Selasa, 20 Disember 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Filipina isytihar bencana negara

Posted:

Filipina isytihar bencana negara

Filipina isytihar bencana negara


ANGGOTA tentera laut Filipina mengangkut masuk keranda kosong untuk dihantar ke bandar Cagayan De Oro di Manila, semalam. - REUTERS


ILIGAN 20 Dis. - Presiden Filipina, Benigno Aquino hari ini mengisytiharkan keadaan bencana negara selepas kira-kira 1,000 orang maut dan puluhan ribu lagi hilang tempat tinggal dalam banjir kilat dan tanah runtuh berpunca daripada taufan Washi yang melanda selatan negara ini lewat minggu lalu.

Agensi bencana negara berkata, 957 orang terkorban manakala 49 lagi hilang, dengan kebanyakan mangsa di bandar-bandar Cagayan de Oro dan Iligan di Pulau Mindanao.

Aquino bermesyuarat dengan para pegawai di kedua-dua bandar yang paling teruk dilanda bencana pada awal pagi Sabtu lalu, apabila air, lumpur dan batang pokok yang menuruni lereng gunung meranapkan kampung-kampung di tepi sungai dan pantai ketika penduduk sedang tidur.

"Keutamaan sekarang ialah memindahkan penduduk ke kawasan yang tidak lagi berbahaya kepada mereka," kata Aquino yang berjanji akan mengambil tindakan untuk mencegah tragedi sedemikian daripada berulang, pada mesyuarat di Cagayan de Oro.

Menurut agensi bencana, lebih 338,000 penduduk di 13 wilayah terjejas akibat malapetaka itu, dengan hampir 43,000 daripadanya masih berlindung di pusat penempatan sementara.

Lebih 10,000 rumah rosak dilanda Taufan Washi dan banjir kilat, satu pertiga daripadanya tidak dapat diperbaiki lagi, sementara banyak sekolah, jalan dan jambatan turut rosak teruk.

Jurucakap Aquino, Ricky Carandang berkata, perisytiharan keadaan bencana negara itu akan membolehkan kerajaan menggunakan dana lebih besar untuk tujuan bantuan dan pemulihan.

Pihak berkuasa di Cagayan de Oro dan Iligan sedang giat berusaha untuk mencegah penyakit daripada merebak di pusat penempatan yang penuh sesak dan sudah mula menggali kubur bagi mengebumikan mayat yang reput.

Seorang pegawai daripada pertubuhan bantuan dan pembangunan Britain, World Vision berkata, mangsa berebut-rebut untuk mendapatkan ruang di pusat penempatan sementara.

"Keadaan benar-benar sesak, boleh dikatakan tidak ada ruang antara mangsa dan penyakit mula muncul, selain terdapat masalah kekurangan air dan makanan," kata John Salva kepada ANC Television. - Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

Pertempuran berterusan di Dataran Tahrir

Posted:

Pertempuran berterusan di Dataran Tahrir

Pertempuran berterusan di Dataran Tahrir

KAHERAH 20 Dis. - Polis dan tentera Mesir hari ini melepaskan tembakan dan menggunakan belantan serta gas pemedih mata dalam usaha terbaru membersihkan Dataran Tahrir daripada penentang kerajaan tentera.

Bunyi tembakan berat kedengaran di seluruh dataran di tengah Kaherah itu ketika tentera menyerbu beratus-ratus penunjuk perasaan yang cuba mempertahankan kawasan mereka, menurut aktivis dan saksi.

"Beratus-ratus tentera memasuki dataran itu dan mula melepaskan tembakan. Mereka memburu penunjuk perasaan dan membakar barangan milik kumpulan tersebut, termasuk bekalan ubat-ubatan dan selimut," kata seorang penunjuk perasaan, Ismail.

Sebelum operasi terbaru itu, penunjuk perasaan dilaporkan cuba memusnahkan tembok sekatan yang didirikan oleh tentera untuk menyekat laluan ke Parlimen.

Menurut seorang pegawai keselamatan, penunjuk perasaan mahu memusnahkan tembok itu bagi membolehkan mereka ke bangunan Parlimen.

Pasukan perubatan berkata, 13 orang terbunuh sejak protes bermula Jumaat lalu, tetapi penunjuk perasaan menyatakan angka kematian telah meningkat selepas operasi terbaru ini.

Beratus-ratus lagi penunjuk perasaan dilaporkan cedera dan ramai yang ditahan selepas pihak tentera melancarkan operasi menamatkan tunjuk perasaan di sekitar dataran Tahrir.

Ahli politik dan anggota Parlimen yang cuba memasuki kawasan dataran tersebut terpaksa berpatah balik ekoran berlaku tembakan, menurut Ismail.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon mengutuk penggunaan 'kekerasan' ke atas penunjuk perasaan yang mendalamkan lagi perpecahan antara rakyat Mesir.

Sementara itu, Amnesty International menggesa pembekal senjata menghentikan penghantaran senjata ringan dan peluru kepada tentera Mesir ekoran tindakan keras mereka terhadap penunjuk perasaan. - REUTERS

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan