Isnin, 1 Julai 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Angka kematian anggota keselamatan Afghan meningkat

Posted: 01 Jul 2013 09:34 AM PDT

KABUL 2 Julai - Seramai 299 anggota pasukan keselamatan Afghanistan dilapor terbunuh dan 618 lagi cedera di seluruh negara ini sepanjang tempoh 20 Mei hingga 20 Jun lalu, lapor Kementerian Dalam Negeri di sini semalam.

Jurucakap kementerian tersebut, Sediq Sediqqi berkata, jumlah tersebut menunjukkan peningkatan sebanyak 22 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun lepas.

"Kebanyakan mangsa terbunuh disebabkan serangan bom yang didalangi militan Taliban, selain faktor pasukan keselamatan yang mengetuai operasi keselamatan di negara ini," katanya. - DPA

Banjir: Kerajaan India larang pembinaan di tebing sungai

Posted: 01 Jul 2013 09:33 AM PDT

DEHRADUN, India 2 Julai - Kerajaan tempatan melarang sebarang projek pembinaan di sepanjang tebing sungai di Uttarakhand, negeri utara India kerana bimbang dengan pembangunan haram boleh mencetuskan banjir kilat dan tanah runtuh yang menyebabkan beribu-ribu nyawa terbunuh.

Ketua Menteri Uttarakhand, Vijay Bahuguna semalam berkata, sebuah badan penguatkuasa akan ditubuhkan untuk meneliti sebarang projek pembinaan pada masa akan datang ketika negeri ini melaksanakan kerja-kerja membina semula di kawasan yang teruk dilanda banjir pada 15 Jun lalu.

"Kerajaan negeri tidak akan membenarkan sebarang projek pembinaan dilaksanakan di sepanjang tebing sungai dan projek pembinaan baharu hanya dibenarkan menerusi peraturan yang ketat," katanya. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan