Jumaat, 26 April 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


3,000 pemberontak Sudan Selatan serah diri

Posted: 26 Apr 2013 11:48 AM PDT

JUBA 27 April - Kira-kira 3,000 pemberontak di Sudan Selatan menyerah diri semalam selepas mendapat pengampunan Presiden negara ini, kata jurucakap Unity, sebuah negeri mengeluarkan minyak yang bersempadan dengan Sudan.

Sekurang-kurangnya 100 buah trak menyeberangi sempadan dari Sudan ke negeri Unity di Sudan Selatan semalam ekoran satu dekri daripada Presiden yang memberikan pengampunan kepada enam komander pemberontak dan tentera mereka kelmarin.

"Mereka datang dari Khartoum dan terdapat kira-kira 3,000 daripada mereka yang kebanyakannya militia yang menentang Sudan Selatan," kata jurucakap negeri Unity, Joseph Arop Malual. - AFP

Pendakwa raya Bosnia sahkan Presiden Budimir ditahan

Posted: 26 Apr 2013 11:46 AM PDT

BELGRADE 27 April - Pegawai pendakwa raya Bosnia mengesahkan penahanan Presiden satu daripada wilayah autonomi di negara ini atas tuduhan rasuah semalam.

Zivko Budimir, Presiden Persekutuan Bosnia Herzegovina merupakan seorang suspek dalam kes rasuah, kata pendakwa raya itu.

Media tempatan membuat spekulasi bahawa Zivko merupakan seorang suspek yang menerima wang bagi memaafkan banduan yang disabitkan atas kesalahan tertentu. - DPA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan