Selasa, 16 April 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Bom diletakkan dalam periuk pemanas

Posted: 16 Apr 2013 11:50 AM PDT

WASHINGTON 17 April - Siasatan pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) mendapati bahan letupan yang digunakan dalam serangan di Boston semalam, diletakkan dalam periuk pemanas dan dibungkus menggunakan beg pakaian hitam.

Menurut sumber, bahan letupan terbabit turut diisi serpihan besi, paku dan bebola besi.

Katanya, siasatan kes dua serangan bom yang berlaku berhampiran garisan penamat acara Maraton Boston itu masih diteruskan.

Dalam pada itu, Presiden AS, Barack Obama menyifatkan kejadian letupan terbabit sebagai serangan pengganas.

Bagaimanapun, pihak berkuasa masih belum dapat memastikan sama ada serangan itu dilakukan oleh kumpulan pengganas antarabangsa atau tempatan. - AGENSI

9 maut angkara serangan berani mati

Posted: 16 Apr 2013 11:08 AM PDT

PESHAWAR 17 April - Seramai sembilan orang terbunuh dan lebih 50 lagi cedera apabila seorang pengebom berani mati meletupkan diri di satu perhimpunan pra-Pilihan Raya Pakistan yang diadakan oleh penyokong parti anti-Taliban, di sini hari ini.

Serangan tersebut berlaku ketika ahli-ahli politik Parti Kebangsaan Awami (ANP) yang menentang pergerakan Taliban, mengadakan pertemuan dengan penyokong mereka di Peshawar.

Tiada pihak mengaku bertanggungjawab dalam serangan terbabit, namun pergerakan Taliban di Pakistan dikaitkan dengan serangan tersebut kerana pernah mengugut untuk menyerang ANP menjelang pilihan raya umum yang akan diadakan pada 11 Mei ini. - REUTERS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan