Jumaat, 29 April 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Puting beliung landa selatan AS

Posted:

Puting beliung landa selatan AS

Puting beliung landa selatan AS


SEJUMLAH rumah semalam musnah akibat puting beliung di bandar Pratt, pinggir Birmingham kelmarin.


BIRMINGHAM, Amerika Syarikat (AS) - Sebanyak 161 angin puting beliung melanda selatan AS kelmarin dalam kejadian ribut paling buruk sejak 40 tahun lalu.

Cuaca buruk itu menyebabkan lebih 220 orang terbunuh setakat ini dengan 131 sahaja berlaku di negeri Alabama kelmarin.

Perintah darurat diisytiharkan di Alabama, Arkansas, Georgia, Kentucky, Mississippi, Missouri, Tennessee dan Oklahoma ekoran cuaca buruk itu.

Presiden AS, Barack Obama menyatakan bantuan akan dihantar ke negeri-negeri yang terjejas teruk akibat ribut tersebut.

Para penduduk terkejut apabila melihat kerosakan tersebut semalam di sini manakala sebahagian lagi menangis ekoran kehilangan orang tersayang dan rumah.

Sejumlah serpihan bangunan yang diranapkan oleh angin puting beliung ditemui sejauh 80 kilometer dari tempat asal.

Angin puting beliung dan ribut yang berlaku kelmarin dianggap melibatkan kematian paling ramai sejak ribut taufan Katrina pada 2005.

Menurut laman Accuweather.com, angin puting beliung itu merupakan yang terburuk pernah berlaku sejak 310 orang terbunuh pada 3 April 1974. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiga juta pemain video Sony digesa batal kad kredit

Posted:

Tiga juta pemain video Sony digesa batal kad kredit

Tiga juta pemain video Sony digesa batal kad kredit


GAMBAR fail menunjukkan permainan video
PlayStation di Hanover, Jerman pada 15 Mac 2007.


LONDON - Sejumlah tiga juta pemain permainan video yang menjadi mangsa penggodam melibatkan rangkaian permainan Sony PlayStation di Britain digesa agar membatalkan kad kredit mereka, lapor sebuah akhbar semalam.

Nasihat itu diberikan selepas Sony berdepan kemarahan 77 juta pengguna Sony PlayStation di seluruh dunia yang kini berisiko menjadi mangsa kumpulan penipu yang mencuri nama, maklumat, data bank serta kata laluan mereka.

"Ia merupakan antara kes menggodam data yang terbesar pernah direkodkan. Jika kad kredit saya hilang semasa saya menaiki teksi, saya akan membatalkannya. Namun, ia lebih teruk jika Sony menghilangkan maklumat kredit kad anda," kata seorang pakar keselamatan komputer, Graham Cluley.

"Pencerobohan internet ini bukan sahaja menjatuhkan imej Sony tetapi turut mendatangkan bahaya kepada para penggunanya," tambah pakar berkenaan.

Para pemain berang kerana Sony hanya mendedahkan perkara itu pada Selasa lepas iaitu seminggu selepas akses dalam talian melibatkan Rangkaian PlayStation digantung.

"Anda (Sony) menunggu hingga seminggu untuk memberitahu kami bahawa data peribadi kami telah digodam," kata seorang pengguna Rangkaian PlayStation.

Mengulas mengenai ketidakpuasan hati pengguna, Sony bagaimanapun menyatakan, ia lambat mendedahkan perkara tersebut kerana pada awalnya tidak menyedari bahawa pencerobohan maklumat itu berlaku pada skala besar.

Dalam perkembangan terkini, Sony memberitahu, ia telah menukarkan maklumat peribadi yang dicuri penggodam ke dalam bentuk kod rahsia sekali gus mengurangkan risiko maklumat tersebut digunakan untuk tujuan jenayah.

Ia turut menyatakan bahawa tidak ada bukti bahawa data maklumat kad kredit tersebut sudah dicuri.

Menurut Sony, data kad kredit itu telah diasingkan daripada maklumat yang terdapat dalam kad berkenaan.

- Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kekasih Paris Hilton diserang

Posted:

Kekasih Paris Hilton diserang

Kekasih Paris Hilton diserang


SEORANG pengawal peribadi Paris Hilton (gambar kecil) menangkap James Rainford selepas dia cuba menarik kekasih selebriti itu di sebuah mahkamah di Los Angeles kelmarin.


LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Polis menangkap seorang lelaki yang cuba menarik teman lelaki Paris Hilton selepas pasangan itu tiba di sebuah mahkamah kelmarin untuk memberi keterangan terhadap seorang suspek yang cuba memecah masuk rumah selebriti berkenaan pada tahun lalu.

Seorang jurugambar agensi berita Associated Press (AP) dan beberapa wartawan yang mewawancara pasangan itu melihat seorang lelaki cuba menarik leher teman lelaki Paris, Cy Waits sebelum dia dicekup seorang pengawal peribadi selebriti tersebut dan dibawa keluar.

Lelaki berkenaan, James Rainford, 36, ditangkap kerana cuba mencederakan Waits dan dia kini ditahan dengan ikat jamin AS$20,000 (RM59,540).

Insiden berlaku ketika Paris dan Waits berjalan memasuki bangunan Mahkamah Tinggi di Van Nuys untuk memberi keterangan terhadap Nathan Parada, 31, yang didakwa cuba merompak kediaman Paris.

"Seorang penceroboh menumbuk belakang kepala Waits semasa kami berjalan masuk ke dalam bangunan mahkamah itu," kata Hilton di akaun Twitternya.

Mereka bagaimanapun meninggalkan mahkamah tersebut tanpa sebarang kecederaan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan