Khamis, 1 Mac 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Treler angkut batu gergasi

Posted:

Treler angkut batu gergasi

Treler angkut batu gergasi

SEBUAH bongkah batu gergasi (dalam bulatan) seberat 340 tan berada di atas sebuah treler di Lembah Jurupa, California kelmarin.


LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Selepas persediaan selama beberapa bulan, sebuah bongkah batu gergasi memulakan perjalanan sejauh 169 kilometer menuju ke Muzium Seni Daerah Los Angeles di sini.

Batu granit seberat 340 tan itu yang dipilih oleh pengukir terkenal AS, Michael Heizer sebagai bahan pamerannya, meninggalkan sebuah kuari di Riverside dekat sini lewat kelmarin.

Batu berkenaan yang setinggi bangunan dua tingkat dan berbentuk seperti titisan air mata, diangkut di atas sebuah treler sepanjang sebuah padang bola sepak.

Kenderaan itu dibina khas bagi membawa beban sekurang-kurangnya 450,000 kilogram.

Ia dijana enjin berkapasiti sehingga 650 kuasa kuda.

Sekitar 60 orang diperlukan untuk memastikan perjalanan treler berkenaan lancar terutamanya ketika kenderaan tersebut melalui selekoh sebelum ia dijadualkan tiba di destinasinya pada 10 Mac ini dalam perjalanan yang mengambil masa selama 11 hari.

"Orang ramai datang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada bongkah batu tersebut," kata jurucakap muzium berkenaan, Miranda Carroll.

Heizer menemui bongkah batu gergasi itu enam tahun lalu dan akan menjadikan ia subjek untuk pameran terbaharunya, Levitated Mass.

Beliau merancang meletakkan bongkah batu tersebut di atas sebuah parit sepanjang 139 meter.

Para pengunjung akan dapat melihat ia kelihatan seperti terapung di udara. - Agensi

Kapal Costa ditunda ke Seychelles

Posted:

Kapal Costa ditunda ke Seychelles

Kapal Costa ditunda ke Seychelles



VICTORIA, Kepulauan Seychelles - Sebuah kapal penumpang Itali yang hanyut akibat kerosakan enjin ditarik oleh sebuah kapal nelayan menuju ke Kepulauan Seychelles di Lautan Hindi semalam.

Kapal penumpang itu, Costa Allegra hanyut pada Isnin lalu selepas berlaku kebakaran yang menyebabkan keseluruhan enjin, sistem penghawa dingin dan bekalan kuasa kapal berkenaan rosak.

Kapal itu dimiliki oleh syarikat Costa Crociere, anak syarikat Carnival Corporation dan Carnival plc.

Pada 13 Januari lalu, kapal pesiaran mewah Costa Concordia milik syarikat itu terbalik selepas terlanggar batu berhampiran pantai Pulau Isola del Giglio, barat Itali dengan menyebabkan 25 orang terbunuh manakala 64 yang lain cedera.

Kapal Costa Allegra yang sepanjang 187 meter itu dijangka tiba di pelabuhan utama Kepulauan Seychelles pada hari ini, tiga hari selepas ia hanyut di Lautan Hindi.

Dua buah kapal tunda dan sebuah kapal nelayan menyertai operasi menunda Costa Allegra.

Seorang pegawai penerbangan memberitahu, tiga buah pesawat dengan setiap sebuah mempunyai kapasiti sekurang-kurangnya 580 tempat duduk, menunggu untuk membawa para penumpang kapal berkenaan pulang ke Rom, Itali beberapa jam selepas ia tiba di Seychelles.

Beberapa buah helikopter turut digunakan untuk menghantar bekalan makanan kelmarin dengan rakaman gambar dari udara menunjukkan orang ramai berkumpul di sekitar kolam renang utama di kapal itu.

Kebakaran berlaku berhampiran jana kuasa kapal berkenaan di bilik enjin ketika Costa Allegra sedang dalam pelayaran dari Madagascar menuju ke Seychelles.

Tiada kecederaan dilaporkan dalam insiden tersebut setakat ini. - Agensi

Menara komunikasi tertinggi siap dibina

Posted:

Menara komunikasi tertinggi siap dibina

Menara komunikasi tertinggi siap dibina


GAMBAR yang dirakamkan kelmarin
menunjukkan menara komunikasi paling tinggi di dunia, Tokyo Sky Tree di timur Tokyo.


TOKYO - Pembinaan menara komunikasi paling tinggi di dunia, Tokyo Sky Tree dengan ketinggian 634 meter di sini siap sepenuhnya semalam.

Pembinaan itu lewat dua bulan ekoran kejadian gempa dan tsunami yang melanda Jepun pada Mac tahun lalu yang menyebabkan kekurangan bahan binaan.

Tokyo Sky Tree turut diiktiraf sebagai bangunan kedua tertinggi dunia selepas Burj Khalifa di Dubai yang setinggi 828 meter.

Ketua-ketua industri pelancongan di negara ini berharap menara setinggi 634 meter itu akan dapat menarik kehadiran ramai pelancong asing.

Bilangan pelancong asing menurun di Jepun selepas bencana tsunami dan krisis nuklear yang berlaku pada tahun lalu.

Pembinaan menara di timur Tokyo itu bermula pada Julai 2008 dan mengikut jadual asal ia sepatutnya siap dibina pada Disember tahun lalu.

Tokyo Sky Tree turut mengatasi Menara Canton di Guangzhou, China yang setinggi 600 meter dan Menara CN setinggi 553 meter di pusat bandar Toronto, Kanada.

Seramai 580,000 pekerja terlibat dalam pembinaan menara itu yang menelan belanja AS$806 juta (RM2.4 bilion). - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan