Rabu, 2 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


AS menekan, Gaddafi bertahan

Posted:

AS menekan, Gaddafi bertahan

AS menekan, Gaddafi bertahan

TRIPOLI 2 Mac - Kapal perang Amerika Syarikat (AS) menyeberangi Terusan Suez untuk ke Libya hari ini ketika negara-negara Barat mengenakan tekanan ke atas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi supaya beliau menghentikan kekejaman serta meletak jawatan.

AS berkata, Libya boleh berhadapan perang saudara melainkan Gaddafi menamatkan pemerintahan selama empat dekad di tengah-tengah kebimbangan pemberontakan yang berlaku itu boleh mengakibatkan krisis kemanusiaan.

Selain kedegilan pemimpin Libya itu, anak lelakinya, Saif al-Islam memberi amaran kepada Barat dengan berkata, bapanya tidak akan melepaskan kuasa atau lari ke luar negara walaupun jika sebarang tindakan ketenteraan dilancarkan.

Di seluruh Libya, pemimpin puak, para pegawai, pegawai tentera dan unit-unit tentera yang berpaling tadah menyokong pemberontak berkata, perjuangan mereka kini lebih tersusun.

"Kami akan terus meningkatkan tekanan ke atas Gaddafi sehingga beliau meletak jawatan, membenarkan rakyat Libya menyatakan kebebasan bersuara dan menentukan masa depan mereka sendiri," kata duta AS ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Susan Rice kepada rancangan ABC, Good Morning America.

Seorang daripada pegawai yang berpaling tadah, Kapten Faris Zwei berkata, kira-kira 10,000 sukarelawan kini berkumpul di Ajdabiyah, kira-kira 800 kilometer dari ibu negara.

"Kami sedang menyusun semula pasukan tentera yang hampir dimusnahkan Gaddafi dan konco-konconya sebelum mereka berambus.

"Kami sedang membentuk pasukan tentera terdiri dari anak-anak muda yang menyertai revolusi ini," katanya.

Sementara itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) hari ini menggantung Libya daripada Majlis Hak Kemanusiaan berikutan kekejaman yang dilakukan rejim Gaddafi ke atas rakyat ketika Majlis Keselamatan memberi amaran sekatan baru mungkin dikenakan terhadap rejim itu.

Keputusan itu diluluskan sebulat suara oleh 192 negara anggota PBB selepas Setiausaha Agungnya, Ban Ki-moon menggesa badan itu 'bertindak tegas'. - Reuters/AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tentera pro-Gaddafi tawan semula Marsa El Brega

Posted:

Tentera pro-Gaddafi tawan semula Marsa El Brega

Tentera pro-Gaddafi tawan semula Marsa El Brega

TRIPOLI 2 Mac - Tentera yang setia kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi hari ini cuba menawan semula sebuah bandar di timur negara yang dikuasai pemberontak, namun usaha mereka gagal selepas pemberontak melakukan serangan balas sehingga memaksa tentera berundur.

Menurut pegawai yang menyokong pemberontak, Mohamed Yousef, tentera yang dihantar Gaddafi cuba merampas kembali Marsa El Brega dalam satu pertempuran ganas menggunakan kereta kebal, meriam dan serangan udara, namun gagal menguasai bandar yang terletak kira-kira 800 kilometer di timur Tripoli itu.

"Memang benar. Tentera turut mengebom Brega melalui serangan udara, tetapi usaha mereka sia-sia kerana kami berjaya melawan," katanya hari ini.

Televisyen al-Arabiya yang memetik saksi melaporkan, letupan rambang turut kedengaran di bandar terminal eksport minyak itu.

Tiga sumber tentera di kawasan yang dikuasai pemberontak di timur Libya memberitahu, beberapa pertempuran turut berlaku di bandar itu ketika tentera cuba menawan kembali Brega.

Seorang doktor di Ajdabiyah, kira-kira 40 kilometer dari Brega memberitahu AFP, serangan tersebut dilancarkan secara tiba-tiba pada waktu malam.

"Tentera Gaddafi turut menyerang lapangan terbang di Brega sebelum bertempur dengan pemberontak," kata Aymane al-Moghrabi.

Bagaimanapun, jurucakap kerajaan Mussa Ibrahim segera menafikan laporan-laporan tentang pertempuran tersebut dengan mengatakan ia adalah palsu semata-mata.

"Saya ragu-ragu dengan laporan-laporan kejadian itu. Saya percaya ia adalah satu lagi berita palsu," katanya ketika ditanya tentang serangan di Brega dan Ajdabiyah. - Reuters/AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan