Selasa, 3 Mei 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Osama dibunuh komando SEAL

Posted:

Osama dibunuh komando SEAL

Osama dibunuh komando SEAL


IMEJ video yang diambil daripada ABC News merakamkan bilik tidur di sebuah rumah agam di mana Osama dibunuh dalam operasi tentera AS di bandar Abbottabat, Pakistan, kelmarin. – REUTERS


WASHINGTON 3 Mei – Pasukan tentera rahsia yang membunuh pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden di Pakistan kelmarin terdiri daripada anggota komando elit SEAL Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) yang diterbangkan khas menyeberangi sempadan dari Afghanistan.

Dalam operasi sulit itu tanpa pengetahuan pihak berkuasa Pakistan, beberapa helikopter Blackhawk MH-60 yang diubah suai berlepas dengan membawa pasukan SEAL dari Pangkalan Udara Ghazi menuju ke bandar garison Abbottabad, kira-kira 60 kilometer dari pusat bandar Islamabad.

Sejumlah 22 orang terbunuh atau ditangkap selepas tembakan bertalu-talu dilepaskan selama lebih 40 minit, termasuk Osama yang mati akibat terkena dua tembakan di sebelah kiri muka.

Mayatnya dibawa dengan helikopter yang kembali ke pangkalan, manakala sebuah helikopter mengalami kerosakan mekanikal dan terpaksa dimusnahkan oleh tentera AS, kata pegawai tentera dan White House kepada akhbar National Journal, semalam.

Jika tidak kerana sasaran bernilai tinggi itu, misi tersebut boleh dianggap sebagai rutin bagi pasukan SEAL Team Six yang sangat terlatih, secara rasminya dikenali sebagai Kumpulan Pembangunan Peperangan Khas Tentera Laut tetapi sebagai DevGru di kalangan penduduk tempatan di pangkalan mereka di Dam Neck, Virginia.

Sasaran kali ini sangat istimewa dan serangan ke atas pekarangan sebuah rumah seluas setengah hektar di Abbottabad itu memerlukan latihan rapi, kerana itu mereka mendirikan pekarangan serupa di Camp Alpha, sebahagian daripada Pangkalan Udara Bagram di Afghanistan.

Operasi latihan diadakan beberapa kali pada awal bulan lepas.

DevGru terletak di bawah Pusat Pemerintahan Operasi Khas Bersama (JSOC), gabungan luar biasa terdiri daripada pelbagai pasukan petugas rahsia dan unit misi khas.

Mereka menjawab langsung kepada Presiden AS dan menjalankan operasi di seluruh dunia berdasarkan arahan sulit Presiden yang berteraskan undang-undang (atau luar batas undang-undang). – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Indonesia medan baru pengganas

Posted:

Indonesia medan baru pengganas

Indonesia medan baru pengganas

JAKARTA 3 Mei - Ketika berita mengenai kematian Osama bin Laden menarik perhatian dunia, lain pula halnya di Indonesia.

Serangan pelbagai bom di Indonesia sejak awal tahun ini telah mencetuskan kebimbangan baru, apabila Indonesia dianggap sebagai pusat bagi melahirkan angkatan generasi baru pengganas.

Apa yang turut membimbangkan, Indonesia juga kini dilabel sebagai medan perang baru bagi pelaku pengganas.

Berita berkenaan dilapor akhbar utama negara ini, Kompas di muka depannya semalam dengan tajuk: Indonesia Jadi Medan Perang.

Menurut akhbar berkenaan, pelaku pengganas sebelum ini yang dikaitkan dengan Jemaah Islamiyah (JI) menjadikan AS dan kelompok bukan Islam sebagai musuhnya.

Berbeza dengan angkatan baru pengganas ini, kelompok yang dikaitkan dengan jaringan Negara Islam Indonesia (NII) pula menjadikan institusi pemerintah seperti Tentera Nasional Indonesia (TNI), Polis Republik Indonesia (Polri) dan kumpulan bukan Islam sebagai musuh utama.

AS pula menyifatkan kumpulan radikal Islam ini sebagai musuh paling jauh.

"Ketika ini di Indonesia, banyak berlaku pengambilan anggota baru (pengganas baru). Indonesia dianggap sebagai medan perang," kata pemerhati Inteligen, Wawan Purwanto seperti yang dipetik akhbar Kompas.

Wawan berkata, apa yang membimbangkan juga, mereka yang melatih generasi baru pengganas terdiri daripada puak radikal yang masih belum ditangkap pihak berkuasa.

"Misalnya kelompok Poso belum semuanya tertangkap. Kelompok bom Bali juga masih ada yang belum tertangkap," katanya.

Kelompok itu juga pernah dilatih oleh pengganas Nordin Mat Top dengan melakukan pengambilan pengganas baru dengan cara klandestin atau gerakan bawah tanah.

Bagi pemerhati jenayah pengganas, Al Chaidar pula, kelompok pengganas baru ini lebih mudah didekati kerana mereka merupakan puak yang cukup mudah berkompromi.

Akhbar berkenaan turut memetik kenyataan beberapa tokoh yang berkemahiran mengulas isu-isu keganasan yang bersetuju bahawa jaringan keganasan semakin bercambah di Indonesia. - Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan