sama.

Pentadbiran Amerika Syarikat pernah menawarkan ganjaran AS$5 juta (RM15.9 juta) bagi pemberian maklumat yang membawa kepada penangkapannya. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan