Isnin, 14 November 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


China kemuka tuntutan baru

Posted:

China kemuka tuntutan baru

China kemuka tuntutan baru

MANILA 14 Nov. – China menuntut dua kawasan baru yang terletak hanya 79 kilometer dari sebuah wilayah Filipina selepas Manila mempelawa pelabur asing mencari gali minyak dan gas di kawasan itu, tetapi Filipina menolak tuntutan Beijing.

Penolong Setiausaha Tenaga Filipina, Jose Layug Jr. hari ini berkata, China membantah rancangan cari gali itu pada Julai lalu.

Kawasan yang dituntut oleh China itu adalah yang paling hampir dengan perairan pulau utama Filipina, dalam pertikaian wilayah yang makin tegang di Laut China Selatan.

Tindakan Beijing itu dijangka menguatkan tekad Filipina untuk memohon ketetapan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai pertikaian berpanjangan yang melibatkan China, Filipina dan empat negara lain.

Antara kawasan yang menjadi rebutan ialah Kepulauan Spratly terdiri daripada 190 pulau, terumbu, terumbu karang dan beting yang dipercayai kaya dengan minyak dan gas asli.

Bagaimanapun dua kawasan baru yang dituntut oleh China itu bukanlah sebahagian daripada Kepulauan Spratly, kata Layug.

Kedutaan China membuat bantahan kepada kerajaan Filipina pada 4 Julai lalu selepas Manila mempelawa syarikat-syarikat asing mengemukakan tawaran bagi mencari gali minyak dan gas di 15 kawasan.

Pegawai China memprotes kemasukan 'kawasan 3 dan 4' yang terletak ke barat laut wilayah Palawan, dengan mendakwa kedua-dua kawasan tertakluk kepada 'kedaulatan China yang tidak boleh dipertikaikan', menurut laporan kerajaan Filipina.

China meminta Filipina membatalkan rancangan cari gali di kedua-dua kawasan tersebut, satu daripadanya terletak hanya 79 kilometer ke barat laut Palawan.

Namun Layug berkata, kerajaan Filipina memberitahu China kedua-dua kawasan itu terletak dalam lingkungan perairan Filipina.

"Tidak ada keraguan sama sekali, semua kawasan yang kami tawarkan untuk kontrak cari gali terletak di wilayah Filipina," ujar Layug. – Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Militan Taliban ugut serang jirga

Posted:

Militan Taliban ugut serang jirga

Militan Taliban ugut serang jirga

KABUL 14 Nov. - Taliban di Afghanistan mendakwa pihaknya mempunyai pelan keselamatan rahsia kerajaan bagi pertemuan penting ketua-ketua kabilah minggu ini, tetapi pegawai menafikan ketulenan dokumen tersebut.

Jirga iaitu perhimpunan tradisional itu dijangka bermula di Kabul Rabu ini dan dihadiri kira-kira 2,000 ketua kabilah yang membincangkan tentang hubungan jangka masa panjang Afghanistan dengan Amerika Syarikat (AS).

Pelan itu diterbitkan dalam laman web Taliban semalam, yang memaparkan peta satelit lokasi majlis berlangsung, nombor telefon bimbit pegawai-pegawai tinggi keselamatan dan maklumat lokasi kedudukan pasukan keselamatan.

Menurut kumpulan militan itu menerusi kenyataan media, mereka berjaya mendapatkan perancangan keselamatan, peta dan beberapa dokumen lain yang berkaitan dengan perhimpunan tersebut.

Taliban mendakwa dokumen- dokumen tersebut dirampas anggota mereka yang berada dalam kerajaan.

Kumpulan militan itu yang merupakan punca pemberontakan selama 10 tahun di Afghanistan turut mengugut untuk menyerang pertemuan tersebut.

Bagaimanapun, pegawai kerajaan Afghanistan dan tentera antarabangsa berkata ia adalah maklumat palsu.

"Kami sekeras-kerasnya menolak kenyataan Taliban itu.

"Sekiranya dokumen itu benar, mereka (Taliban) sudah pasti akan menggunakannya untuk menyerang jirga. Sekiranya benar, mengapa mereka menerbitkannya di laman web?," kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Abdul Rahman Rahman yang bertanggungjawab dalam aspek keselamatan dan kepolisan pada satu sidang media di Kabul. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan