Sabtu, 5 Mac 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Kapal bawa mata wang RM484.72 juta ke Libya

Posted:

Kapal bawa mata wang RM484.72 juta ke Libya

Kapal bawa mata wang RM484.72 juta ke Libya


GAMBAR menunjukkan pelabuhan Harwich yang me rupakan lokasi sebuah kapal membawa wang RM484.72 juta ditahan oleh pihak berkuasa di Britain.


LONDON - Sebuah kapal yang membawa kira-kira AS$160 juta dalam mata wang Libya (RM484.72 juta) ditahan selepas ia berpatah balik semasa menuju ke Libya, kata seorang pegawai kerajaan semalam.

Menurutnya, kapal itu kembali ke Britain selepas anak-anak kapal tersebut memutuskan untuk tidak berlabuh di sebuah pelabuhan di Tripoli, Libya kerana pergolakan yang berlaku di sana.

Pegawai tersebut berkata, kapal itu dilaporkan kembali ke pelabuhan Harwich di timur England dengan diiringi oleh bot Agensi Sempadan Britain.

Sejumlah kontena yang mengandungi mata wang tersebut dipindahkan dari kapal berkenaan ke sebuah lokasi yang rahsia.

Britain sebelum ini memutuskan untuk melarang ekport mata wang Libya sejajar dengan sekatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke atas negara itu.

Sementara itu, bedilan meriam dan letupan berlaku 20 kilometer dari pelabuhan Ras Lanuf di pantai Libya semalam.

Askar-askar yang menentang pemerintahan Muammar Gaddafi menyatakan mereka menentang askar-askar yang setia kepada Gaddafi di Rauf Lanuf, 660 kilometer ke timur Tripoli.

Menurut seorang askar Gaddafi yang berpaling tadah, Magdi Mohammed, para penentang dilengkapi dengan senjata kalashnikov AK-47, raifal dan pelancar roket.

Misi para penentang itu ialah menguasai loji kemudahan minyak.

Pergelutan turut berlaku di Tripoli apabila anggota-anggota pasukan melepaskan tembakan gas pemedih mata ke arah para penunjuk perasaan semalam.

Menurut seorang saksi yang menghubungi agensi berita AFP, beberapa anggota keselamatan melepaskan tembakan ke udara.

Pertempuran turut berlaku di Zawiya bandar yang berdekatan dengan Tripoli.

Pada awal semalam, askar-askar pro-Gaddafi melepaskan tembakan mortar dan bedilan daripada senjata antipesawat di Misrata. bandar ketiga terbesar di Libya.

Dalam pertempuran itu tiada laporan mengenai kematian dilaporkan.

Jumlah angka kematian rasmi akibat pertempuran antara para penentang Gaddafi dengan askar-askar upahan pemimpin itu masih belum diketahui.

Para penentang itu menentang Gaddafi ekoran kebangkitan rakyat yang tidak berpuas hati dengan prestasi pemerintahannya.

Sementara itu di Benghazi, para penunjuk perasaan sudah menguasai bandar itu daripada penguasaan askar-askar Gaddafi. Jet-jet pejuang Gaddafi turut membedil bandar Ajdabiya semalam.

Sementara itu, Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama menyatakan beliau mempunyai pilihan untuk memastikan Gaddafi berundur.

Obama berkata kelmarin bahawa tindakan Gaddafi mengebom penduduknya sendiri menunjukkan bahawa beliau sudah kehilangan hak untuk memerintah dengan sah. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengasas Facebook berhutang RM1.5 bilion

Posted:

Pengasas Facebook berhutang RM1.5 bilion

Pengasas Facebook berhutang RM1.5 bilion


CAMERON (kiri) dan Tyler Winklevoss.


LONDON - Sepasang kembar lelaki, Cameron dan Tyler Winklevoss dari Amerika Syarikat (AS), mendakwa pengasas laman jaringan sosial Facebook, Mark Zuckerberg berhutang dengan mereka sebanyak £310 juta (RM1.5 bilion).

Dalam wawancara dengan sebuah akhbar Britain yang disiarkan kelmarin, pasangan kembar tersebut menyuarakan perasaan tidak puas hati kerana mereka yang bersusah payah mencipta laman web jaringan sosial tetapi Zuckerberg, 26, dan Facebook pula yang mendapat nama.

"Kami tidak bencikan Mark Zuckerberg. Kami cuma kasihankan dia kerana kami berpendapat dia tidak dapat membezakan perbuatan yang bermoral dan yang tidak bermoral," kata Cameron.

Dia membuat komen tersebut ketika ditanya tentang keputusan mereka untuk sekali lagi menyaman Zuckerberg di mahkamah AS bagi menuntut ganti rugi £310 juta kerana mendakwa pemuda itu mencuri idea mereka untuk mencipta Facebook.

Sebelum ini, pada tahun 2008, pasangan kembar itu bersetuju untuk menyelesaikan persengketaan mereka di luar mahkamah dengan Zuckerberg bersetuju membayar mereka £12.4 juta (RM61 juta) dalam bentuk wang tunai dan £28 juta (RM138 juta) lagi dalam bentuk saham Facebook.

Namun, lebih dua tahun kemudian, pasangan kembar berusia 29 tahun itu merasakan penyelesaian tersebut tidak adil buat mereka.

Mereka berkenalan dengan Zuckerberg di sebuah pub lapan tahun lalu ketika ketiga-tiganya masih menuntut di Universiti Harvard di AS.

Pasangan tersebut mendedahkan konsep laman web sosial milik mereka itu kepada Zuckerberg yang kemudian mengembangkan idea tersebut untuk menghasilkan Facebook.

Facebook yang dilancarkan pada 2004 kini bernilai £31 bilion (RM152 bilion) sekali gus membolehkan Zuckerberg mendapat gelaran antara bilionair termuda di dunia. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jutawan bayar penari gelek jadi pasangan menari

Posted:

Jutawan bayar penari gelek jadi pasangan menari

Jutawan bayar penari gelek jadi pasangan menari

VIENNA - Kemunculan seorang penari gelek, Karima el-Mahroug menari bersama jutawan dari Austria, Richard Lugner kelmarin telah menarik perhatian tetamu acara tarian Opera Ball di sini.

Karima, 18, yang turut dikenali dengan nama pentasnya, Ruby Rubacuori sebelum ini dijauhi oleh segelintir pihak termasuk stesen televisyen yang mengelak memberi sebarang liputan kepadanya kerana gadis itu dikaitkan dengan skandal seks Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi.

Perdana Menteri Itali itu akan dibicarakan bulan depan berhubung tuduhan beliau membuat bayaran kepada Karima untuk melakukan hubungan seks semasa gadis tersebut berusia di bawah umur iaitu 17 tahun.

Ketika diwawancara oleh media sebelum memasuki dewan acara itu, Karima dalam nada sedikit gementar berkata: "Saya tidak pandai menari tarian waltz. Saya hanya boleh menari gelek."

Namun, dia mengaku mendapat pengalaman berguna apabila diberi peluang menghadiri acara tersebut.

Penganjur sebelum ini mengancam untuk melarang ahli perniagaan Austria yang berusia 78 tahun itu menghadiri acara tarian tersebut kerana mengundang Karima dan bekas bintang Dallas, Larry Hagman untuk menghadiri majlis itu.

Ahli perniagaan itu yang dilaporkan membayar sebanyak 40,000 euro (RM169,324) untuk memastikan Karima muncul dalam majlis tersebut.

"Jika Berlusconi menyukainya (Karima), dia cukup bagus untuk menghadiri Opera Ball," kata Lugner.

Penganjur acara tarian itu, Desiree Treichl-Stuerkh berkata, Karima merupakan seorang pelacur yang terlibat dalam prosiding undang-undang menentang Berlusconi.

Ekoran tindakan Lugner membawa Karima menjadi pasangan menarinya, Desiree berkata, jutawan tersebut tidak akan diundang lagi dalam majlis tarian tersebut pada tahun depan.

Karnival tarian itu dihadiri oleh golongan yang terkenal dalam pelbagai bidang dan mereka akan menari tarian waltz pada setiap tahun. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan