Ahad, 27 Mac 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Operasi menyelamat mangsa gempa

Posted:

Operasi menyelamat mangsa gempa

Operasi menyelamat mangsa gempa


SEORANG sami Buddha warga Thailand melihat sebuah pagoda yang rosak semalam di daerah Chiang Saen dekat sempadan Thailand-Myanmar.
KIRI: Sebuah rumah yang ranap di bandar Tarlay, negeri Shan selepas gempa bumi kuat melanda Myanmar pada Khamis lalu.


YANGON - Pasukan penyelamat semalam bergelut untuk sampai ke bandar-bandar di pedalaman Myanmar yang dilanda gempa bumi yang setakat ini meragut nyawa 75 orang dan meranapkan banyak bangunan dan beratus-ratus rumah kayu.

Seorang pegawai Myanmar berkata, angka rasmi kematian sejak kelmarin kekal 74 orang manakala seorang wanita terbunuh di sempadan Thailand.

"Namun, angka kematian berkemungkinan besar meningkat kerana terdapat beberapa kawasan yang tidak dapat dimasuki kerana masalah pengangkutan," katanya.

Gempa bumi kuat berukuran 6.8 pada skala Richter itu menggegarkan timur laut Myanmar berhampiran sempadan Thailand dan Laos pada malam Khamis lepas.

Gegaran turut dirasakan hingga jarak sekitar 1,000 kilometer di Thailand, Laos, Vietnam dan selatan China.

Media pemerintah melaporkan seramai 74 orang terbunuh manakala 111 yang lain cedera dalam bencana kali ini.

Sejumlah 390 buah rumah ranap dengan 14 kuil dan 9 bangunan pemerintah turut rosak.

Penduduk tempatan memberitahu, ramai yang terperangkap berhampiran pusat gempa 96 kilometer ke utara di negeri Shan selepas sebuah jambatan utama runtuh dengan sejumlah mangsa terperangkap dalam tanah runtuh di sepanjang tebing sungai terbabit.

Bot-bot digunakan untuk mengangkut mangsa-mangsa yang cedera ke seberang sungai.

Bandar Tarlay, Tachileik dan kampung-kampung sekitarnya di negeri Shan paling teruk terjejas dalam gempa kali ini dengan ratusan buah rumah ranap dan sejumlah kuil serta bangunan pentadbiran pula rosak.

Seorang penduduk tempatan dalam satu kenyataan yang disiarkan satu forum Internet menyifatkan bandar Tachileik kini musnah.

"Orang ramai masih takut, ramai orang tidur di luar rumah. Mereka mungkin kembali kediaman masing-masing hari ini (semalam) setelah tiada gempa susulan berlaku," katanya. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Biri-biri lahirkan anak anjing

Posted:

Biri-biri lahirkan anak anjing

Biri-biri lahirkan anak anjing


ANAK anjing dan induk biri-biri yang melahirkan mamalia itu di wilayah Shaanxi, China.
KIRI: Anak anjing milik Naiying berbulu seperti biri-biri.


XIAN, China - Pakar-pakar veterinar menyatakan ia mustahil, tetapi seorang petani, Liu Naiying menganggap kelahiran anak anjingnya sebagai satu keajaiban, lapor sebuah akhbar semalam.

Naiying mendakwa, anak anjing itu dilahirkan oleh seekor biri-biri betina peliharaannya di ladangnya dekat sini, wilayah Shaanxi, tengah China.

Menurut petani tersebut, badan anak anjing itu dipenuhi bulu seperti seekor biri-biri tetapi mulut, hidung, mata, tapak kaki, dan ekornya menyerupai anjing, malah mamalia itu juga gemar bermain bersama anjing-anjing lain.

"Saya sedang menggembala biri-biri baru-baru ini apabila melihat seekor biri-biri menjilat anaknya yang baru lahir. Saya terkejut melihat anak biri-biri itu menyerupai seekor anjing," kata Naiying.

Kini, ladangnya dikunjungi oleh ramai penduduk setempat dan luar daerah yang mahu melihat sendiri anak anjing pelik itu.

Mengulas mengenai kes itu, seorang saintis di sebuah pusat penyelidikan haiwan tempatan, Yue Guozhang berkata, anjing dan biri-biri merupakan dua spesies berbeza.

"Mustahil biri-biri boleh bunting dengan anak anjing. Namun, ia seekor anak biri-biri yang ganjil," katanya. - Agensi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bayi tanpa tempurung kepala

Posted:

Bayi tanpa tempurung kepala

Bayi tanpa tempurung kepala


KEADAAN bayi perempuan yang lahir tanpa tempurung kepala di Hospital Medan, Sumatera Utara.


MEDAN, Indonesia - Seorang bayi perempuan anak Rudi Kusmawanti, 27 dan isterinya yang berusia 17 tahun, Sari Rianti lahir tanpa tempurung kepala, lapor akhbar Sumut Pos semalam.

Bayi tersebut yang dilahirkan pada Khamis lalu di sebuah klinik di Serdang dekat sini dibawa ke hospital besar di sini untuk menerima rawatan lanjut.

"Saya diberitahu tentang keadaan anak saya daripada bidan. Saya sangat terkejut," kata Sari.

Namun, katanya, di sebalik keganjilan itu bayinya yang seberat 2.1 kilogram berada dalam keadaan baik.

Menurutnya, dia tidak menyangka bayinya akan lahir dengan 'kekurangan' tersebut kerana semasa hamil, dia banyak minum susu dan kerap mengambil jamu untuk menjaga kesihatannya.

Mengulas mengenai keadaan bayi yang masih belum diberi nama itu, ketua hospital besar berkenaan, Dr. Masdulhaq berkata, tiada pembedahan akan dilakukan terhadapnya.

"Biasanya, bagi kes seperti ini, kami hanya akan melakukan rawatan sahaja," kata Masdulhaq. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan