Rabu, 16 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Krisis semakin tidak terkawal

Posted:

Krisis semakin tidak terkawal

Krisis semakin tidak terkawal


sebahagian penduduk yang tinggal di barat loji nuklear Fukushima menjalani pemeriksaan radiasi di bandar raya Nihonmatsu di wilayah Fukushima sebelum dipindahkan, semalam. - AFP


TOKYO 16 Mac - Krisis nuklear Jepun semakin tidak terkawal hari ini selepas pekerja keluar sementara waktu dari loji nuklear di Fukushima yang rosak ekoran paras radiasi yang melonjak, tetapi usaha terdesak untuk mengelakkan berlaku malapetaka nuklear diteruskan dengan segera.

Pegawai Jepun berkata, mereka menghubungi tentera Amerika Syarikat (AS) mengenai kemungkinan menghantar pasukan bagi membantu pihak berkuasa di loji itu.

Awal hari ini, satu lagi kebakaran berlaku di reaktor No. 4 di loji tersebut yang telah mengeluarkan radiasi paras rendah yang dibawa angin ke Tokyo dalam tempoh 24 jam lalu, mencetuskan panik di ibu negara ini dan di beberapa negara.

Pekerja cuba membersihkan sampah sarap untuk membina sebatang jalan supaya kereta bomba boleh sampai ke reaktor No. 4 di kompleks nuklear Daiichi di Fukushima, 240 kilometer ke utara Tokyo.

Api tidak lagi kelihatan di bangunan yang menempatkan reaktor itu tetapi siaran televisyen menunjukkan kepulan asap putih atau wap.

Sebuah helikopter terbang di atas kompleks itu untuk menggugurkan air ke atas reaktor No. 3, yang mengalami kerosakan bumbung dalam kejadian letupan pada Jumaat lalu dan mengeluarkan wap awal hari ini, dalam usaha untuk menyejukkan rod tenaga nuklear.

Operator loji, Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) menggambarkan reaktor No. 3 sebagai 'keutamaan' dan situasi di reaktor No. 4 sebagai 'tidak begitu baik'.

Pakar nuklear berkata, jalan penyelesaian yang dicadangkan untuk mengawal kebocoran radiasi di loji itu dianggap sebagai usaha terakhir untuk membendung berlaku bencana yang dijangka diingati sebagai satu bencana perindustrian paling buruk di dunia.

"Ini mimpi ngeri yang dialami secara gerak perlahan," kata penyelidik di Pusat Kajian Antarabangsa (sebahagian Institut Teknologi Massachusetts), Dr. Thomas Neff.

Di loji Fukushima, pihak berkuasa sejak berhari-hari lalu cuba mencegah air yang digunakan untuk menyejukkan teras reaktor yang mengandungi radioaktif daripada meruap, bagi mengelakkan teras reaktor menjadi terlampau panas dan kemungkinan membawa kepada kecairan berbahaya.

Kebimbangan kini tertumpu kepada kerosakan sebahagian bangunan reaktor No. 4 di mana rod tenaga terpakai disimpan di dalam takungan air, kerana paras air didapati semakin merosot dan boleh menyebabkan rod itu terdedah dan mengeluarkan radiasi.

Sebelum itu pasukan kecil yang ditugaskan untuk menangani krisis tersebut dikhuatiri tidak memadai atau pun sudah keletihan selepas berhari-hari bertungkus-lumus di kompleks itu.

Hanya 50 petugas berada di loji itu selepas pihak berkuasa membawa keluar 750 pekerja semalam.

Seorang veteran industri nuklear, Arnie Gundersen berkata, 50 pekerja tidak mampu menjaga enam reaktor nuklear.

"Tindakan membawa keluar 750 pekerja menandakan mereka mungkin sudah mengaku kalah," katanya. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Amaran ruang udara lima negara terjejas

Posted:

Amaran ruang udara lima negara terjejas

Amaran ruang udara lima negara terjejas


Kombinasi tiga gambar fail. Gambar atas ialah loji nuklear Fukushima (jepun), loji nuklear Chernobyl (ukraine) dan loji nuklear Three Mile Islands (AS). kemalangan di loji fukushima kini menjadi salah satu daripada tiga kemalangan loji nuklear terbesar dalam sejarah dunia selepas chernobyl dan three mile islands. - AFP


LONDON 16 Mac - Pihak kawalan penerbangan di London mengeluarkan amaran rasmi terhadap kemungkinan berlaku pencemaran radioaktif dari loji kuasa nuklear Fukushima di Jepun.

Pusat Maklumat Gunung Berapi London (VAAC), memberitahu industri penerbangan mengenai amaran tersebut yang dikeluarkan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa yang meliputi 10 kawasan.

Amaran tersebut dikeluarkan pada pukul 11 pagi waktu Malaysia dan melibatkan ruang udara di Jepun, Rusia, China, Amerika Syarikat dan Korea Selatan.

Kebanyakan penumpang masih membuat penerbangan ke Tokyo, namun syarikat penerbangan Jerman, Lufthansa mengalihkan penerbangannya ke lapangan terbang selain Tokyo di Jepun. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan