Selasa, 1 Mac 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Oman semakin bergolak

Posted:

Oman semakin bergolak

Oman semakin bergolak


ASAP menjulang dari pasar raya Lulu yang dibakar penunjuk perasaan di Sohar, Oman semalam.


MUSCAT - Kumpulan penunjuk perasaan prodemokrasi di Oman menyekat beberapa jalan menuju ke sebuah kawasan industri utama semalam walaupun mereka berdepan tembakan peluru getah dan gas pemedih mata oleh pasukan keselamatan.

Tindakan nekad itu dilakukan sehari selepas beberapa pertempuran dengan tentera telah menyebabkan enam orang terbunuh.

Kumpulan penunjuk perasaan itu menyekat jalan-jalan menuju ke kawasan perindustrian Sohar, utara Oman, yang menempatkan sebuah kilang aluminium dan pelabuhan memproses minyak.

Beberapa saksi berkata, pasukan keselamatan menembak peluru getah dan gas pemedih mata ke arah sekitar 2,000 penunjuk perasaan untuk menyuraikan mereka.

Para penunjuk perasaan tersebut berarak untuk menuntut lebih banyak peluang pekerjaan dan reformasi politik dilaksanakan di Oman.

Sebuah pasar raya utama di Soha turut terbakar semalam selepas penduduk memecah masuk dan melarikan pelbagai barangan di dalamnya.

Seorang jurucakap pelabuhan Sohar memberitahu, penghantaran minyak mentah dari pelabuhan tersebut masih berjalan lancar setakat ini.

Pelabuhan Sohar mengeksport 160,000 tong minyak mentah sehari.

Tunjuk perasaan di Oman itu didorong kebangkitan di dunia Arab yang tercetus sejak beberapa bulan lalu.

Pada Sabtu lepas iaitu seminggu selepas demontrasi tercetus di ibu kota Oman, di sini, pemerintahnya, Sultan Qaboos bin Said telah melakukan rombakan Kabinet.

Beliau memegang kuasa sejak empat dekad lalu selepas melakukan rampasan kuasa ke atas bapanya sendiri pada 1970.

Kelmarin, pemerintah Oman itu berjanji akan mewujudkan lebih 50,000 pekerjaan baru dan memberikan insentif wang kepada golongan penganggur. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Semua aset Hosni Mubarak dirampas

Posted:

Semua aset Hosni Mubarak dirampas

Semua aset Hosni Mubarak dirampas



KAHERAH - Pihak pendakwa raya Mesir merampas semua aset bekas presiden Mesir, Hosni Mubarak (gambar) dan keluarganya semalam.

Keluarga bekas pemimpin itu juga dilarang untuk pergi ke luar negara.

Hosni meletakkan jawatan pada 11 Februari lalu selepas para penunjuk perasaan berhimpun di Dataran Tahrir, Kaherah selama 18 hari bagi menuntut peletakan jawatannya.

Beberapa laporan yang tidak disahkan menyatakan bahawa Hosni dan keluarganya mungkin mempunyai aset berjumlah berbilion-bilion dolar.

Pada 20 Februari lalu, peguam negara Mesir sudah membekukan semua aset milik Hosni, isteri, dua anak mereka dan isteri masing-masing.

Mesir kini diperintah sebuah majlis ketenteraan.

Hampir 80 juta penduduk Mesir hidup di bawah garis kemiskinan yang ditetapkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan memperoleh pendapatan di bawah AS$2 sehari (RM6.10).

Hosni didakwa cuba untuk menutup matanya berhubung gejala rasuah yang berlaku dalam kalangan keluarganya.

Beliau memimpin Mesir hampir 29 tahun selepas Anwar Sadat mati ditembak oleh militan Islam. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gaddafi tak lagi kawal minyak

Posted:

Gaddafi tak lagi kawal minyak

Gaddafi tak lagi kawal minyak


BEBERAPA penunjuk perasaan antipemerintah menempatkan sebuah mesingan di bandar Benghazi, Libya semalam.


BRUSSELS - Rejim pimpinan pemerintah Libya, Muammar Gaddafi tidak lagi mengawal kebanyakan kemudahan minyak dan gas di negara itu, kata Pesuruhjaya Tenaga Kesatuan Eropah (EU), Gunther Oettinger

"Terdapat maklumat bahawa majoriti kawasan minyak dan gas di Libya kini tidak lagi dikawal oleh Gaddafi," kata Oettinge dalam satu sidang media selepas mesyuarat menteri-menteri tenaga EU di sini semalam.

Pada sidang media tersebut, beliau menolak cadangan menguatkuasakan sekatan ke atas eksport minyak Libya kerana kemudahan-kemudahan minyak negara itu telah jatuh ke tangan pihak penentang.

EU sebelum ini bersetuju melaksanakan pembekuan aset dan larangan perjalanan terhadap Gaddafi dan 25 anggota keluarganya serta orang-orang kanannya selain menyekat bekalan senjata, peluru dan bahan berkaitan ke Tripoli.

Langkah tersebut dilaksanakan selepas Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada minggu lalu, bersetuju menguatkuasakan sekatan ke atas rejim Gaddafi dalam usaha menghalang pemimpin itu daripada terus bertindak zalim terhadap penentang-penentangnya. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan