Ahad, 20 November 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Dataran Tahrir bergolak lagi

Posted:

Dataran Tahrir bergolak lagi

Dataran Tahrir bergolak lagi

KAHERAH 20 Nov. - Pertempuran antara polis Mesir dan penunjuk perasaan yang mendesak kerajaan tentera mengumumkan tarikh peralihan kuasa masuk hari kedua di Dataran Tahrir di sini hari ini.

Polis melepaskan gas pemedih mata ke arah beberapa ribu penunjuk perasaan di Dataran Tahrir hari ini, pusat pemberontakan rakyat selama 18 hari yang menyaksikan pemimpin Mesir, Hosni Mubarak digulingkan pada Februari lalu.

Penunjuk perasaan pula membalas dengan melemparkan batu ke arah polis.

Kejadian terbaru itu berlaku selepas pertempuran di Kaherah dan dua bandar lain di negara ini yang menyaksikan dua orang maut dan beratus orang lagi cedera.

Dalam kejadian semalam, beratus-ratus golongan muda melaungkan 'Rakyat mahu menggulingkan rejim' di pusat kota Kaherah semalam ketika mereka merempuh polis yang melepaskan tembakan peluru getah dan gas pemedih mata.

Perusuh turut memecahkan simen di laluan pejalan kaki dan melemparkannya ke arah polis selepas pasukan keselamatan hilang kawalan di Dataran Tahrir sebanyak dua kali.

Bangunan pentadbiran negeri Mogamma berdekatan dataran berkenaan terbakar pada tengah malam tadi.

Ketika polis melepaskan gas pemedih mata beberapa kali, penunjuk perasaan berdekatan bangunan Kementerian Dalam Negeri membina tembok sekatan jalan raya daripada batu-bata bagi menghalang laluan ke dataran berkenaan.

Agensi berita rasmi MENA yang memetik jurucakap Kementerian Kesihatan berkata, 676 orang cedera dalam pertempuran di Kaherah.

''Seorang penunjuk perasaan, Ahmed Mahmoud berumur 23 tahun meninggal dunia di hospital. Seorang lagi mangsa maut di Iskandariah,'' kata MENA.

Pilihan raya umum dijangka bermula pada 28 November ini namun akan ditangguhkan jika keganasan semakin meluas. – Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Singapura pandang serius anggota tentera hina Islam

Posted:

Singapura pandang serius anggota tentera hina Islam

Singapura pandang serius anggota tentera hina Islam


PAPARAN akaun Facebook milik Christian Eliab Ratnam iaitu anggota tentera Singapura yang mencemuh Islam beserta bendera Israel. - AGENSI


SINGAPURA 20 Nov. - Kementerian Pertahanan Singapura (MINDEF) memandang serius tindakan seorang anggota tentera yang mencemuh Islam dalam laman web sosial Facebook.

MINDEF berkata demikian dalam jawapannya kepada pertanyaan media mengenai laporan seorang anggota tentera kebangsaan (NSF) menyiarkan gambar ayat mengkritik Islam di dalam akaun Facebook miliknya.

"Kami memandang serius kelakuan anggota kami di khalayak umum," kata kementerian itu, lapor CNA hari ini.

Anggota itu dikenal pasti sebagai Christian Eliab Ratnam yang menyiarkan gambar teks berbunyi 'Islam bukan suatu agama tetapi doktrin politik autoritarian yang dikuatkuasakan secara paksa'.

Ratnam juga dilaporkan menyokong perjuangan Israel dan Yahudi, berdasarkan bendera dan simbol Tentera Pertahanan Israel pada akaun Facebooknya, selain menganggotai kumpulan penyokong rakyat Israel dan Yahudi di Singapura.

Tindakannya turut dikecam oleh rakyat Singapura dan akaun Facebooknya telah ditutup.

Dalam satu kenyataan hari ini, Pengarah Hal Ehwal Awam MINDEF, Kolonel Desmond Tan berkata, siasatan polis sedang dijalankan.

Menurutnya, MINDEF sedang membantu siasatan dan akan mengambil tindakan sewajarnya jika perlu.

Siasatan seumpama ini adalah yang kedua dalam bulan ini.

Sebelum ini, seorang bekas anggota sayap Pemuda Parti Tindakan Rakyat (PAP), Jason Neo disiasat kerana kenyataannya di dalam Facebook yang menghina kanak-kanak Melayu yang menaiki bas sekolah. - AGENSI

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan