Ahad, 1 Mei 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Jangan harap saya akan berundur - Gaddafi

Posted:

Jangan harap saya akan berundur - Gaddafi

Jangan harap saya akan berundur - Gaddafi


PEMIMPIN Libya, Muammar Gaddafi ketika berucap di televisyen negara itu semalam.


TRIPOLI - Tidak akan berganjak! Muammar Gaddafi berikrar untuk terus berkuasa di Libya tetapi beliau bersetuju supaya rundingan diadakan bagi menamatkan konflik berdarah di negara Afrika utara itu

Dalam ucapannya yang disiarkan stesen televisyen tempatan semalam pemimpin Libya itu dengan angkuh berkata, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) perlu melepaskan harapan agar beliau berundur.

"Saya tidak akan berundur. Saya juga tidak akan meninggalkan tanah air saya, malah, saya akan berperang hingga ke titisan darah terakhir," tegasnya.

Namun, dalam nada berdiplomasi pemimpin berusia 68 tahun itu seterusnya berkata: "Kami sedia berunding dengan Perancis dan Amerika Syarikat tetapi tanpa sebarang prasyarat,".

"Jika minyak yang anda mahukan, kami bersedia memeterai kontrak dengan syarikat-syarikat minyak anda (Barat), mengapa kita perlu berperang kerana minyak. Ia tidak berbaloi," ujar Gaddafi.

Pada masa yang sama, pemimpin veteran itu turut menegaskan bahawa rakyat Libya masih sayangkan beliau manakala pemberontak yang kini berperang menentang tenteranya sebenarnya pengganas Al-Qaeda yang berasal dari Algeria, Mesir, Tunisia dan Afghanistan.

Dalam perkembangan berkaitan, tentera Gaddafi terus membedil bandar Misrata di barat Libya semalam dan mengancam untuk menyerang mana-mana kapal yang memasuki pelabuhan di bandar tersebut .

Pelabuhan Misrata yang terletak 215 kilometer ke timur ibu negara Libya di sini penting untuk membawa masuk bantuan kemanusiaan kepada 500,000 penduduknya.

Ia satu-satunya bandar di barat Libya yang dikuasai pemberontak dan terus dikepung oleh tentera Gaddafi sejak beberapa minggu lalu.

Ribuan orang terbunuh selepas rakyat Libya memberontak terhadap Gaddafi sejak Februari lalu untuk menuntut pembaharuan politik dan ekonomi selepas diperintah pemimpin tersebut selama lebih empat dekad. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lelaki pandu kereta bawah lori

Posted:

Lelaki pandu kereta bawah lori

Lelaki pandu kereta bawah lori


KERETA Mazda MX-5 menyelinap di bawah treler.


MIAMI, Amerika Syarikat (AS) - Ini bukan adegan filem tetapi satu realiti. Seorang pemandu mengundang padah dengan memandu kereta sportnya di bawah sebuah treler yang sedang bergerak, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Kereta sport Mazda MX-5 yang dipandu lelaki tersebut menyelinap di bawah treler 18 tayar itu yang bergerak selaju 64 kilometer di sebatang jalan yang sibuk di negeri Florida.

Dia kemudian bergerak keluar dari bawah treler itu dan terus memandu pergi.

"Saya tidak percaya melihat aksinya. Dia mengundang bahaya kepada semua pemandu lain. Kadangkala kebodohan manusia tidak mengenal batasan," kata seorang saksi Ben Ellis yang merakam kejadian itu baru-baru ini. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Budak terselamat disedut puting beliung

Posted:

Budak terselamat disedut puting beliung

Budak terselamat disedut puting beliung



TUSCALOOSA, Amerika Syarikat (AS) - Rumahnya ranap dan dia pula telantar di hospital tetapi seorang ayah di negeri Alabama, Reginald Eppes menganggap dirinya bertuah selepas anak lelakinya yang berusia 8 tahun terselamat walaupun setelah disedut ke dalam puting beliung.

Kejadian ngeri itu berlaku pada malam Rabu lepas apabila pusaran angin beliung menjulang budak lelaki tersebut, Reginald Jr dari katilnya dan menyedutnya ke dalam kegelapan malam.

"Saya cuba mencapai tangannya tetapi tidak sempat. Dinding rumah kami runtuh seperti kertas dan angin maut itu turut menyedut anak saya," kata Eppes, 35 kepada akhbar Daily News dari sebuah hospital di sini.

Menurutnya, dia segera memeluk anak lelakinya yang berusia 6 tahun, James-Peter manakala isterinya bertindak melindungi anak bongsu mereka yang berusia 4 tahun bagi mengelakkan kedua-duanya turut diragut angin kencang itu.

"Kejadian itu bagaikan mimpi ngeri. Saya hanya mampu berdoa agar Tuhan melindungi kami," ujar lelaki tersebut.

Namun, menurutnya, dia kemudian berasa lega dan bersyukur kerana Tuhan telah mengurniakan satu keajaiban kepadanya.

"Sebaik sahaja angin itu hilang, saya melihat kelibat anak lelaki saya berjalan ke arah kami di atas timbunan runtuhan," jelas Eppes

Pemeriksaan lanjut mendapati budak lelaki itu selamat dan cuma mengalami luka kecil pada leher dan kepalanya pula bengkak.

Angka kematian dalam bencana puting beliung yang melanda negeri Alabama pada Rabu lepas mencecah 318 orang setakat ini dan angka tersebut dijangka terus meningkat. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan