Jumaat, 1 Julai 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Demokrat yakin menang besar

Posted:

Demokrat yakin menang besar

Demokrat yakin menang besar


Abhisit (tengah) diiringi beberapa pemimpin Parti Demokrat mengadakan kempen di Bangkok, semalam. - REUTERS


BANGKOK 1 Julai - Parti pemerintah, Parti Demokrat yakin memenangi semua kerusi di selatan Thailand dan di ibu negara ini, tetapi mengakui menghadapi saingat kuat daripada parti pembangkang, Pheu Thai di bahagian utara dan timur laut negara ini.

Ketua Penasihat Parti Demokrat, Chuan Leekpai berkata, parti pemerintah itu mempunyai peluang besar untuk memenangi semua kerusi di selatan atau sekurang-kurangnya lebih banyak kerusi berbanding pilihan raya sebelum ini.

"Kami hanya mungkin menghadapi saingan daripada Parti Pheu Thai di utara dan timur laut negara ini.

"Namun, kami jangka dapat merebut lebih banyak kerusi di dua kawasan tersebut," kata bekas Perdana Menteri Thailand itu yang membantu kempen calon-calon Parti Demokrat di wilayah Phatthalung dan Nakhon Si Thammarat di selatan Thai.

Beliau berkata, Parti Demokrat juga akan meraih sokongan di Bangkok berbanding parti lain berdasarkan keyakinan yang tinggi di kalangan rakyat terhadap parti pemerintah itu.

Dua hari menjelang pilihan raya umum Ahad ini, calon-calon yang bertanding hari ini mengadakan perarakan terakhir dalam usaha meraih sokongan daripada rakyat di kawasan pilihan raya masing-masing.

Sementara itu, rakyat Thai boleh berhadapan hukuman penjara sekiranya mereka berkempen melalui rangkaian sosial seperti Twitter pada pilihan raya kali ini.

Lebih 100 anggota polis telah ditugaskan mengawasi laman-laman web sosial bagi memastikan peraturan itu dikuat kuasakan.

Peraturan itu melarang orang ramai membuat sebarang komen tentang calon atau parti bermula pukul 6 petang esok hingga tengah malam Ahad semasa pengumuman keputusan pilihan raya.

Pilihan raya kali ini menyaksikan pertembungan sengit antara Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva dengan Yingluck Shinawatra daripada Parti Pheu Thai yang cuba merebut jawatan tersebut. - Agensi/Reuters/AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

2 anak syarikat Bank Pusat Australia didakwa

Posted:

2 anak syarikat Bank Pusat Australia didakwa

2 anak syarikat Bank Pusat Australia didakwa

CANBERRA 1 Julai - Polis Australia hari ini mendakwa dua anak syarikat bank pusat kerana dikatakan merasuah pegawai-pegawai di Malaysia, Indonesia dan Vietnam antara 1999 dan 2005 untuk membantu mendapatkan kontrak mencetak wang kertas.

Menurut polis, enam orang turut didakwa selepas penyiasatan kes itu selama dua tahun, yang telah memalukan Bank Rizab Australia (RBA).

Securency International Pty Ltd yang separuh dimiliki RBA dan syarikat yang menghasilkan polimer bagi duit kertas serta sebuah syarikat yang dimiliki RBA sepenuhnya, Note Printing Australia Limited (NPA) yang mencetak duit kertas, didakwa berhubung kes itu.

Gabenor RBA, Glenn Stevens berkata, semua lelaki yang didakwa itu tidak lagi mempunyai apa-apa hubungan dengan syarikat tersebut atau RBA.

"Kami amat kesal kerana pengurusan pentadbiran di dalam syarikat ketika itu tidak dapat mengelak atau mengesan perlakuan tersebut yang akhirnya membawa kepada pendakwaan hari ini," katanya.

Pengerusi Securency, Bob Rankin berkata, syarikatnya telah meminta polis pada 2009 untuk menyiasat tentang tuduhan rasuah itu dan memberikan kerjasama sepenuhnya sepanjang penyiasatan itu dijalankan.

Sejak dakwaan itu muncul, Securency telah menggantikan lima orang eksekutif kanan mereka dan memperketatkan etika amalan perniagaan.

Securency dan NPA boleh dikenakan denda sehingga AS$350,000 (RM1.05 juta) atas setiap dakwaan.

Jika sabit kesalahan pula, enam orang lelaki itu boleh dikenakan hukuman penjara maksimum sehingga 10 tahun dan denda sehingga AS$1.1 juta (RM3.3 juta). - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan