Ahad, 17 April 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Tentera Gaddafi guna bom berangkai

Posted:

Tentera Gaddafi guna bom berangkai

Tentera Gaddafi guna bom berangkai


BARISAN pejuang pemberontak mara dari bandar Adabiyah kelmarin untuk menawan bandar Brega daripada tentera Muammar Gaddafi


TRIPOLI - Beberapa letupan kuat menggegarkan bandar Misrata semalam selepas tentera yang setia kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi membedil bandar berkenaan dengan menggunakan bom berangkai.

Misrata merupakan satu-satunya bandar di barat Libya yang masih dikuasai oleh pemberontak.

Penggunaan bom berangkai yang diharamkan undang-undang antarabangsa dalam serangan ke atas Misrata dilaporkan oleh Pertubuhan Pemantau Hak Asasi Manusia (HRW) yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS).

Beberapa tentera pemberontak yang turut mengesahkan dakwaan HRW berkata, bom terbabit meletup di udara dan membebaskan banyak bom kecil untuk membunuh ramai orang dalam lingkungan kawasan yang agak luas.

"Malam semalam, bom-bom kecil jatuh seperti hujan," kata seorang penduduk bandar itu, Hazam Abu Zaid yang mengangkat senjata untuk mempertahankan kejiranannya.

Bom berangkai diharamkan oleh para diplomat dari lebih 100 negara dalam satu perjanjian antarabangsa di Dublin, Ireland 2008 kerana ia mengancam nyawa orang awam.

Sementara itu, di timur Libya, bunyi bedilan meriam kedengaran selepas pihak pemberontak di bandar Adabiyah mara ke Brega selepas bandar minyak itu dibom jet-jet pejuang Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Objektif tentera pemberontak kini adalah untuk menawan kembali Brega yang terletak sekitar 80 kilometer dari Adabiyah. Beberapa laporan setakat ini menyatakan, pemberontak telah sampai di pinggir bandar berkenaan dan bertempur dengan tentera Gaddafi.

Dalam perkembangan berkaitan Presiden AS, Barack Obama kelmarin mengakui pertempuran yang memasuki minggu ketiga kini menemui jalan buntu, tetapi yakin NATO akhirnya akan dapat menyingkirkan Gaddafi. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Trak guna kayu api ganti petrol

Posted:

Trak guna kayu api ganti petrol

Trak guna kayu api ganti petrol


TRAK El kamina yang menggunakan kayu api sebagai bahan bakar.


HELSINKI - Tidak tahan dibebani harga petrol yang melambung tinggi, seorang lelaki di Finland mengubah suai sebuah trak pikap miliknya bagi membolehkan kenderaan itu bergerak dengan menggunakan kuasa kayu api, lapor sebuah akhbar semalam.

Setelah mengalami pengubahsuaian, enjin V6 trak jenis Chevrolet milik Juha Sipila kini dijana asap daripada dapur kayu api yang dipasang di belakang trak tersebut.

Pada kapasiti penuh, dapur tersebut boleh diisi dengan kayu api yang mencukupi untuk menggerakkan trak itu sejauh 1,280 kilometer.

Lelaki itu mendakwa, traknya boleh mencapai kelajuan maksimum 144 kilometer sejam dan dia menamakan kenderaannya El Kamina yang bermaksud dapur dalam bahasa Finland.

Teknologi dapur kayu itu yang pertama kali digunakan pada kenderaan semasa kekurangan bekalan petrol ketika Perang Dunia Kedua, didapati lebih mesra alam berbanding enjin petrol atau diesel. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kasut bertatah 2,200 butir berlian

Posted:

Kasut bertatah 2,200 butir berlian

Kasut bertatah 2,200 butir berlian


KASUT House of Borgezie ini dihiasi dengan 2,200 butir berlian.


LONDON, Britain - Sepasang kasut tumit tinggi berharga £140,000 (RM691,029) dipercayai termahal di dunia, dipamerkan di gedung kasut House of Borgezie di sini kelmarin.

Kasut buatan tangan itu diperbuat daripada emas padu dan dihiasi 2,200 butir berlian dengan berat keseluruhan 30 karat.

Setakat ini, masih belum ada pelanggan yang membeli kasut berkenaan yang dihasilkan oleh pereka barang kemas Britain, Christopher Michael Shellis, sejak ia dipamerkan untuk jualan lebih lima bulan lalu.

"Kasut ini ibarat harta karun yang dipakai di kaki. Setakat ini, kami menerima banyak pertanyaan tetapi tiada urusniaga yang konkrit," kata Shellis. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan