Khamis, 10 Januari 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Berlusconi diarah bayar bekas isteri RM791,180 sehari

Posted:

Berlusconi diarah bayar bekas isteri RM791,180 sehari

Berlusconi diarah bayar bekas isteri RM791,180 sehari

GAMBAR fail Jun, 2004 menunjukkan Berlusconi (kanan) dan isterinya, Lario tiba untuk makan malam bersama Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush di Rom, Itali.


ROM - Bekas perdana menteri Itali, Silvio Berlusconi mengecam tiga hakim wanita sebagai feminis dan komunis kelmarin kerana memutuskan beliau berhutang AS$260,000 (RM791,180) sehari kepada isterinya berhubung penyelesaian perceraian mereka.

Pada 28 Disember tahun lalu, akhbar Corriere della Sera melaporkan keputusan mahkamah itu dengan Berlusconi diarahkan membayar jumlah tersebut kepada Veronica Lario yang dikahwininya pada 1990.

Ini adalah kali pertama Berlusconi mengeluarkan kenyataan terbuka tentang penyelesaian perceraian mereka. Namun, beliau tidak mendedahkan jumlah sebenar yang perlu dibayar kepada isterinya.

"Mereka mengarahkan saya membayar AS$260,000 sehari dan ini mendedahkan siapa sebenarnya hakim-hakim di Milan itu," kata Berlusconi dalam satu wawancara bersama saluran televisyen La7.

"Mereka ialah tiga hakim feminis dan komunis," tambahnya.

Dalam wawancara tersebut, Berlusconi mengulangi dakwaan sebelum ini bahawa ketiga-ketiga hakim Milan itu telah mendakwanya sejak beliau menceburi politik pada 1994 kerana menentang fahaman politiknya.

Pada Oktober tahun lalu, sebuah mahkamah di Milan menjatuhkan hukuman penjara empat tahun ke atas Berlusconi kerana menipu cukai dengan beliau merancang merayu hukuman tersebut.

Pemimpin berusia 76 tahun itu kini bertanding untuk penggal kelima dalam pilihan raya Parlimen yang dijadualkan pada 24 dan 25 Februari depan.

Lario mengemukakan perceraian daripada bilionair itu pada 2009 selepas mendakwa beliau menjalinkan hubungan sulit dengan seorang gadis berusia 17 tahun.

Menurut Berlusconi, beliau kini merayu keputusan mahkamah berkenaan. - Reuters

Omran kecam masyarakat antarabangsa

Posted:

Omran kecam masyarakat antarabangsa

Omran kecam masyarakat antarabangsa

BEIRUT - Menteri Penerangan Syria, Omran Al-Zoubi mengecam masyarakat antarabangsa kerana menolak cadangan Presiden Bashar Al-Assad bagi menamatkan perang saudara di negara ini.

Omran berkata, negara seperti Amerika Syarikat dan sekutu Barat yang menggesa Bashar untuk mengundur diri telah menolak inisiatif itu sebelum memberikan masa untuk menilainya.

Beliau berkata demikian dalam satu sidang media di Damsyik pada tengah malam kelmarin selepas menghadiri satu mesyuarat tergempar bagi membincangkan cadangan itu.

Sementara itu, empat orang kanak-kanak daripada keluarga yang sama antara 10 yang terbunuh dalam satu serangan awal subuh semalam berhampiran bandar Homs, kata Pemerhati Hak Asasi Manusia Untuk Syria.

Serangan itu berlaku di kampung Jabab Hamad.

Di utara wilayah Aleppo, pertempuran sengit berlaku di Menagh, Kwiyres dan pangkalan udara Nayrab, kata pemerhati yang beribu pejabat di Britain itu.

Tentera rejim turut dilapor menggempur wilayah Idlib di kawasan Maaret al-Numan bagi merampas kembali daripada pejuang penentang.

Pertempuran antara kumpulan penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan dengan tentera Bashar bermula sejak Mac 2011 itu dipercayai telah mengorbankan lebih 43,000 nyawa. - Agensi

Terselamat daripada maut selepas berlindung di bawah jeti

Posted:

Terselamat daripada maut selepas berlindung di bawah jeti

Terselamat daripada maut selepas berlindung di bawah jeti


TAMMY HOLMES (dua dari kiri) berlindung di bawah sebuah jeti bersama cucu-cucunya ketika kebakaran hutan memusnahkan kediaman mereka di bandar Dunalley, Pulau Tasmania pada 4 Januari lalu.


HOBART - Sebuah keluarga di Australia terselamat daripada maut dengan berlindung di bawah sebuah jeti apabila kediaman mereka musnah dalam satu kebakaran hutan, lapor akhbar MailOnline semalam

Bencana tersebut yang berlaku di Dunalley, Pulau Tasmania baru-baru ini menyebabkan sekitar 90 kediaman di bandar itu musnah.

Dalam insiden itu pasangan suami isteri Tim dan Tammy Holmes terpaksa berlindung di bawah jeti tersebut bersama lima cucu mereka terpaksa berlindung di bawah jeti berkenaan selama lebih dua jam.

Ketika api bertambah marak dan bekalan oksigen semakin berkurangan akibat asap tebal, mereka masih berpaut pada struktur kayu itu sambil memeluk satu sama lain dengan harapan dapat keluar daripada situasi berbahaya itu.

Keluarga tersebut kemudian bergilir-gilir memadamkan api yang mula membakar jeti tersebut dengan mencurahkan air laut.

Selepas berlindung selama dua setengah jam, Tim akhirnya berjaya menemui sebuah perahu yang digunakan oleh mereka untuk keluar dari zon berbahaya itu.

"Kami menerima mesej menyatakan ibu dan bapa serta anak-anak saya dikelilingi api yang marak. Ketika itu, saya dan suami pasrah bahawa kami akan kehilangan mereka," kata anak perempuan Tim, Bonnie Walker dalam temu bual bersama rangkaian televisyen Australia, ABC.

Menurutnya, dia dan keluarganya bersyukur kepada Tuhan kerana mereka terselamat dalam kebakaran hutan itu yang berlaku ketika Australia dilanda suhu panas ekstrem. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan