Ahad, 6 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Lagi pertempuran di Libya

Posted:

Lagi pertempuran di Libya

Lagi pertempuran di Libya

RAS LANOUF, Libya 6 Mac - Helikopter tentera prokerajaan melepaskan tembakan ke arah tentera pemberontak yang bergerak menuju ibu negara ini di sepanjang kawasan pesisir pantai Mediterranean, menyaksikan kedua-dua pihak terlibat dalam beberapa pertempuran tegang.

Pertempuran dilapor berlaku di dua bandar yang terletak sejauh 30 kilometer setiap satu iaitu Ras Lanouf dan Bin Jawad di barat Libya.

Menurut doktor, pertempuran di Bin Jawad mengakibatkan dua maut sementara 30 yang lain dilaporkan cedera.

Pemberita Associated Press di tempat kejadian melaporkan, penyokong pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berjaya menawan semula Bin Jawad, kira-kira 160 kilometer di timur Sirte yang juga kubu kuat pemimpin tersebut.

Pemberita turut menyaksikan serangan udara oleh helikopter yang disasarkan ke arah tentera pemberontak serta serangan bertubi-tubi di jalan raya.

Sementara itu di Tripoli, beribu-ribu penyokong Muammar Gaddafi berhimpun di jalan-jalan di Tripoli yang juga kubu kuat pemimpin itu, sambil mengibarkan bendera dan melepaskan tembakan ke udara bagi meraikan kejayaan mereka menawan kembali dua bandar yang sebelum ini dikuasai pemberontak.

Pihak berkuasa Libya berkata, bunyi tembakan senjata berat yang tidak biasa didengar itu bermula kira-kira pukul 5.30 pagi waktu tempatan bagi meraikan kejayaan tentera kerajaan menawan semula pelabuhan minyak Ras Lanouf di tengah Libya dan bandar Misrata di barat negara ini.

Penduduk di kedua-dua bandar itu bagaimanapun memberitahu, kumpulan pembangkang masih mengawal bandar tersebut.

Seramai 2,000 orang berhimpun di jalan-jalan Tripoli hari ini dan beratus-ratus lagi melalui jalan raya berhadapan kem tentera Bab al-Aziziya iaitu tempat Gaddafi tinggal sambil mengibarkan bendera, bersorak dan melepaskan tembakan ke udara.

Bunyi tembakan awal pagi itu kedengaran di Tripoli ketika konflik di Libya semakin meruncing, sekali gus memberi isyarat tentang kemungkinan pertempuran ganas terus berlaku dan berpanjangan selama berminggu-minggu atau berbulan-bulan dan boleh mengheret negara ini ke kancah perang saudara. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gaddafi mahu PBB, AU siasat pergolakan Libya

Posted:

Gaddafi mahu PBB, AU siasat pergolakan Libya

Gaddafi mahu PBB, AU siasat pergolakan Libya


Muammar Gaddafi


PARIS 6 Mac - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mahu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) atau Kesatuan Afrika (AU) menjalankan siasatan mengenai kekacauan yang menggegarkan Libya dan berjanji penyiasat akan diberi kebebasan penuh.

Gaddafi dalam wawancara yang disiarkan hari ini membuat tuntutan pertama seumpamanya sejak meletus protes ganas menentang rejim beliau.

Beliau turut memberi amaran kekacauan tersebut boleh mendatangkan bencana bagi Eropah.

"Pertama sekali, saya mahu sebuah suruhanjaya siasatan PBB atau AU datang ke Libya.

"Kami akan membenarkan panel itu menjalankan tugas tanpa halangan," katanya kepada akhbar Perancis, Le Journal du Dimanche.

Beliau memberi sokongan kepada Perancis untuk 'menyelaraskan dan mengetuai' badan siasatan itu.

Sebelum ini anak Gaddafi, Seif al-Islam juga pernah menggesa supaya siasatan dalaman yang bebas dilancarkan mengenai kekacauan itu.

Gaddafi berkata, pemberontakan yang menimbulkan cabaran terbesar terhadap pemerintahannya akan membawa kesan meluas terhadap Eropah, yang telah bergelut untuk menyekat kemasukan pendatang tanpa izin terutamanya dari Afrika Utara dan Asia.

"Beribu-ribu penduduk dari Libya akan membanjiri Eropah dan tidak ada siapa yang akan menghalang mereka," ujar beliau.

Pemimpin veteran itu mengulangi dakwaannya, pemberontakan menentang rejimnya didalangi oleh rangkaian al-Qaeda.

"Kamu menghadapi suatu jihad dari Mediterranean, Osama bin Laden akan berkuasa di Afrika Utara dan Osama akan menunggu di pintu pagar kamu," katanya. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan