Ahad, 31 Julai 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


NATO bom pemancar satelit

Posted:

NATO bom pemancar satelit

NATO bom pemancar satelit


SEKUMPULAN penduduk melaungkan slogan perjuangan ketika menghadiri majlis pengkebumian ketua Abdel-Fattah Younis di Benghazi kelmarin. - AP


BRUSSELS, Belgium - Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) menyatakan, jet-jet perangnya telah mengebom beberapa stesen pemancar televisyen satelit Libya kerana binaan itu digunakan untuk mengapi-apikan keganasan dan mengancam orang awam.

Satu kenyataan NATO memberitahu, serangan awal semalam itu akan mengurangkan keupayaan rejim pemimpin Libya, Muammar Gaddafi untuk menekan orang awam.

Badan tentera itu berkata, Gaddafi sebelum ini menggunakan kemudahan tersebut untuk menghasut dan menggerakkan penyokongnya supaya menentang pemberontak Libya.

Serangan terbaru NATO itu dibuat selepas kedudukan pemberontak Libya agak kucar-kacir susulan kematian ketua tentera mereka, Abdel-Fattah Younis.

Beberapa saksi memberitahu, Abdel-Fattah Younis dibunuh oleh rakan sepasukannya pada minggu ini ketika beliau berada dalam tahanan.

Ketua tentera itu ditangkap atas arahan kepimpinan pemberontak Libya kerana disyaki belot terhadap mereka. - AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Maut kerana permainan video

Posted:

Maut kerana permainan video

Maut kerana permainan video


CHRIS STANIFORTH


SHEFFIELD, Britain - Kegilaan seorang pemuda, Chris Staniforth bermain permainan video Xbox hingga 12 jam sehari menyebabkan nyawanya melayang apabila saluran darahnya tersumbat, lapor sebuah akhbar semalam.

Bedah siasat mendapati, Staniforth, 20, mengalami trombosis pembuluh darah (DVT). Penyakit tersebut menyebabkan pembentukan darah beku dalam salur darah manusia akibat duduk terlalu lama.

Darah beku itu yang terbentuk pada kaki, boleh membawa maut apabila ia bergerak bersama aliran darah dan menyumbat paru-paru manusia.

"Saya tidak pernah menjangka perkara seperti ini berlaku. Anak saya tidak dapat dipisahkan dengan Xbox. Saya tidak pernah membayangkan dia berada dalam bahaya kerana hobinya itu," kata bapa pemuda berkenaan, David Staniforth.

Menurut David, anak lelakinya itu mengadu sakit dada dan sesak nafas sebelum rebah baru-baru ini.

Lelaki berkenaan memberitahu, anaknya tidak menghidap sebarang penyakit berbahaya atau komplikasi kesihatan sebelum ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kecoh hidangan sotong menari

Posted:

Kecoh hidangan sotong menari

Kecoh hidangan sotong menari


HIDANGAN sotong menari di Jepun.


TOKYO - Klip video menunjukkan sotong menari di dalam pinggan semasa dihidangkan kepada pelanggan di restoran-restoran Jepun mencetuskan kemarahan di Internet, lapor sebuah akhbar semalam.

Ramai pengguna yang menonton klip video berkenaan di laman perkongsian video YouTube berang kerana percaya haiwan tersebut dimakan hidup-hidup.

Bagaimanapun, seorang pengusaha restoran memberitahu, aksi luar biasa itu berpunca daripada perbuatan menitikkan sos kacang soya ke atas sesungut sotong yang baru mati.

Bahan kimia sodium dalam sos berkenaan mencetuskan kejutan elektrik pada sel-sel sotong yang belum mati yang menyebabkan sotong itu menggelupur atau kelihatan seperti sedang menari.

Setakat ini, klip video berkenaan yang dirakam oleh seorang pelancong di Hokkaido, Jepun telah ditonton sebanyak sejuta kali. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan