Selasa, 23 April 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Kedutaan Perancis kena bom

Posted: 23 Apr 2013 02:42 PM PDT

Tripoli: Ledakan bom kereta menyasarkan kedutaan Perancis di ibu negara Libya, semalam, mencederakan dua pengawal dan seorang remaja, serangan pertama sejak misi diplomatik Amerika Syarikat (AS) diserang di Benghazi, tahun lalu.

Bahan letupan dalam kereta itu diletupkan di luar bangunan kedutaanm di kawasan mewah al-Andalus awal pagi sebelum kakitangan tiba, kata pegawai keselamatan.

Insiden sebabkan kebakaran

Letupan kuat itu mencederakan dua pengawal Perancis dan menyebabkan kebakaran di pintu masuk yang sampai ke dalam pejabat. Seorang remaja perempuan Libya yang tinggal di rumah berdekatan turut cedera.

Dua kereta di luar kedutaan juga terbakar dan beberapa bangunan berdekatan juga rosak. Anggota bomba segera berkejar ke tempat kejadian dengan pegawai berkata, motif serangan belum jelas.

Dua tahun selepas perang saudara meletus, Libya kini menghadapi masalah mengawal keselamatan, mendapati sukar membentuk tentera yang bersatu selain mengawal militia termasuk pemberontak yang menggulingkan Muammar Gaddafi pada 2011.

Perancis dan Britain memimpin kempen serangan udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) yang membawa kepada kejatuhan Gaddafi.
Malangnya, selepas itu, perang di Libya menyebabkan banyak senjata tertinggal di negara itu.

Seorang pakar memberitahu Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bulan ini, bahawa Libya adalah sumber senjata penting di Afrika Utara sejak dua tahun lalu.

Pejuang Mali ceroboh

Pegawai Perancis bimbang kemungkinan ketidakstabilan Libya menjadi semakin teruk kerana mereka percaya ada pejuang dari Mali masuk ke negara itu selepas tenteranya campur tangan bagi mengusir militan al-Qaeda di sana.

Selain itu, kekacauan berterusan berlaku di Libya selepas Gaddafi tiada dan diplomat, agensi bantuan serta gereja turut diserang manakala berpuluh-puluh pegawai keselamatan Libya dibunuh.

Dalam kebanyakan kes, kerajaan gagal menahan pihak bertanggungjawab atau membuat tangkapan sama ada kerana bimbang serangan balas atau kurang upaya melakukan siasatan.
AP

Jepun sedia guna kekerasan

Posted: 23 Apr 2013 02:41 PM PDT

Tokyo: Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe, semalam, berjanji akan menggunakan kekerasan bagi mengusir sebarang usaha kelasi kapal China mendarat di kepulauan Senkaku yang menjadi rebutan dua negara itu.

Ini berikutan laporan lapan kapal China mula belayar ke perairan berkenaan.

Ketegangan terbaru berhubung isu kepulauan terbabit juga berlaku ketika 168 ahli perundangan Jepun, melawat perkuburan perang kontroversi Yasukuni di tengah Tokyo, dilihat sebagai simbol imperialisme masa lalu negara Matahari Terbit itu, membangkitkan kemarahan China dan Korea Selatan. Tokyo memanggil duta Beijing ke Jepun selepas lapan kapal China belayar masuk perairan itu. Flotila itu adalah yang terbesar belayar ke perairan rebutan dalam masa sehari sejak Tokyo memiliknegarakan sebahagian kepulauan itu, September lalu.

Abe, berjanji mengusir secara paksa sebarang pendaratan warga China di kepulauan Laut China Timur itu.

Kami akan ambil tindakan tegas terhadap sebarang cubaan menjejakkan kaki di situ. Kami tidak benarkan sesiapa masuk dan tak akan teragak-agak menggunakan kekerasan untuk mengusir mereka jika cuba mendarat, katanya di Parlimen ketika menjawab soalan ahli dewan.

Cetus perbalahan
Kapal China kerap belayar sekitar lima kepulauan yang dikawal Tokyo sejak beberapa bulan ini hingga men-cetuskan perbalahan diplomatik.

Kapal pengawasan maritim China memasuki zon 12 batu nautika kepulauan yang digelar Diaoyu di China dan Senkaku di Jepun, pada jam 8.00 pagi waktu tempatan, kata pengawal pantai Jepun.

Tindakan kapal China berulang kali memasuki perairan Jepun tidak dapat diterima, kata Ketua Setiausaha Kabinet Jepun, Yoshihide Suga.

Sekumpulan nasionalis Jepun berkata, mereka menghantar sembilan kapal ke kawasan sekitar pulau, yang juga dituntut Taiwan.

Kepulauan itu dipercayai dikelilingi kawasan kaya sumber perikanan dan semula jadi di dasarnya.

Hubungan kian keruh

Dalam perbalahan wilayah berasingan, hubungan di antara Tokyo dan Korea Selatan semakin keruh berikutan perebutan kepulauan kecil dikuasai Seoul di Laut Jepun.

Kelmarin, Seoul menangguhkan perjalanan Menteri Luar, Yun Byung-Se, ke Tokyo sebagai membantah kunjungan menteri Kabinet Jepun ke Yasukuni hujung minggu lalu.

Beijing turut membantah lawatan itu, yang dilihat jiran Jepun sebagai simbol penjajahan era perang ketika ia menghormati 2.5 juta mangsa perang, termasuk 14 penjenayah perang.

Jurucakap Menteri Luar China, Hua Chunying, memberitahu wartawan Jepun mesti menebus tindakan masa lalunya.
AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan