Ahad, 27 November 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Ekspatriat Mesir mula mengundi

Posted:

Ekspatriat Mesir mula mengundi

Ekspatriat Mesir mula mengundi

SEORANG penunjuk perasaan yang cedera dibantu beberapa rakannya berhampiran Dataran Tahrir, Kaherah, Mesir semalam. - AP


KAHERAH - Lebih 100,000 warga Mesir yang menetap di luar negara buat pertama kalinya mengundi dalam pilihan raya Parlimen dengan membuang undi di pejabat kedutaan konsulat Mesir, kata pemerintah semalam.

Proses pengundian tersebut dijalankan menjelang pilihan raya Parlimen Mesir esok. Pilihan raya tersebut diadakan bagi memilih anggota Parlimen Mesir.

Sebelum ini, rejim yang dipimpin Presiden Hosni Mubarak melarang berjuta-juta rakyat Mesir yang menetap di luar negara daripada mengundi dalam mana-mana pilihan raya di negara itu.

Namun, selepas rejim Mubarak tumbang pada Februari lalu, larangan tersebut ditarik balik oleh pentadbiran baharu Mesir.

"Lebih 100,000 ekspatriat Mesir telah membuang undi hari ini manakala proses pengundian berjalan lancar," kata pemerintah dalam laman Facebooknya.

Menurut laman berita Ahram, cuma 300,000 daripada sejumlah 8 juta penduduk Mesir di luar negara telah mendaftar sebagai pengundi.

Negara berkenaan memiliki sekitar 80 juta penduduk.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang pemuda berusia 19 tahun terbunuh semalam semasa polis menyerbu kumpulan penunjuk perasaan yang menuntut pemerintahan tentera di Mesir ditamatkan segera.

Kumpulan-kumpulan penunjuk perasaan bergerak dari Dataran Tahrir di sini dan menghalang pintu masuk ke ibu pejabat Kabinet.

Mereka memprotes perdana menteri baharu yang dilantik oleh Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir, Kamal Al-Ganzuri. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

NASA hantar kenderaan penjelajah ke Marikh

Posted:

NASA hantar kenderaan penjelajah ke Marikh

NASA hantar kenderaan penjelajah ke Marikh


ROKET Atlas V yang membawa kenderaan penjelajah Makmal Sains Marikh di pusat pelancaran di Cape Canaveral, Florida kelmarin. - Reuters


CAPE CANAVERAL, Amerika Syarikat (AS) - Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Amerika (NASA) bersedia untuk melancarkan kenderaan robotik paling canggih dan berkuasa pernah dibina ke planet Marikh semalam.

Pelancaran tersebut adalah untuk meneroka sekali gus mencari tanda-tanda wujudnya kehidupan di planet merah itu.

Kenderaan enam roda berkenaan yang dinamakan Makmal Sains Marikh (MSL), dijana bahan api nuklear. Ia dijadual dilancarkan pukul 10.02 pagi waktu AS dari Stesen Tentera Udara Cape Canaveral di negeri Florida dengan menggunakan roket Atlas V.

"Inilah mesin idaman saintis-saintis yang mengkaji Planet Marikh," kata timbalan projek MSL, Ashwin Vasavada.

"Ini ialah kenderaan penjelajah yang paling berkeupayaan pernah dihantar, kami amat teruja," tambahnya.

Berharga AS$2.5 bilion (RM7.9 bilion), kenderaan itu mampu menghantar maklumat terperinci mengenai batu-batan di permukaan Marikh dan petanda sama ada kehidupan pernah wujud di planet berkenaan. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Hari Black Friday dicemari keganasan

Posted:

Hari Black Friday dicemari keganasan

Hari Black Friday dicemari keganasan


SEORANG wanita berehat bersama barangan yang dibelinya selepas penat membeli-belah di Dataran Herald, New York kelmarin. - AP


NEW YORK, AS - Hari membeli-belah dikenali sebagai Black Friday terpalit sejarah hitam buat pengguna di AS kelmarin selepas banyak pergaduhan tercetus ekoran orang ramai berebut-rebut mendapatkan pelbagai barangan seperti permainan video dan tuala pada harga runtuh.

Insiden di luar jangkaan berlaku di sekitar Los Angeles apabila 20 orang cedera selepas seorang wanita di sebuah pasar raya Walmart menggunakan semburan lada untuk mengusir pembeli-pembeli lain dalam perebutan untuk mendapatkan konsol permainan video Xbox.

Rangkaian pasar raya Walmart kecoh setiap kali jualan Black Friday tiba berikutan perilaku tidak bermoral pengunjung yang saling menjerit, menolak dan menyiku semata-mata kerana mahu menjimatkan beberapa dolar.

Selain Walmart, kekecohan turut direkodkan di sebuah kedai di negeri Michigan. Pembeli bergaduh untuk mendapatkan tuala dengan insiden tersebut mencetuskan sensasi di laman web YouTube.

Perebutan tuala murah turut menimbulkan kekecohan di kedai Walmart di bandar Oregon, Negeri Ohio.

"Mereka bergaduh kerana berebutkan tuala mandi yang dijual semurah AS$1.88 (RM6), sungguh tidak munasabah," kata seorang anggota polis, Sarjan Jason Druckenmiller.

"Seorang wanita cuba mendapatkan beberapa helai tuala apabila dia ditolak dari belakang, dia kemudian berpaling dan melepaskan beberapa pukulan," tambahnya.

Black Friday menandakan bermulanya musim membeli-belah sempena perayaan Hari Krismas di AS. - Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan