Isnin, 28 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Pemberontak Libya tawan Sirte

Posted:

Pemberontak Libya tawan Sirte

Pemberontak Libya tawan Sirte


Pemberontak melepaskan tembakan menggunakan senjata anti-pesawat ke arah pesawat pejuang tentera kerajaan Libya di Bin Jawad, kelmarin. – REUTERS


SIRTE, Libya 28 Mac – Bandar kelahiran pemimpin Libya, Muammar Gaddafi, Sirte jatuh ke tangan pemberontak hari ini, selepas beberapa bedilan besar-besaran dilancarkan tentera bersekutu awal pagi ini, kata jurucakap pemberontak, Shamsiddin Abdulmolah.

"Saya mengesahkan bahawa Sirte telah ditawan," katanya.

Terdahulu, sembilan letupan kuat dilapor menggegarkan bandar Sirte awal pagi ini yang dilancarkan selepas dua letupan kedengaran malam tadi di bandar ini yang dipercayai dilancarkan oleh tentera bersekutu.

Sirte yang terletak kira-kira 360 kilometer di timur Tripoli menjadi sasaran terbaru pemberontak prodemokrasi ketika kumpulan itu mara ke ibu negara Libya dari kubu kuat mereka, Benghazi.

Situasi di Sirte awal pagi ini sunyi dan lengang dan masih belum ada laporan mengesahkan sama ada serangan malam tadi mengakibatkan sebarang kerosakan.

Satu letupan kuat memecah kesunyian antara pukul 12.20 tengah hari hingga 12.35 tengah hari ini waktu Malaysia ketika pesawat perang berlegar-legar di ruang udara, sekali gus menunjukkan serangan dilancarkan tentera bersekutu.

Di Benghazi, pemberontak dilapor melepaskan tembakan ke udara sebagai tanda kemenangan selepas tersebar laporan menyatakan Sirte telah ditawan.

Saksi di Sirte berkata, letupan boleh didengar di bandar ini pada kira-kira pukul 6.30 pagi waktu tempatan, bagaimanapun tiada tanda-tanda menunjukkan pertempuran berlaku. – AP/AFP/Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Letupan kilang senjata di Yemen, 70 maut

Posted:

Letupan kilang senjata di Yemen, 70 maut

Letupan kilang senjata di Yemen, 70 maut

ADEN 28 Mac - Satu letupan di sebuah kilang senjata di bandar Jaar, selatan Yemen meragut sekurang-kurangnya 70 nyawa, sementara 90 lagi dilaporkan cedera.

Pegawai kerajaan, Mohsen Salem berkata, kejadian yang turut mengorbankan kanak-kanak itu berlaku sehari selepas anggota militan dipercayai al-Qaeda mencuri di kilang tersebut.

Seorang pegawai keselamatan berkata, letupan berlaku ketika berpuluh-puluh penduduk sibuk mencari senjata di dalam kilang berkenaan, namun punca kejadian masih belum dikenal pasti.

Menurut saksi, kira-kira 30 lelaki bersenjata yang menutup wajah mereka mencuri di kilang tersebut, semalam dan membawa lari empat kenderaan yang sarat dengan senjata.

Kejadian itu berlaku ketika pegawai keselamatan melaporkan bahawa militan al-Qaeda telah menawan Jaar, sebuah bandar terpencil di wilayah Abyan. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan