Rabu, 24 Julai 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


6 terbunuh keganasan baru di Mesir

Posted: 23 Jul 2013 03:50 PM PDT

Penyokong, penentang Presiden Morsi terus bertempur

Cairo: Sekurang-kurangnya enam orang terbunuh dalam keganasan antara penyokong dan penentang Presiden Mohamed Morsi yang digulingkan di ibu negara Mesir semalam, lapor media.

Keganasan berlaku sebelum subuh berhampiran lokasi tunjuk perasaan Ikhwanul Muslimin Universiti Kaherah, tempat mereka berhimpun sejak pemimpin itu disingkirkan tentera 3 Julai lalu. Ikhwanul Muslimin menyifatkan tindakan itu sebagai serangan ke atas penunjuk perasaan yang berhimpun secara aman.

Sumber polis menyatakan beratus-ratus penyokong Morsi bertempur dengan penduduk tempatan, peniaga jalanan berhampiran kawasan itu. Penunjuk perasaan juga membaling batu ke arah polis manakala tembakan turut kedengaran.

Enam terbunuh

Akhbar milik kerajaan Al-Ahram melaporkan, kementerian kesihatan memaklumkan bahawa enam orang terbunuh, manakala 33 orang cedera dalam pertempuran itu.
Setakat ini sembilan orang terbunuh dalam keganasan politik di Mesir sejak dua hari lalu.

Kira-kira 100 orang terbunuh dalam keganasan di Mesir, sejak tentera menggulingkan Morsi dan menggantikan beliau dengan pentadbiran sementara yang dipimpin Ketua Mahkamah Perlembagaan, Adli Mansour.
Ikhwanul Muslimin menuduh tentera mendalangi rampasan kuasa itu.

Ikhwanul Muslimin, di dalam laman webnya menyatakan, sembilan orang 'syuhada' terbunuh di dalam dua serangan berasingan ke atas penyokong Mursi, seorang di Universiti Kaherah, manakala yang lain terbunuh ketika berarak menuju ke satu lagi lokasi perhimpunan di utara Kaherah.

Ikhwanul Muslimin berkata, ia akan meneruskan perhimpunan sehingga Morsi yang ditahan tentera di satu lokasi tidak diketahui, dilantik semula menyandang jawatan asalnya.

Diarah pindah

"Pemimpin tentera yang meampas kuasa terus melakukan keganasan ke atas penunjuk perasaan yang berhimpun secara aman," kata Parti Kebebasan dan Keadilan dalam satu kenyataan.

Sebilangan penduduk yang tinggal berhampiran dengan lokasi perhimpunan di Bandar Nasr membuat aduan meminta mereka berpindah.

Sumber keselamatan berkata kes itu dijangka dibawa ke mahkamah 'bagi membolehkan tentera diberi kuasa undang-undang' untuk menamatkan tunjuk perasaan. - REUTERS

Kate selamat lahirkan putera

Posted: 23 Jul 2013 03:49 PM PDT

London: Masyarakat dunia dan seluruh rakyat Britain, semalam berkongsi kegembiraan dengan berita kelahiran anak pertama pewaris takhta England Putera William dan isterinya Kate Middleton.

Ungkapan 'Its a boy!' (anak lelaki!) terpampang hampir di semua muka depan akhbar di Britain, laman Twitter, Facebook hingga ke puncak Menara British Telecom (BT Tower) di Fitzrovia di London, menggambarkan rasa gembira dengan kelahiran pewaris ketiga takhta England dan cucu sulung pewaris takhta pertama, Putera Charles.

Kota London terang benderang dengan lampu berkelipan di hampir semua tempat, manakala lampu di London Eye bertukar merah, putih dan biru sejurus berita kelahiran putera itu diumumkan.

Bayi berkenaan dilahirkan pada jam 4.24 petang kelmarin di sayap persendirian Lindo Wing, Hospital St Mary di Paddington dengan berat 3.79 kilogram. Putera William berada di sisi isterinya ketika anak mereka dilahirkan.

Beratus-ratus orang orang berhimpun di dalam cuaca panas terik dengan suhu mencecah 33 darjah Celsius untuk berkongsi saat gembira di luar hospital di Paddington dan di luar Istana Buckingham bagi menunggu pengumuman dibuat.

Bayi yang belum diberi nama itu akan menerima gelaran His Royal Highness dan dikenali Prince of Cambridge, selepas dekri oleh Ratu Elizabeth awal tahun ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan