Isnin, 2 Mei 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Anggota forum militan akan balas dendam

Posted:

Anggota forum militan akan balas dendam

Anggota forum militan akan balas dendam

DUBAI 2 Mei - Anggota-anggota forum militan di Internet hari ini memberi isyarat akan melancarkan serangan balas sekiranya berita mengenai kematian pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden adalah benar.

Forum-forum militan di Internet hari ini dalam reaksi mereka kepada pengumuman Presiden Amerika Syarikat (AS) berhubung kematian Osama, turut berharap berita tersebut tidak benar sama sekali.

"Oh Tuhan, tolong katakan berita ini tidak benar. Tuhan melaknat kamu, Obama.

"Rakyat Amerika, kami masih boleh memenggal kepala kamu," jelas kenyataan di bebarapa forum tersebut, hari ini.

Satu lagi kenyataan di sebuah forum lain pula tertera perkataan 'Osama mungkin terbunuh, tetapi mesej jihadnya tidak akan mati. Wahai saudara sekalian, kematiannya akan dirahmati'.

Sebuah lagi forum turut menyatakan percanggahan lokasi Osama didakwa maut, sedangkan dia dilaporkan bersembunyi di kawasan pergunungan.

"Selepas 10 tahun bersembunyi di kawasan pergunungan, beliau maut dalam satu operasi di sebuah rumah agam di Islamabad. Sangat menarik," jelas forum itu. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ayman al-Zawahri ganti Osama

Posted:

Ayman al-Zawahri ganti Osama

Ayman al-Zawahri ganti Osama

ISLAMABAD - Kematian Osama bin Laden mungkin menyaksikan orang kuat kedua pergerakan itu, Ayman al-Zawahri yang juga seorang pakar bedah kelahiran Mesir dinamakan sebagai pemimpin baru menggantikan Osama memimpin rangkaian tersebut.

Zawahri sering menjadi rujukan Osama serta rangkaian al-Qaeda dan dalam setiap penampilan mesej videonya, beliau sering menggesa penduduk Islam memerangi Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan tentera Amerika Syarikat (AS) di Libya.

Dilahirkan dalam keluarga kelas atasan di sebuah kawasan kediaman mewah di Kaherah, pakar bedah itu merupakan individu kedua paling dikehendaki oleh Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) selepas Osama.

Zawahri dan Osama berjaya meloloskan diri dalam satu operasi AS untuk menumpaskan Taliban di Afghanistan pada akhir 2001 selepas serangan 11 September yang dilancarkan al-Qaeda. – Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan