Ahad, 6 Mac 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Tentera Gaddafi mengganas di Zawiya

Posted:

Tentera Gaddafi mengganas di Zawiya

Tentera Gaddafi mengganas di Zawiya


SEORANG anggota penentang Gaddafi membidik meriam antipesawat di Zawiya kelmarin.


ZAWIYA - Pertempuran sengit tercetus antara tentera yang setia kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dan kumpulan penentang di bandar ini semalam, lapor sebuah akhbar.

Kumpulan penentang mendakwa, mereka berjaya menawan semula Dataran Jihad di pusat bandar ini selepas mematahkan serangan briged elit Gaddafi yang memasuki bandar ini dengan dibantu beberapa kereta kebal dan artileri pada pagi semalam.

"Beratus-ratus askar Gaddafi yang dibantu beberapa kereta kebal memasuki bandar ini sekitar 6 pagi. Penduduk bandar ini bangkit menentang mereka dan telah mencapai kemenangan setakat ini," kata jurucakap kumpulan penentang, Youssef Shagan.

Serangan ke atas Zawiya yang terletak sekitar 48 kilometer dari ibu negara Libya, Tripoli menyaksikan kumpulan penentang yang sebahagian besarnya cuma bersenjatakan senapang patah dan pedang, bertempur dengan briged elit Gaddafi yang dibantu beberapa kereta kebal, meriam dan mesingan berat.

"Pasukan keselamatan Gaddafi membunuh dengan sewenang-wenangnya termasuk orang awam. Situasi di bandar ini lebih dahsyat daripada Iraq," kata seorang saksi.

"Imam-imam di sini telah mengisytiharkan jihad ke atas tentera Gaddafi," tambahnya.

Saksi berkenaan memaklumkan situasi tersebut dalam satu wawancara telefon.

Dalam perkembangan berkaitan, stesen televisyen Al-Jazeera melaporkan, beberapa pegawai perubatan sebagai berkata, angka kematian orang awam di sini setakat semalam telah melebihi 40 orang.

Antara yang terbunuh termasuk komander kumpulan penentang di Zawiya, Hussein Darbouk.

Sementara itu, lebih 17 orang terbunuh selepas depot simpanan peluru yang ditawan kumpulan penentang di bandar Benghazi, selatan Libya meletup semalam dipercayai akibat perbuatan sabotaj ejen Gaddafi.

Kebangkitan rakyat menentang pemerintah Libya, Muammar Gaddafi tercetus sejak beberapa minggu lalu.

Protes tersebut didorong oleh kebangkitan rakyat Tunisia dan Mesir yang memaksa Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali dan rakan sejawatnya dari Mesir, Hosni Mubarak meletak jawatan.

Di Libya, orang ramai berang kerana Gaddafi, 68, gagal membasmi kemiskinan dan gejala rasuah selepas mentadbir negara itu selama 41 tahun. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ekasikal terkecil di dunia

Posted:

Ekasikal terkecil di dunia

Ekasikal terkecil di dunia


SEORANG pengguna menguji ekasikal Solowheel.


NEW YORK - Seorang pereka Amerika Syarikat (AS), Shane Chen mencipta ekasikal (basikal satu tayar) elektrik yang terkecil di dunia, lapor sebuah akhbar semalam.

Kenderaan satu tayar itu yang dinamakan Solowheel, sesuai untuk kegunaan harian atau riadah dan ia boleh dilipat supaya mudah dibawa ke mana sahaja.

Solowheel dijana motor elektrik berkuasa 1,000 watt dan memiliki kelajuan maksimum 20 kilometer sejam

Ia boleh bergerak selama dua jam dan boleh dicas semula dalam masa cuma 45 minit.

"Solowheel cuma seberat 9 kilogram dan anda tidak perlu merantainya seperti basikal," kata Chen.

Kenderaan itu dilengkapi beberapa sensor giroskop bagi memastikan ia seimbang dan stabil.

Penunggang hanya perlu mencondongkan badannya ke hadapan, kiri atau kanan untuk menggerakkan Solowheel atau mencodongkan badan ke belakang untuk memberhetikannya.

Solowheel yang berharga £975 (RM4,800) akan berada dalam pasaran pada bulan depan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rumah bintang Slumdog terbakar

Posted:

Rumah bintang Slumdog terbakar

Rumah bintang Slumdog terbakar


PELAKON kanak-kanak filem Slumdog Millionaire, Rubina Ali berdiri di hadapan rumahnya yang musnah dalam satu kebakaran di Mumbai kelmarin.


MUMBAI, India - Bintang kanak-kanak filem Slumdog Millionaire, Rubina Ali tinggal sehelai sepinggang selepas kediamannya hangus dalam satu kebakaran yang memusnahkan sebuah penempatan setinggan di bandar raya ini, lapor sebuah akhbar semalam.

Aktres berusia 12 tahun itu berkata, hampir semua anugerah yang diterimanya kerana lakonannya sebagai kanak-kanak miskin dalam Slumdog Millionaire turut musnah dalam kebakaran di penempatan setinggan Garib Nagar, kelmarin.

"Saya dan keluarga saya sedang menonton televisyen apabila seorang jiran kami datang memberitahu tentang kebakaran itu. Kami semua terus bergegas keluar. Kami terpaksa bermalam di sebuah stesen kereta api", kata Rubina.

"Tiada sesiapa pun yang tampil membantu kami," tambahnya

Filem Slumdog Millionaire yang ditayangkan pada 2008, menjana kutipan AS$377 juta (RM1.88 bilion) di seluruh dunia dan merangkul banyak anugerah perfileman antarabangsa termasuk lapan anugerah Oscar, tujuh Anugerah Akademi Seni Filem dan Televisyen British (BAFTA) dan empat anugerah Golden Globe .

Menurut Rubina, dia dan keluarganya menunggu untuk berpindah ke apartmen baru mereka di sini yang dibayar menerusi satu tabung yang ditubuhkan oleh pengarah filem tersebut, Danny Boyle.

Sementara itu, seorang jurucakap bomba tempatan berkata, sekurang-kurangnya 21 orang cedera dengan 2,000 lagi hilang tinggal dalam kebakaran tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan