Isnin, 14 Mac 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


160 disyaki terkena radiasi

Posted:

160 disyaki terkena radiasi

160 disyaki terkena radiasi


BEBERAPA anggota perubatan mengangkat seorang lelaki dipercayai terkena radiasi di bandar Nihonmatsu, Fukushima semalam.


TOKYO - Pihak berkuasa Jepun melaporkan, kadar radiasi didapati telah melepasi had yang dibenarkan di loji Fukushima Daiichi 1, 240 kilometer dari utara Tokyo kesan daripada gempa bumi yang berlaku pada Jumaat lalu.

Menurut beberapa pegawai, penemuan tersebut sekali gus meningkatkan kebimbangan akan berlaku kebocoran radiasi dan kemungkinan berlaku kecairan teras loji nuklear.

Loji itu sebelum ini meletup menyebabkan asap menjulang tinggi ke udara sehingga mengakibatkan 45,000 penduduk dipindahkan kerana takut terkena ancaman radiasi.

Agensi Nuklear Jepun melaporkan bahawa bilangan orang yang terdedah akibat radiasi itu mungkin meningkat kepada 160 orang.

Sejumlah kakitangan perubatan melakukan ujian imbasan terhadap penduduk yang tinggal berhampiran dengan loji berkenaan bagi mengesan jika mereka terkena radiasi.

Para pekerja itu melakukan pakaian kalis radiasi semasa melakukan pemeriksaan ke atas penduduk.

Loji tersebut terletak berdekatan dengan pusat gempa yang berlaku kira-kira 130 kilometer dari Sendai pada kedalaman 24 kilometer dalam laut.

Arah tiupan angin kini menjadi tumpuan ahli-ahli meteorologi dan pihak berkuasa nuklear Jepun.

Menurut para pegawai meteorologi Jepun, arah angin itu kini bergerak ke laut selepas ia didapati bergerak ke arah kawasan penduduk pada Sabtu lalu.

Penentuan arah angin itu penting bagi mengetahui kemungkinan berlakunya kerosakan terhadap alam sekitar akibat radiasi yang bocor dari loji berkenaan.

Sementara itu, kekuatan gempa bumi itu dinaikkan menjadi 9.0 pada skala Richter berbanding 8.9 pada skala Richter yang diumumkan oleh Kajian Geologi Amerika Syarikat pada Jumaat lalu.

Agensi Meteorologi Jepun mengumumkan peningkatan kekuatan itu selepas ia menyatakan bahawa kekuatan gempa tersebut ialah 8.9 pada skala Richter. Gempa bumi itu mencetuskan tsunami setinggi 10 meter.

Gempa bumi itu telah menyebabkan lebih 10,000 dikhuatiri orang terbunuh yang merupakan krisis kemanusiaan yang paling besar pernah berlaku di Jepun sejak Perang Dunia Kedua yang berlaku pada 1945. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mangsa tsunami hanyut tiga hari diselamatkan

Posted:

Mangsa tsunami hanyut tiga hari diselamatkan

Mangsa tsunami hanyut tiga hari diselamatkan


HIROMITSU SHINKAWA yang duduk di atas serpihan atap di laut dihampiri dengan bot tentera laut Jepun dekat bandar Fukushima, timur laut Jepun semalam.


TOKYO – Seorang lelaki tua, Hiromitsu Shinkawa hanyut di laut sejak tsunami melanda Fukushima di timur laut Jepun akibat gempa bumi kuat yang berlaku pada Jumaat lalu.

Dia hanya diselamatkan semalam selepas sebuah bot tentera laut Jepun dapat mengesan lelaki yang berumur 60 tahun itu yang sedang melambai-lambai menggunakan kain berwarna merah.

Jurucakap Kementerian Pertahanan Jepun, Yoshiyuki Kotake berkata, ketika itu, Shinkawa hanya 15 kilometer dari persisiran pantai, Minamisoma.

Kotake berkata, Shinkawa memberitahu kepada anggota penyelamat, tsunami menghanyutkan dia dan isterinya yang pulang ke rumah untuk mengambil barang-barang keperluan selepas gempa bumi Jumaat lalu.

Menurutnya, isterinya hanyut dibawa arus.

Sebelum ini, dia melambai-lambaikan tangannya ke arah beberapa buah helikopter dan kapal bagi mendapatkan perhatian supaya dia diselamatkan.

"Beberapa buah helikopter dan kapal telah melalui dekat dengannya tetapi kelibatnya tidak dapat dikesan, kata seorang lagi jurucakap Kementerian Pertahanan.

Tentera Jepun telah menggunakan sebuah bot yang kecil bagi membantu menyelamatkan Shinkawa yang dihanyutkan di laut.

Agensi berita Kyodo melaporkan, pihak tentera menyifatkan Shinkawa bernasib baik kerana cuaca yang baik dan tenang membantu dia terapung di laut.

"Saya menyangka hari ini (semalam) akan menjadi hari terakhir dalam hidup saya," kata Shinkawa. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemberontak semakin lemah lawan Gaddafi

Posted:

Pemberontak semakin lemah lawan Gaddafi

Pemberontak semakin lemah lawan Gaddafi


BEBERAPA pemberontak melarikan diri selepas satu serangan udara tentera yang setia kepada pemimpin Libya Muammar Gaddafi dilancarkan dekat bandar Brega kelmarin.


BENGHAZI, Libya - Para pemberontak dilihat meninggalkan bandar minyak Brega semalam selepas tentera pemimpin Libya, Muammar Gaddafi melancarkan serangan.

"Para pemberontak sudah meninggalkan Brega," kata seorang saksi, Osama Jazwi menerusi telefon kepada wartawan agensi berita Reuters.

Seorang lagi penduduk, Abdul Hakim memberitahu bahawa para pemberontak sudah meninggalkan bandar berkenaan.

Sebelum ini laporan berita Libyan TV menyatakan tentera Gaddafi sudah merampas semula bandar Brega daripada penguasaan para pemberontak.

Pergolakan di negara itu bermula pada 15 Februari lalu apabila para penunjuk perasaan bertempur dengan askar-askar Gaddafi.

Pertempuran itu berlaku bagi menuntut peletakan jawatan Gaddafi yang sudah berkuasa selama hampir 41 tahun di Libya.

Pergolakan itu tercetus ekoran kebangkitan rakyat di Tunisia dan Mesir yang menyebabkan kedua-dua pemimpin di negara tersebut terpaksa meletakkan jawatan.

Kumpulan para penentang dilihat semakin lemah terutama apabila berlaku pengunduran terbesar pada minggu lalu di kawasan timur negara tersebut yang dikuasai mereka.

Kelmarin, Liga Arab meminta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaksanakan larangan terbang di Libya, meningkatkan tekanan terhadap Amerika Syarikat (AS) dan kuasa-kuasa besar Barat lain untuk mengambil tindakan terhadap Gaddafi ekoran pergolakan tersebut yang dipercayai mengorbakan lebih 1,000 orang.

Kesemua 22 anggota Liga Arab mengakui Libya telah kehilangan kedaulatan dan meminta PBB memikul tanggunjawab dengan melaksanakan zon larangan terbang di negara berkenaan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan