Rabu, 23 Februari 2011

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Askar digesa bunuh Gaddafi

Posted: 22 Feb 2011 07:20 AM PST

DOHA: Ulama berpengaruh, Yusuf al-Qara-dawi semalam mengeluarkan fatwa menggesa mana-mana anggota tentera Libya supaya menembak mati pemimpin Libya, Muammar Gaddafi.

"Sesiapa di kalangan tentera Libya yang boleh melepaskan tembakan terhadap Gaddafi sepatutnya bertindak demikian," kata ulama kelahiran Mesir itu yang berpusat di Qatar kepada televisyen Al-Jazeera.


Yusuf juga memberitahu tentera Libya supaya tidak mematuhi arahan menembak orang awam negara itu. serta mendesak duta Libya di seluruh dunia memutuskan hubungan dengan rejim Gaddafi.

Terkenal di Timur Tengah kerana fatwanya yang kadang kala mencetuskan kontroversi, Yusuf mempunyai status selebriti di dunia Arab kerana ceramahnya menerusi televisyen Al-Jazeera.


Beliau sebelum ini mempertahankan keganasan yang dilakukan beberapa kumpulan Islam.


Barat menuduh ulama itu menyokong keganasan kerana menyokong serangan berani mati rakyat Palestin di Israel.

Britain dan Amerika Syarikat enggan mengeluarkan visa untuk membolehkan beliau memasuki negara itu.


Yusuf yang juga pemimpin spiritual Ikhwanul Muslimin di Mesir dan sudah sekian lama menetap di Qatar, mengetuai Kesatuan Ulama Islam Antarabangsa. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Diplomat desak pemimpin dunia campur tangan

Posted: 22 Feb 2011 07:14 AM PST

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Beberapa diplomat penting Libya semalam memutuskan hubungan dengan rejim Gaddafi kerana membantah tindakan kejam terhadap penunjuk perasaan.

Sementara itu, Timbalan Duta Libya ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggesa diadakan mesyuarat tergempar Majlis Keselamatan badan dunia itu untuk membincangkan krisis politik di negaranya.


Duta Libya ke Amerika Syarikat pula mendesak Gaddafi meletak jawatan sementara dutanya ke India meletak jawatan, begitu juga dengan duta ke Bangladesh yang membantah pembunuhan penunjuk perasaan oleh tentera kerajaan.

Hampir semua diplomat Libya di PBB menyokong rayuan Timbalan Duta, Ibrahim Dabbashi supaya Gaddafi mengakhiri pemerintahannya selama 40 tahun serta desakan kepada masyarakat antarabangsa supaya campur tangan.


Pejabat jurucakap PBB berkata, Majlis Keselamatan akan mengadakan perbincangan mengenai keadaan di Libya awal pagi ini.


Ibrahim sebelum ini menggesa mesyuarat majlis itu diadakan bagi menghentikan pertumpahan darah.

Ibrahim turut mendesak masyarakat antarabangsa menguatkuasakan zon larangan terbang di bandar di Libya bagi memastikan tidak ada tentera upahan mahupun bekalan senjata tiba untuk membantu rejim Gaddafi.


Ketika sokongan diplomat untuk rejim itu mula musnah, Ibrahim memberi amaran, jika Gaddafi enggan melepaskan jawatannya, rakyat Libya akan bertindak untuk menyingkirkannya. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan