Rabu, 15 Mei 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Spekulasi Obama menangis

Posted:

Spekulasi Obama menangis

Spekulasi Obama menangis

OBAMA (kanan) kelihatan mengalikan air mata (dalam bulatan) pada sidang media di White House, Washington kelmarin.- reuters


WASHINGTON - Akhbar New York Daily News kelmarin melaporkan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama kelihatan menangis semasa membincangkan tentang serangan di Pejabat Konsulat AS di Benghazi di Libya pada 11 September tahun lalu.

Gambar yang menunjukkan Obama kelihatan menangis itu turut disiarkan oleh agensi berita Reuters.

Obama sebelum ini pernah menangis sebanyak dua kali sejak November tahun lalu.

Ketika itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada para kakitangan pasukan kempennya ekoran kemenangannya pada pilihan raya Presiden AS.

Obama turut menangis ketika membincangkan kejadian tembakan yang dilakukan oleh seorang pemuda, Adam Lanza yang membunuh 26 orang di Sekolah Rendah Sandy Hook in Newtown, Connecticut pada tahun lalu.

Lanza kemudian membunuh diri dalam kejadian itu.

Dalam serangan sekumpulan penduduk di Benghazi itu, Duta AS ke Libya, Chris Stevens dan tiga lagi rakyat negara ini terbunuh. Pada sidang media di White House di sini bersama Perdana Menteri Britain, David Cameron, Obama menafikan berlakunya kesan politik ekoran serangan ke atas duta AS itu.

Menurutnya, kempen parti Republikan berhubung komen tentang serangan tersebut bermotifkan politik.

Parti Republikan mendakwa, dakwaan Duta AS ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Susan Rice bahawa serangan tersebut dilakukan secara spontan kerana reaksi terhadap filem anti-Islam yang berjudul Innocence of Muslim menunjukkan pentadbiran Obama sebenarnya melakukan pembohongan.

Pihak parti tersebut mendakwa mempunyai bukti bahawa pentadbiran Obama menyembunyikan penglibatan kumpulan ekstremis dan sebuah kumpulan yang mempunyai kaitan dengan Al-Qaeda di Libya berhubung serangan tersebut. - Agensi

Angkasawan selebriti mendarat

Posted:

Angkasawan selebriti mendarat

Angkasawan selebriti mendarat


MARSHBURN (kanan), Romanenko (tengah) dan Hadfield duduk semasa sesi bergambar selepas mereka selamat mendarat.- AP


MOSCOW - Seorang angkasawan Kanada, Chris Hadfield yang membuat rakaman muzik video di dalam Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISSA) telah kembali ke bumi bersama dua angkasawan lain semalam.

Sebelum ini Hadfield menjadi selebriti dunia menerusi laman Twitter miliknya selepas dia merakamkan gambar dan aksinya di dalam ISS.

Hadfield selamat mendarat di kawasan padang rumput di Kazakhstan bersama seorang angkasawan Amerika Syarikat, Tom Marshburn dan seorang lagi dari Rusia, Roman Romanenko.

Mereka menaiki kapsul Rusia, Soyuz-TMA yang berlepas dari ISS pada awal pagi semalam.

Stesen televisyen Rusia turut menyiarkan pendaratan kapsul Soyuz itu.

Ketiga-tiga angkasawan itu kemudiannya dikeluarkan dari kapsul oleh anggota-anggota pasukan penyelamat.

Ketika berada di ISS, Hadfield membuat rakaman muzik video yang menunjukkan dia bermain gitar dengan menyanyi lagu David Bowie yang berjudul Space Oddity.

Rakaman itu juga disiarkan di laman YouTube. - AFP

China berusaha selamatkan oasis berusia 2,000 tahun

Posted:

China berusaha selamatkan oasis berusia 2,000 tahun

China berusaha selamatkan oasis berusia 2,000 tahun


GAMBAR yang dirakamkan pada 12 Mei lalu menunjukkan Tasik Bulan Sabit di Dunhuang. - AFP


BEIJING - Pemerintah China berusaha untuk menyelamatkan sebuah oasis yang berusia 2,000 tahun yang terletak enam kilometer dari bandar Dunhuang, selatan China.

Oasis yang merupakan kawasan berair di sebuah kawasan padang pasir itu kini dalam bahaya kerana ia boleh ditimbus dengan pasir.

Kawasan oasis itu dikenali sebagai Tasik Bulan Sabit kerana bentuknya seperti bulan sabit.

Paras air di kawasan berkenaan surut sejak beberapa dekad lalu sebelum pihak pentadbiran tempatan mula bertindak memasukkan air ke dalam tasik tersebut pada tahun 2006. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan