Jumaat, 18 November 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Parlimen Kuwait diserbu

Posted:

Parlimen Kuwait diserbu

Parlimen Kuwait diserbu

SEBAHAGIAN daripada ribuan penduduk menyerbu bangunan Parlimen di Kuwait kelmarin.


KUWAIT - Beribu-ribu rakyat di sini menyerbu bangunan parlimen kelmarin selepas polis dan pasukan elit membelasah penunjuk perasaan yang berarak menuntut Perdana Menteri, Sheikh Nasser Mohammad al-Ahmad Al-Sabah meletakkan jawatan, kata seorang ahli parlimen pembangkang.

Penunjuk perasaan itu memecahkan pintu masuk bangunan parlimen dan memasuki ruang utama dan menyanyikan lagu negara mereka.

"Kini kami telah memasuki bangunan milik rakyat ini," kata Mussallam al-Barrak yang mengetuai tunjuk perasaan itu.

Bagaimanapun, kumpulan ini beredar selepas beberapa minit.

Terdahulu pihak polis telah menggunakan baton untuk menghalang kumpulan perusuh ini ketika sedang berarak.

Saksi-saksi menyatakan sekurang-kurangnya lima penunjuk perasaan cedera.

Beberapa aktivis berkata, mereka akan terus mengadakan tunjuk perasaan di luar parlimen sehingga perdana menteri itu dipecat.

Ia adalah keganasan politik yang pertama sejak Disember tahun lalu, apabila pasukan elit membelasah para penunjuk perasaan dan ahli parlimen pada perhimpunan awam.

Ketegangan telah bermula dalam tempoh tiga bulan yang lalu selepas kira-kira 16 orang ahli parlimen didakwa menerima rasuah kira-kira AS$350 juta (RM1105.79 juta).

Pada Rabu lalu, seramai 20 ahli parlimen pembangkang telah memboikot sesi parlimen sehari selepas pihak kerajaan dan para penyokongnya menolak kenyataan perdana menteri telah menerima rasuah.

Tiga anggota parlimen juga memfailkan permohonan supaya perdana menteri berusia 71 tahun itu disoal berhubung dakwaan rasuah melibatkan ahli-ahli parlimen dan pemindahan wang ke luar negara secara haram.

- AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Parti Republikan kritik hutang Amerika Syarikat

Posted:

Parti Republikan kritik hutang Amerika Syarikat

Parti Republikan kritik hutang Amerika Syarikat


RICK PERRY (kanan) yang mengkritik hutang pentadbiran Presiden Barack Obama berucap dalam kempen pemilihan sebagai calon Presiden Amerika Syarikat (AS) di Nashua, AS kelmarin.


WASHINGTON - Wakil-wakil rakyat daripada Parti Republikan memberikan reaksi berhubung laporan mengenai beban hutang pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama yang mencecah lebih AS$15 trilion (RM47.39 trilion).

Pengerusi Jawatankuasa Bajet Parti Republikan, Paul Ryan menyifatkan jumlah itu tersebut menandakan hari yang popular dalam sejarah AS.

Beliau membuat kenyataan itu dalam laman Twitternya kelmarin.

Gabenor Texas, Rick Perry turut menyatakan dalam Twitter tersebut dengan menyalahkan dasar-dasar sosialis Obama kerana sedang memufliskan negara.

Perry bertanding untuk menjadi calon Presiden AS bagi mewakili Parti Republikan untuk menentang Obama.

Seorang lagi anggota Parti Republikan, Michele Bachmann pula menyifatkan negara ini seperti sebuah bot yang sedang menuju ke arah air terjun.

Kesimpulan yang dicapainya ialah: "Kita perlu hentikan perbelanjaan, berhenti menjadi negara kebajikan."

Pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Parti Republikan, Reince Priebus berkata: "Amerika telah melintasi angka yang dapat difikirkan, hutang negara sekarang melebihi AS$15 trilion (RM47.39 trilion)," katanya.

Menurutnya, hutang besar itu akan merencatkan ekonomi serta merugikan rating kredit.

Hutang AS ialah AS$10.62 trilion (RM33.55 trilion) ketika Obama mengambil alih tugasnya dan ia meningkat kepada AS$14.304 trilion (RM 45.193 trilion) pada bulan April lalu.

Perbendaharaan AS kelmarin mendedahkan hutang negara ini ialah AS$15,033,607,255,920.32 (RM47,490,698,234,988.44). - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Terowong dadah ditemui di sempadan AS

Posted:

Terowong dadah ditemui di sempadan AS

Terowong dadah ditemui di sempadan AS


SEORANG askar Amerika Syarikat (AS) meninjau sebuah terowong dadah di sempadan AS-Mexico di Tijuana kelmarin.


LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Pihak berkuasa AS mengumumkan kelmarin sebuah terowong utama yang digunakan bagi tujuan penyeludupan dadah di sempadan AS-Mexico telah ditemui.

Susulan penemuan tersebut, anggota-anggota pihak berkuasa AS dan Mexico merampas sekurang-kurangnya 14 tan ganja dan menangkap dua orang yang memiliki terowong canggih itu.

Terowong itu bersambung dengan beberapa buah gudang di Tijuana, Mexico dan Otay Mesa, selatan California di sebelah AS.

Terowong sepanjang 365 meter itu yang dilengkapi bekalan elektrik dan pengudaraan ditemui pada Selasa lepas oleh pihak berkuasa San Diego selepas beberapa anggota melihat sebuah trak yang mencurigakan meninggalkan sebuah gudang di Otay Mesa.

"Kartel-kartel dadah tersilap apabila mereka percaya dapat mengelak daripada dikesan dengan menyeludup dadah di bawah tanah. Kami dapat mengesan terowong seperti ini dan menutupnya," kata seorang anggota pihak berkuasa, Derek Benner.

Operasi pada Selasa lepas bermula apabila polis lebuh raya menahan trak yang mencurigakan itu dan menemui tiga tan ganja.

Dua lelaki ditangkap dan satu waran dikeluarkan untuk menggeledah gudang berkenaan dengan pihak berkuasa menemui lagi 6.5 tan ganja lagi.

"Laluan terowong itu yang berukuran 1.2 meter kali 0.9 meter dilengkapi bekalan elektrik dan pengudaraan," tambah Benner.

Menurutnya, pihak berkuasa percaya terowong berkenaan siap dibina baru-baru ini.

Pihak berkuasa Mexico yang dimaklumkan oleh AS bertindak menyerbu sebuah gudang di bandar Tijuana dan menemui beberapa tan lagi ganja. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan